České silnice jsou pro motorkáře jedny z nejnebezpečnějších v EU

01.08.2016 15:33 | Zprávy

Od vzniku samostatné České republiky v roce 1993 do konce loňského roku zemřelo na českých silnicích 2 184 motocyklistů, dalších 14 970 bylo zraněno těžce a 46 146 lehce. To mimo jiné znamená, že každá 11. oběť dopravní nehody byl motocyklista.

České silnice jsou pro motorkáře jedny z nejnebezpečnějších v EU
Foto: pixabay.com
Popisek: motorka, ilustrační foto

Od vzniku samostatné České republiky v roce 1993 do konce loňského roku zemřelo na českých silnicích 2 184 motocyklistů, dalších 14 970 bylo zraněno těžce a 46 146 lehce. To mimo jiné znamená, že každá 11. oběť dopravní nehody byl motocyklista. „V roce 2015 bylo při nehodách usmrceno 660 osob (do 24 hodin po nehodě), každá sedmá jela na motocyklu. Bilance prvního pololetí je milosrdnější. Z celkem 230 obětí nehod bylo 25 motocyklistů, tj. každý devátý zemřel za řídítky svého stroje. Přesto však je to výrazně více, než činí průměrný podíl za uplynulých 23 let,“ upřesňuje Roman Budský z Týmu silniční bezpečnosti.

Motocyklista - nejohroženější účastník silničního provozu 

Ve státech EU28 odjedou motocyklisté 1,5-2 procenta z celkového počtu ujetých kilometrů, jejich podíl na obětech dopravních nehod je však 15%. Motocyklisté jsou nejohroženější skupinou účastníků silničního provozu. „Celosvětově na jednu miliardu kilometrů je ve srovnání s cestujícími v autobusech pravděpodobnost jejich úmrtí při nehodě 272x vyšší. Oproti pasažérům v osobních automobilech umírá 35x více motocyklistů, 2,4x více ve srovnání s cyklisty a dvojnásobek v porovnání s chodci,“ varuje Roman Budský.

České silnice jsou pro motorkáře jedny z nejnebezpečnějších v EU

V Evropské unii umírá za řídítky motocyklů na 15 procent všech obětí dopravních nehod. Nejvíce v Řecku (29 %), Itálii (21 %) a Francii (20 %), nejméně V Estonsku (2 %), Rumunsku (3 %) a Bulharsku (5 %). Česká republika se v případě podílu motocyklistů na celkovém počtu obětí nehod řadí k lepšímu unijnímu průměru.

Pokud se však jedná o počet obětí z jejich řad na ujetou miliardu kilometrů, je situace výrazně nepříznivější. Zatímco například ve Švýcarsku se jedná o 39,2 mrtvého, Švédsku 43,9, Německu 59,5 a Francii 72,4, v České republice je to několikanásobně více - 252,6 usmrceného. „Ze statistických údajů zveřejněných OECD také vyplývá, že pravděpodobnost úmrtí při nehodě je pro českého motorkáře 24x vyšší než pro cestující v automobilu,“ dodává Budský.    

Nakolik se cítí evropští a čeští motocyklisté bezpeční na silnicích?

Řadu cenných poznatků přinesl celoevropský projekt RIDERSCAN realizovaný Federací evropských motocyklistických asociací FEMA a spolufinancovaný Evropskou komisí, který probíhal od listopadu 2011 do dubna 2015. Osloveno bylo více než 31 000 motocyklistů z 18 států, včetně České republiky. Jaké jsou názory respondentů na problematiku bezpečnosti silničního provozu?  

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Bc. Martin Bednář, MBA. byl položen dotaz

Myslíte, že je senát užitečný? V čem?

Ve svém článku ho chválíte, ale co vím, Babiš je pro zrušení senátu. Vy jste pro nebo proti? A sám vyzdvihujete jen anonymně několik členů a já už si dlouho říkám, zda je vůbec nutné, aby měla sněmovna a senát vůbec tolik členů?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:
Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: Slunce zajistí významnou část spotřeby havířovského koupaliště

8:49 ČEZ: Slunce zajistí významnou část spotřeby havířovského koupaliště

Čtvrtinu spotřeby areálu koupaliště Jindřich v Havířově pokryjí solární panely, které instalovala ČE…