České dráhy: Koronavirus přerušil růst počtu cestujících, propadla se dálková i regionální doprava

11.03.2021 7:33

České dráhy v loňském roce přepravily 117,7 milionů zákazníků. Po letech, kdy zájem o cestování „modrými vlaky“ prakticky kontinuálně stoupal, tak loni meziročně klesl zhruba o jednu třetinu.

České dráhy: Koronavirus přerušil růst počtu cestujících, propadla se dálková i regionální doprava
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Nezbytná opatření k zamezení šíření koronaviru měla zásadní vliv na snížení mobility obyvatelstva, ať už šlo o částečné přerušení výuky ve školách, omezení cestování do zahraničí, využívání home office nebo např. o přerušení provozu ve velkých podnicích v některých regionech. Úbytek cestujících se tak citelně dotknul všech segmentů, včetně dopravy regionální.

„Kvůli pandemii nemoci COVID-19 loni nastoupilo do našich vlaků o 64 milionů lidí méně než v předchozím roce, což představuje propad o zhruba 35 %,“ upřesňuje Jiří Ješeta, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro obchod, a dodává: „Nejvýznamnější pokles jsme zaznamenali ve 2. a 4. čtvrtletí 2020. Během první vlny koronaviru na jaře loňského roku dokonce klesl počet cestujících na historické minimum. Tehdy jich vlaky využívala v průměru pouze desetina obvyklého počtu.“

Anketa

Je Miloš Zeman dobrým prezidentem? (Ptáme se od 10.3.2021)

79%
21%
hlasovalo: 39288 lidí

Zásadní je také výpadek cest zahraničních návštěvníků do a z České republiky. Enormní pokles mezinárodních jízd a jízd na delší vzdálenosti se odrazil v průměrné přepravní vzdálenosti, která se meziročně snížila o cca 4 kilometry na jednu cestu. Ve vnitrostátní osobní dopravě České dráhy v roce 2020 přepravily necelých 116 milionů cestujících, to je oproti roku 2019 pokles o 34 %. V mezinárodních spojích klesl počet zákazníků meziročně dokonce o 66 %. Loni přes hranice republiky cestovalo 1,9 milionu lidí, o rok dříve to bylo 5,5 milionu.

„Méně zákazníků a kratší cestovní vzdálenosti se promítly do příjmů. Kvůli koronaviru jsme v dálkové a regionální dopravě loni přišli o více než 4 miliardy korun na tržbách. Ani letos nebude situace o mnoho lepší. V prvním týdnu zatím nejtvrdších protiepidemických opatření evidujeme jen 30 % cestujících oproti roku 2019,“ doplňuje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik, a pokračuje: „Pokud nechceme zastavit investice do vozidel a služeb, tedy do budoucnosti, musíme snížit náklady. Podnikatelský plán na rok 2021 tak počítá na jedné straně s realistickým odhadem příjmů a na druhé straně s razantně osekanými náklady. Osobními, režijními a tak dále. Hledali jsme úspory všude. Podle mě je reálné, abychom podle mezinárodních účetních standardů dostali Skupinu České dráhy do zisku a mateřské České dráhy, které provozují osobní dopravu, by se měly přiblížit černé nule.“

Přestože mobilita obyvatel výrazně klesla, důvěra v železniční dopravu se neztrácí. Podle pravidelného průzkumu, který České dráhy realizují každoročně na podzim, lidé vnímají vlaky jako bezpečnější než autobusy. Národní dopravce se pak podle dotázaných s pandemií vyrovnal dobře. Všechny vlaky Českých drah procházejí pravidelným úklidem a jsou dezinfikovány. ČD využívají také moderní technologie, jako je ozonizace nebo nanonástřik. Probíhá také instalace zásobníků na dezinfekci, národní dopravce jimi vybavil už více než tisícovku vozidel. Za nákup ochranných pomůcek, dezinfekci vozů a další opatření České dráhy loni zaplatily téměř 140 milionů korun.

tabulka

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomáš Zdechovský byl položen dotaz

Právo na opravu

Věci se dají dát opravit už dnes, ale problém je, že oprava často vyjde stejně nebo skoro stejně jako koupit si novou věc. Tak k čemu pak platit za opravu? Nepřijde vám tento zákon EU zase úplně zbytečný? A když dám věc opravit, jakou, pokud vůbec, na ni pak budu mít záruku? Děkuji za odpověď

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

20:48 SÚKL: MUDr. Tomáš Boráň byl jmenován ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv

Ředitelem Státního ústavu pro kontrolu léčiv se 1. května 2024 stal MUDr. Tomáš Boráň. Na základě vý…