Tradičně stoupají počty zakoupených pohlednic v období Velikonoc, Vánoc a taky samozřejmě prázdnin. Zatímco o Vánocích a Velikonocích dokážeme počty pohlednic s tímto motivem určit, u prázdnin to není možné. Lidé si totiž posílají jak motivy místní, tedy měst, která navštívili, tak obrázky zvířat či různých pohádkových postaviček.
Jen v letošním roce podařilo na poštách prodat cca půl milionu pohlednic s velikonočními motivy, což je o 80 tisíc více než v loňském roce. Z těchto počtů se dá usuzovat, že se lidé pomalu, ale jistě od neosobních SMS přání začínají k pohledům vracet.
Bohužel se nedá přesně určit, kolik ze zakoupených pohlednic lidé skutečně odešlou. Jedná se totiž o tzv. neevidované zásilky, které se nepočítají nikde na světě. Počty listovních zásilek však meziročně klesají v průměru o 8 až 10 procent ročně. I tak se však jedná o stovky milionů listovních zásilek, které pošta ročně adresátům doručí.
Vytvořte si vlastní pohlednici
Lidé kromě klasických pohlednic mohou také využít službu České pošty – MMS pohlednice.
Službu Česká pošta poskytuje od roku 2006, ale jejímu vývoji v minulosti nevěnovala patřičnou pozornost, zásadní inovací však prošla koncem loňského roku, ale v souboji s klasickými pohlednicemi stále prohrává. Měsíčně ji totiž využívají jen stovky zákazníků. Pomocí jednoduché aplikace MMS pohlednice si mohou vytvořit svoji vlastní pohlednici a odeslat ji ze svého mobilního telefonu nebo počítače České poště, a ta ji vytiskne a doručí na kteroukoli adresu v České republice.
MMS odešlete MMS s obrázkem a textem ve tvaru JMENO PŘÍJMENÍ*ULICE Č.P.*MĚSTO*PSČ*TEXT na telefonní číslo: 720 00 22 55 nebo použijte náš formulář.
Příklad: Jan Novak*Dlouha 25*Praha*110 00*Ahoj Honzo, posilame ti pozdrav z dovolene v Prachovskych skalach. Na obrazku vidis naseho Pepika jak visi na lane potom co mu uklouzla noha. Zdravi te Mirka a Jirka
Text se píše do těla zprávy, nikoli do hlavičky, ta by měla zůstat prázdná. Obratem je pak zaslána SMS zpráva s potvrzením přijetí MMS a výzvou k platbě. Na přijatou zprávu odesílatel odpoví a tím potvrdí platbu pomocí SMS. Nakonec dostane potvrzovací SMS s informací o tom, že jeho pohlednice byla předána k vytištění a odeslání. Za 1-2 dny bude pohlednice doručena na zadanou adresu.
Služba MMS pohlednice je účtována pomocí zpoplatněné SMS zprávy (Premium SMS) a stojí 26 Kč včetně DPH. V ceně je vytištění i odeslání pohlednice.
Více informací naleznete na www.doschranky.cz
Z historie
Krátký pozdrav v podobě dopisnice, pohlednice a telegramu je poštovní útvar nerozlučně spjatý s rozmachem listovních služeb. Vzniká v druhé polovině 19. století, kdy se zjednodušuje a zlevňuje posílání zásilek všeho druhu a zároveň se rozšiřují tiskové postupy, které dovolují lacinou a rychlou reprodukci textu a obrazu. Vrstvám gramotných lidí zpřístupnila pošta prostřednictvím krátkého pozdravu dálkovou komunikaci, dala prostor si se sdělením „pohrát“ a výrazně tak ovlivnit jeho konečnou podobu. Od šedesátých let 19. století, kdy byly vymyšleny první jednolisté dopisnice s předtištěnou známkou a řádky na uvedení adresy, se v průběhu dalších desetiletí díky lidské kreativitě vytvořila pestrá vizuální kultura, jíž spojila snaha co nejjasněji, nejrychleji a v adekvátní estetické úpravě podat zprávu vzdálenému adresátovi.
Vývoj krátkého pozdravu můžeme pozorovat ve třech rovinách.
Navazoval na uzavřené listovní zásilky, jakými byly dopisy, které dopisnicí – lidově nazývanou korespondenční lístek – zjednodušoval. V dopisnici bylo využito dřívějšího vynálezu poštovní známky, která zde byla předtištěna na jednolistý formát velikosti dopisní obálky, jenž umožňoval napsat pouze omezené sdělení.
Ze sloučení kvalit dopisu (ozdobný dopisní papír s obrázkovými motivy, nalepovací poštovní známka) a jednoduchosti korespondenčního lístku vzešla poté pohlednice. První exempláře na evropském kontinentu nacházíme v sedmdesátých letech 19. století v Německu, od osmdesátých se objevují i v Rakousko-Uhersku. Z Evropy se pohlednice šířila do celého světa (v USA oficiálně od roku 1898), aby jej ve 20. století zcela ovládla a podnítila tak vznik pestré škály různých druhů písemných pozdravů, které vytvořily svébytnou kulturu (např. velikonoční, vánoční či vojenská pohlednice).
Ze zkušeností s estetickou podobou dopisnice a pohlednic vznikl ozdobný telegram, za který se dokonce platilo na základě počtu použitých slov.
Úspěšné tažení krátkého poštovního pozdravu trvalo více než sto let. Jeho pomalý soumrak však nastává s počátkem 21. století v době elektronického přenosu dat, kdy rychlost papírového písemného styku válcují ještě kratší textové zprávy SMS a obrazové MMS či emailová korespondence. V této situaci listovní pohlednice stejně jako celá dopisní služba vyklízejí své pozice. Lidé pomalu přestávají psaného poštovního pozdravu využívat a nad uměním i každodenností pohlednice (i dopisnice) se stahují mračna.
Zdroj: Poštovní muzeum
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Česká pošta