Česká obchodní inspekce: Pozor na nekalé obchodní praktiky v e-shopech

28.06.2019 21:01

Česká obchodní inspekce uskutečnila v 1. čtvrtletí tohoto roku 293 kontrol. Akce byla zaměřená na dodržování zákonných povinností v oblasti internetového obchodování. Inspektoři zjistili nedodržení příslušné legislativy u 84% případů. Nejčastěji docházelo k porušení zákona o ochraně spotřebitele. „Nedostatky v oblasti ochrany spotřebitele přetrvávají u poskytování informací o prodávaných výrobcích a službách, kdy někteří provozovatelé e-shopů se uchylují k nekalým obchodním praktikám. Dále chybně informují o možnostech reklamací nebo neuvádí možnost mimosoudního řešení spotřebitelských sporů,“ říká k závěrům kontrolní akce ředitel České obchodní inspekce Mojmír Bezecný.

Česká obchodní inspekce: Pozor na nekalé obchodní praktiky v e-shopech
Foto: Česká televize
Popisek: ČOI

Česká obchodní inspekce uskutečnila v období od 2. ledna do 29. března 2019 celkem 293 kontrol. Porušení právních předpisů zjistila v 246 případech (83,96 %). Obchodníci nejčastěji porušovali zákon č. 634/1992, o ochraně spotřebitele, kdy například klamali spotřebitele tím, že uváděli nepravdivé informace nebo takové informace, které by spotřebitele mohly uvést v omyl. Dále neinformovali o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit nebo neinformovali spotřebitele o subjektu mimosoudního řešení spotřebitelských sporů (ADR).
Je však také třeba poznamenat, že kontrolní výsledky, i přes zjištěné procento zjištěných nedostatků (83,96 %), nelze považovat za skutečný odraz stavu elektronického obchodování v ČR.

 

Inspektorát

Počet kontrol

Kontroly se zjištěním

Zjištění v %

Středočeský a Hl. město Praha

20

16

80,0%

Jihočeský a Vysočina

29

29

100,0%

Plzeňský a Karlovarský

47

41

87,2%

Ústecký a Liberecký

34

24

70,6%

Královéhradecký a Pardubický

54

45

83,3%

Jihomoravský a Zlínský

45

34

75,6%

Olomoucký a Moravskoslezský

64

57

89,1%

Celkem

293

246

84,0%

 

Zjištěné nedostatky

Nejčastěji byl porušován zákon č. 634/1992 Sb., o ochraně spotřebitele:

    • ve 129 případech bylo zjištěno klamavé konání prodávajícího vůči spotřebiteli ve smyslu poskytování nepravdivých informací či informací, které ho uvádí v omyl o výrobku, službě, ceně, servisu, prodávajícím, právech spotřebitele, atd. (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5 odst. 1, 2)

    • ve 128 případech byla porušena povinnost informovat spotřebitele o rozsahu, podmínkách a způsobu reklamace, společně s údaji o tom, kde lze reklamaci uplatnit (§ 13

    • ve 119 případech prodávající neinformoval žádným způsobem spotřebitele o subjektu mimosoudního  řešení  spotřebitelských sporů (ADR) (§ 14)

    • v 67 případech bylo zjištěno klamavé opomenutí, neboť prodávající či poskytovatel služby opomenul spotřebiteli poskytnout podstatné informace o výrobku či službě, popř. informace zatajil nebo je poskytl nejasným, nejednoznačným či nesrozumitelným způsobem (§ 4 odst. 4 v návaznosti na § 5a odst. 1, 2)

    • ve 26 případech prodávající nedodržel povinnost přijmout reklamaci a vystavit o tom písemné potvrzení a dále povinnost o reklamaci rozhodnout a vyřídit ji ve stanovené lhůtě (§ 19 odst. 1,3)

Česká obchodní inspekce dále zjistila, že v 18 případech došlo k porušení nařízení Evropského parlamentu a Rady č. 1007/2011 o názvech textilních vláken a souvisejícím označování materiálového složení textilních výrobků a v 37 případech prokázala porušení ostatních právních předpisů, které jsou předmětem dozoru České obchodní inspekce.
Uložená opatření

Česká obchodní inspekce v tomto období pravomocně uložila 255 pokut v celkové hodnotě 1 787 000 Kč.

Nejvyšší pokutu, v hodnotě 60 000 Kč, uložila společnosti „zbozí od výrobce s.r.o.“. Například z důvodu, že na čtyřech svých webových portálech třeba v obchodních podmínkách uváděl, že podpisem spotřebitel stvrzuje, že zásilka se zbožím splňovala všechny podmínky a náležitosti a na případnou reklamaci z důvodu porušení obalu zásilky nemůže být brán zřetel. Takové obchodní podmínky nejsou v souladu se zákonem o ochraně spotřebitele, jelikož prodávající odpovídá kupujícímu, že věc nemá při převzetí vady.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

22:04 Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

Zvýšení příspěvku na péči, které v pátek odsouhlasila Poslanecká sněmovna, se nevztahuje na nejnižší…