Tlak na kvalitu řešení
Experti na investice a veřejné zadávání doporučují promítnutí ekonomických a technických kritérií při hodnocení ekonomické výhodnosti a kvality nabízených řešeních vedle nabídkové ceny, jako v současnosti užívaného, jediného hodnotícího kritéria. Využití praktických zkušeností z Nizozemí je cesta, jak se vyhnout problematickým nedostatkům při hodnocení nabídek, jako jsou například nesrozumitelnost kritérií nebo netransparentnost hodnocení.
Používání kritérií pro hodnocení ekonomické výhodnosti nabídek ve veřejných soutěžích podporuje také ministr dopravy ČR Dan Ťok: „Klíčovým ukazatelem hodnocení nabídkových řízení by neměla být pouze cena, ale zejména výsledná kvalita dopravních staveb. Té docílíme i důsledně připraveným nabídkovým řízením a následně takovou smlouvou, která umožní efektivně vymáhat řádné splnění závazku, tedy včas a v požadované kvalitě. Vše současně musí být transparentní, aby si lidé vynakládání miliard korun na rozvoj dopravní infrastruktury mohli kdykoli ověřit,“ říká ministr Ťok.
Praxe Nizozemského království použitelná i v českých podmínkách
Nizozemské království má za sebou dlouhou a úspěšnou historii realizace kvalitní veřejné infrastruktury. Metoda organizace tendrů formou Best Value Procurement, byla zavedena v roce 2008 a od té doby prošla změnami a zkouškami v rámci mnoha velkých a komplexních infrastrukturních projektů, proto ji lze využít i v českých podmínkách. „V Nizozemsku nás zkušenost naučila, že veřejní zadavatelé by měli v zakázkách zohledňovat kromě ceny i další kritéria, jako jsou efektivita a transparentnost ,“ říká Eduard Hoeks, velvyslanec Nizozemského království v ČR.
„Investiční činnost, má-li být hospodárná, má stejné zákonitosti, je-li prováděna soukromým či veřejným sektorem. Státní investoři musí umět transparentně a odborně posoudit ekonomické a technické dopady nabídek, včetně kvality nabízených řešení, celoživotních nákladů a životnosti. Moderní trendy zadávání a financování dopravní infrastruktury stále častěji užívané ve světě, jako například Design-Build nebo PPP, využívají invence a vyšší odpovědnosti dodavatelů za svoji práci, ale stát musí umět takové nabídky jasně posoudit a vyhodnotit, “ okomentoval Tomáš Janeba, prezident ARI, výzvy veřejného zadávání pro velké stavební projekty.
Asociace pro rozvoj infrastruktury (ARI)
ARI je think-tank soukromého sektoru sjednocující názory významných dodavatelů v oblasti projektové a inženýrské přípravy, stavební realizace, správy a údržby, projektového financování a poradenství, prosazující koncepční změny včetně zavedení jasných pravidel plánování, veřejného zadávání a řízení transparentních smluvních vztahů podle osvědčené mezinárodní dobré praxe, která umožní dlouhodobě udržitelný rozvoj naší veřejné infrastruktury.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Ministerstvo dopravy