České dráhy dokončily výstavbu nové opravárenské haly v Brně

10.03.2021 10:06

Nejmodernější hala pro údržbu železničních vozidel Českých drah byla uvedena do provozu ve středisku údržby v Brně-Maloměřicích.

České dráhy dokončily výstavbu nové opravárenské haly v Brně
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Vyrostla za zhruba dva roky od zahájení stavby, disponuje dvěma kolejemi s délkou přes 150 metrů a bude sloužit především pro údržbu elektrických jednotek a vratných souprav Českých drah s potenciálem využití pro servis nových elektrických jednotek Jihomoravského kraje. Mezi její vybavení patří mimo jiné prohlídkové kanály a lávky, mobilní plošiny či mostový jeřáb s nosností 11 tun.

„V Jihomoravském kraji provádíme údržbu mnoha elektrických jednotek, které provozujeme v dálkové i regionální dopravě. Museli jsme proto počítat i s neodkladnými investicemi pro zajištění adekvátního zázemí, které tato opravárenská hala bezpochyby poskytne,“ vysvětluje předseda představenstva a generální ředitel ČD Ivan Bednárik a doplňuje: „Zefektivníme tak například údržbu 132 metrů dlouhých jednotek InterPanter, které se nevešly celou svou délkou do původní haly a bylo nutné je servisovat po částech, což prodlužovalo dobu jejich odstavení. Na jednu kolej bude současně také možné přistavit až dvě jednotky RegioPanter. To výrazně sníží časovou náročnost oprav a umožní vozidla vracet rychleji zpět do provozu. A je známo, že čas jsou peníze a také spokojenost zákazníků.“

Národní dopravce provozuje elektrické soupravy InterPanter na dálkových linkách R13 (Brno – Břeclav – Olomouc) a R19 (Brno – Česká – Třebová) a elektrické jednotky RegioPanter řady 640 a 650 na regionálních vlacích v závazku Jihomoravského kraje. Vedle těchto ucelených jednotek zde budou udržovány i vratné soupravy s řídícími vozy, které obsluhují spoje Jihomoravského a Zlínského kraje.

Anketa

Hospodařila Babišova vláda v době pandemie dobře s našimi penězi?

60%
40%
hlasovalo: 12420 lidí

„Nové servisní středisko nyní disponuje širokou škálou vybavení, které našim zaměstnancům umožní pohodlněji, bezpečněji a efektivněji pracovat. V hale jsou prohlídkové kanály se samostatnými vstupy jak z čela, tak z boku. Podél jedné koleje se nachází pevné prohlídkové lávky pro údržbu zařízení na střeše elektrických jednotek, druhá kolej je vybavena dvěma šestimetrovými mobilními plošinami. Součástí je také jeřábová dráha s elektrickým mostovým jeřábem o nosnosti 11 tun, zařízení pro odsávání vakuových WC nebo signalizace posunu pro zvýšení bezpečnosti. Využito bylo také energeticky úsporných prvků například v podobě LED svítidel,“ říká Michal Kraus, člen představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro provoz.

Výstavbu haly realizovalo sdružení společností TSS Grade a Doprastav za cenu 255,4 milionů korun. Projektová příprava byla zahájena již v roce 2016. V době realizace v letech 2019 a 2020 došlo k dílčím úpravám projektu s ohledem na nové potřeby a požadavky na údržbu a opravy vozidel v daném regionu. Současně byl doplněn požadavek na připravenost infrastruktury střediska pro případnou budoucí výstavbu, jejíž potřeba byla avizována v rámci alternativních plánů rozvoje železniční dopravy v Jihomoravském kraji. Nezbytnou součástí stavby tak bylo propojení nové haly se stávajícími halami sever a jih, instalace trakčního vedení vnějších přístupových a objízdných kolejí či zpevnění manipulační plochy v blízkém okolí. Tímto postupem však České dráhy dosáhly nemalých úspor případných budoucích nákladů s dodatečnou samostatnou výstavbou těchto součástí.

Hlavní údaje o vybavení modernizované haly:

  • délka 153,4 metrů a šířka 21,6 metrů,
  • 2 koleje, každá o užitné délce přes 150 metrů pro možnost údržby ucelených souprav, sloupkové prohlížecími kanály pro údržbu pojezdu vozidel,
  • lávky u obou kolejí pro přístup k výzbroji na střeše vozidel, z nichž jedna je pevná a umístěná po celé délce koleje, u druhé jsou dvě mobilní plošiny,
  • mostový jeřáb nad oběma kolejemi po celé délce s nosností 11 tun,
  • zařízení pro odsávání vakuových WC či zbrojení pískem ze zásobníku umístěného v blízkosti haly,
  • hříž pro vyvazování podvozků vozidel na jižní straně,
  • trafostanice a zkušebny elektrické výzbroje obou napěťových systémů (25 kV / 50 Hz AC a 3 kV DC),
  • rozvody teplého vzduchu v prohlížecích kanálech pro zvýšení tepelné pohody zaměstnanců,
  • úsporná LED svítidla pro osvětlení haly.

Další investice ČD do opravárenství

České dráhy budou v modernizaci infrastruktury pokračovat i na dalších místech v České republice. V současné době probíhá stavba nové haly pro údržbu moderních vozidel v Plzni. V Chebu se chystá stavba první typizované opravárenské haly, další taková by měla vzniknout v Českých Budějovicích. Moderní zázemí se plánuje také v Havlíčkově Brodě, Trutnově nebo v Olomouci. Tyto investice jsou potřebné vzhledem ke smlouvám uzavřeným s krajskými samosprávami a v návaznosti na modernizaci vozidlového parku.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

Kdo může za migrační pakt?

Tvrdíte, že když vás budeme volit, tak nás zbavíte migrantů. Jak? Jak chcete problém řešit, navíc když teď EP schválil migrační pakt? Taky tvrdíte, že jeho schválení byla zrada od této vlády, tak co pak změníte evropské volby? A jak to tedy je? Může za schválení paktu vláda nebo politici v Bruselu?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Pražská strojírna: Chystáme několik zakázek pro dopravní podnik Berlín

16:05 Pražská strojírna: Chystáme několik zakázek pro dopravní podnik Berlín

Pražská strojírna bude v letošním roce opět dodávat své výrobky do Berlína. Předmětem zakázky je šes…