Podle náměstka ministra průmyslu a obchodu Vladimíra Bärtla je cílem rozložení rizik v zahraničním obchodě. „Čím pestřejší bude paleta našich obchodních partnerů, i vyvážených odvětví, tím lépe se čeští exportéři dokáží vyrovnávat s případnými výkyvy na jednotlivých světových trzích, ke kterým aktuálně dochází a nevyhnutelně bude docházet i do budoucna,“ uvedl Bärtl. Úspěch českých firem v Indii podle něj souvisí s tradičním zaměřením českého exportu na energetické strojírenství, důlní zařízení, výrobky automobilového průmyslu, čerpadla, obráběcí a textilní stroje. Na indickém trhu se nově prosazují i výrobci letecké techniky a zařízení pro úpravu vody. „Podstatný nárůst očekáváme u vývozů nákladních automobilů TATRA,“ doplnil Bärtl.
V Číně podle něj k hlavním českým vývozním oborům patří elektrická a energetická zařízení, čerpadla, výrobky automobilového průmyslu, měřící a regulační technika a kovozpracující stroje. Nové možnosti se rozvíjejí u všeobecného letectví, technologií, zařízení pro ochranu životního prostředí a důlní techniky. V Číně i Indii podniká například brněnský koncern ZKL, který se zabývá výrobou ložisek. Zatímco v Indii značka působí přes 50 let, v Číně od roku 2011. „Čína je z pohledu teritorií, do kterých exportujeme, trhem novým. V Číně se nám nejvíce dařilo prodávat ložiska do těžebního průmyslu a oceláren. Zcela novým segmentem, do kterého se v současné době snažíme proniknout je obor kolejové dopravy. V Číně je všeobecně klíčová poptávka po produktech s přidanou hodnotou, mezi které patří i výrobky ZKL. Ostatní produkty si místní dokážou velmi efektivně vyrobit sami,“ vysvětlil generální ředitel ZKL Jiří Prášil.
Obchodování v Indii a Číně ale podle odborníků přináší i svá rizika. Obě teritoria jsou spojena s horší platební morálkou zákazníků a obtížnější vymahatelností. „Z toho důvodu jsou naše platební podmínky nastaveny na platby zboží předem, případně na akreditiv. Pokud firmy uvažují o společném podniku, nebo chtějí jen ověřit bonitu zákazníka, je velmi těžké získat důvěryhodná čísla,“ popsal Jiří Prášil. ZKL nakonec zvolilo formu spolupráce přes zastoupení v Číně ve spolupráci s exkluzivním importérem. „Musíme brát v potaz také značné kulturní odlišnosti a stejně tak i mentalitu lidí v obchodování. Právě pochopení mentality místních lidí je velmi důležité. Jakékoliv faux pas se těžko napravuje a dlouho budované vztahy mohou být snadno zničeny,“ dodal Prášil.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva