Česká televize dá ve svém předvolebním vysílání prostor lídrům všech kandidujících stran, hnutí a koalic ve speciálních vydáních pořadů Interview Daniely Drtinové, Události, komentáře a Politické spektrum. Nově do vysílání zařadila také čtrnáct předvolebních debat, které se budou od 25. září vysílat čtyřikrát týdně na ČT24.
„Předvolební debata bude věnována každému z krajů České republiky. Pro technickou náročnost a krátký čas na přípravu se však diskuse budou vysílat jen ze tří studií, v Praze, Brně a Otravě,“ říká dramaturg předvolebního vysílání Čestmír Franěk a dodává: „Kraje budou řazeny podle metody, která se osvědčila už u loňských voleb do krajských zastupitelstev, tedy vzestupně podle počtu voličů v daném regionu. Patnáctá debata v předvečer voleb pak představí lídry relevantních politických stran, ze kterých pravděpodobně vyjde předseda příští vlády.“
Česká televize si jako jediné médium v České republice nechává zpracovávat nezávislé předvolební průzkumy, které slouží jako podklad k vysílání předvolebních debat, a jsou tak součástí veřejnoprávní služby, kterou Česká televize voličům poskytuje. Díky těmto průzkumům mohou předvolební debaty vycházet z nezpochybnitelných dat, která jsou navíc získávána od více agentur a mohou být pro dosažení maximální objektivity vzájemně porovnávána.
„Zohlednili jsme nejen naše dosavadní zkušenosti, ale i aktuální situaci na politické scéně, která je dnes pestřejší než při volbách do Poslanecké sněmovny v roce 2010. Což konečně ukazují i veškeré již zveřejněné předvolební výzkumy,“ říká vedoucí výzkumu programu a auditoria Renata Týmová, podle které tak Česká televize po konzultaci s odborníky změnila oproti předchozím letům klíč pro výběr hostů předvolebních debat.
Česká televize zadá výzkumy volebního potenciálu v jednotlivých krajích České republiky. Jejich výsledky budou sloužit jako klíč pro zvaní hostů do předvolebních debat. „Výzkumy zároveň ukážou na krajově specifické otázky, které se stanou podkladem pro konkrétní diskuzi lídrů. Tyto výzkumy pro nás zpracují dvě nezávislé agentury. Osm lídrů kandidujících subjektů s nejvyšším volebním potenciálem pak pozveme, aby se debaty zúčastnili. Hledisko volebního potenciálu vnímáme jako přínosné například v tom, že nenutí nerozhodnuté respondenty k výběru jedné strany a vstupuje do něj více respondentů než u volebního modelu,“ dodala Týmová.
Česká televize zadá rovněž realizaci celostátního trackingu předvolebních preferencí a voličských nálad, který proběhne ve čtyřech vlnách. Jeho výstupem bude volební model a informace ze specifických otázek postihujících aktuální voličské nálady. Výzkum pro Českou televizi zpracuje agentura TNS AISA, jejíž metodika výzkumu se inspiruje dlouholetým ověřeným přístupem ke zjišťování volebních preferencí Infratest Dimap (dceřiná společnost TNS Infratest v Německu). „Ta od roku 1996 zjišťuje volební preference ve všech spolkových i zemských volbách pro veřejnoprávní televizi ARD," vysvětluje Renata Týmová.
Lídři všech kandidujících subjektů budou pozváni také do analytického diskusního pořadu Daniely Drtinové, Událostí, komentářů a Politického spektra. Průběh samotných voleb pak bude Česká televize sledovat tradičně ve Volebním studiu s Václavem Moravcem a Marcelou Augustovou.
Alžběta Plívová, mluvčí České televize
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Česká televize