České dráhy představily modernizovaný vůz Bdmtee pro Pardubický kraj

06.07.2020 9:01

Na pardubickém hlavním nádraží České dráhy představily prototyp sériového provedení modernizace vozu Bdmtee.

České dráhy představily modernizovaný vůz Bdmtee pro Pardubický kraj
Foto: red
Popisek: ČD - logo

Stejnou modernizací postupně projde až 52 vagonů tohoto typu, které vozí cestující v regionální dopravě na páteřních tratích. Vůz prošel kompletní proměnou, dostal nový, komfortní interiér, informační systém a prošel technickou revizí.

„Vozy typu Bdmtee jsou nyní přibližně ve dvou třetinách své životnosti, proto mohou sloužit na osobních a spěšných vlacích ještě dalších 10 až 15 let. Po technické stránce vyhovují současným požadavkům. Mají kotoučové brzdy, předsuvné, za jízdy blokované dveře a mohou jezdit rychlostí až 160 km/h, ale jejich nedostatkem je zastaralý interiér,“ vysvětluje důvody modernizace Jiří Ješeta, člen představenstva ČD a náměstek generální ředitele ČD pro obchod, a doplňuje podrobnosti: „Množství koženkových sedaček jen s minimálním prostorem pro sedící zákazníky neposkytuje očekávaný komfort cestování. Počet míst k sezení se proto snížil ze současných 96 na 79, z toho tři sedadla jsou sklopná. Cestující díky tomu mají ve voze více prostoru.“ V současné době probíhá výběrové řízení na sériovou úpravu až 52 osobních vozů řady Bdmtee. Vítěz tendru získá zakázku na modernizaci 16 vozů pro Pardubický kraj a opci na modernizaci další 36 vozů, které mohou být nasazeny například ve Středočeském kraji nebo jinde v rámci republiky. Pokud veřejná zakázka proběhne dle předpokladu, bude dodavatel modernizace vozidel Bdmtee znám na podzim letošního roku.

„Jedním z našich hlavních cílů při vyjednávání s dopravci o nové desetileté smlouvě bylo, aby se zlepšil komfort našich cestujících obnovou vozového parku. Deset let je dlouhá doba a průběžná modernizace vozidel a rozšiřování služeb ve vlacích je pro nás základní podmínkou spolupráce s dopravci. Doba se mění a cestující mají oprávněně určité požadavky jak na sedačky, tak na možnost připojení notebooků, mobilních telefonů či Wi-Fi připojení,“ uvádí hejtman Pardubického kraje Martin Netolický, který se osobně jednání o nové smlouvě účastnil.

Ve voze byly instalovány nové sedačky s textilním potahem z velké části umístěné za sebou jako v letadle. Zbývající sedačky umístěné proti sobě mají větší rozteče a je mezi nimi vždy stůl. Samozřejmostí jsou elektrické zásuvky 230 V a USB konektory pro dobíjení elektroniky, nový audiovizuální informační systém s LCD monitory, Wi-Fi, velkoobjemová police na zavazadla, nebo místa pro jízdní kola a kočárky.

„Při dlouhosáhlých jednáních s dopravci, kteří měli zajišťovat železniční obsluhu Pardubického kraje na období deseti let, jsme kladli důraz na kvalitní modernizaci vlakových souprav. Dnes právě můžeme vidět kvalitní příklad, který nám byl představen v Pardubicích. České dráhy se úkolu zhostily svědomitě. Soupravy jsou vybaveny Wi-Fi připojením, elektrickými zásuvkami a dalšími nutnostmi, které já v této době beru za určitý nezbytný standard. Když jsem osobně navštívil dílny v Přerově, dohodli jsme se i na nadstandardních úpravách. Kupříkladu umístění odpadkových košů je zvoleno tak, aby nepřekážely cestujícím v pohodlném sezení. Mnoho dalších věcí bylo sjednáno pro co nejkomfortnější pohodlí cestujících,“ sdělil náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš a navázal: „Pardubický kraj plánuje i do budoucna vynaložit přibližně miliardu na nové vlakové soupravy.“

Vyšší bezpečnost zajistí centrálně zavírané a za jízdy blokované dveře doplněné o moderní bezpečnostní prvky, jako je stranově selektivní blokování dveří. To zabrání cestujícím vystoupit na jinou stranu než je nástupiště. Nástupní dveře jsou kompletně renovované a nově doplněné tlačítkovým ovládáním. V prostoru pro cestující jsou doplněna tlačítka „zastávka na znamení“. Všechna okna, kromě těch v blízkosti nástupních dveří, nahradila polospouštěcí.

Během rekonstrukce vozu bylo dosazeno také moderní WC s uzavřeným systémem, nové podlahy, obložení stěn a stropů nebo osvětlení řešené úspornými LED svítidly. Ve voze je k dispozici prostor až pro 6 jízdních kol.

„Modernizované vozy budou jezdit běžně ve třívozových soupravách typu push-pull. V soupravě bude dvojice modernizovaných vozů Bdmtee a klimatizovaný řídicí vůz řady 961, který je bezbariérový. Jeho součástí budou nově plošiny pro nástup cestujících na invalidním vozíku. Komfortní regionální soupravy budou obsluhovat především páteřní trasu Kolín - Přelouč - Pardubice - Ústí nad Orlicí - Česká Třebová,“ doplňuje ředitel Regionálního obchodního centra Pardubice Tomáš Netolický.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

22:04 Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

Ministerstvo spravedlnosti gratuluje týmu z odboru strategie a koncepce justice, který získal presti…