Český rozhlas: ČRo ve volbách poprvé pomáhá datová žurnalistika

10.10.2014 9:53

Český rozhlas začal spolupracovat s týmem zkušených datových novinářů, kteří mu budou na klíč dodávat exkluzivní materiály. Prvním výsledkem jsou analýzy kandidátek v komunálních volbách. Datová žurnalistika umožní ČRo nacházet díky zpracování a porovnávání dat zajímavé a důležité informace, trendy a souvislosti, které rozšíří možnosti jeho zpravodajství i publicistiky.

Český rozhlas: ČRo ve volbách poprvé pomáhá datová žurnalistika
Foto: red
Popisek: Český rozhlas

„Datová žurnalistika je trendem poslední doby a jsem rád, že se Český rozhlas na tomto poli připojuje k předním světovým médiím, která se tímto směrem vydala. Od této spolupráce si slibujeme další prohloubení veřejné služby v oblasti zpravodajství a aktuální publicistiky. Díky datové žurnalistice chceme posílit vlastní zpravodajskou agendu a také prohloubit propojení rozhlasového vysílání se zpravodajským webem zpravy.rozhlas.cz, kam budeme umísťovat komplexní analýzy, grafy a vizualizace,“ řekl Tomáš Pancíř, ředitel Centra zpravodajství.

Datová žurnalistika již přispěla k rozšíření rozhlasového zpravodajství analýzami kandidátek v komunálních volbách. Na webu Českého rozhlasu je k dispozici interaktivní mapa, která ukazuje kandidátky ve všech obcích České republiky. Nabízí i jednoduchý přehled toho, jaká je v jednotlivých obcích a městech konkurence, tedy kolik kandidátů připadá na jeden mandát, a jaké je rozložení kandidátů podle pohlaví, titulu a povolání.

Datoví novináři studují volně dostupná digitální data a získávají i data od úřadů státní správy a samosprávy či od firem s majetkovou účastí státu. Pomocí počítačové analýzy, statistiky a vizualizací hledají v datech zajímavé i důležité informace, příběhy a souvislosti. Předávají je pak jako podklady redakcím, nebo s jejich pomocí sami vytváří zpravodajské příspěvky.

S Českým rozhlasem začal spolupracovat tým tří datových novinářů a jednoho programátora. Jan Boček, Jan Cibulka, Petr Kočí a Marcel Šulek dříve pracovali pro vydavatelství Economia. V roce 2013 získali Novinářskou cenu za profesionální on-line žurnalistiku a také cenu českého internetu Křišťálová lupa za obsahovou inspiraci.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Český rozhlas

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

10:04 DPP hledá výrobce automatických vlaků a dopravního systému pro linky C a D pražského metra

Pro budovanou linku D a automatizaci stávající linky C Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) plánuje na…