Český statistický úřad: Ve třetím čtvrtletí spotřebitelské ceny vzrostly

11.10.2016 8:36

Vývoj indexů spotřebitelských cen ve 3. čtvrtletí 2016:

Český statistický úřad: Ve třetím čtvrtletí spotřebitelské ceny vzrostly
Foto: Hans Štembera
Popisek: Budova Českého statistického úřadu

Ve 3. čtvrtletí 2016 vzrostly spotřebitelské ceny proti 2. čtvrtletí 2016 o 0,2 %. V meziročním srovnání vzrostly spotřebitelské ceny ve 3. čtvrtletí 2016 o 0,5 %, což je o 0,3 procentního bodu více než ve 2. čtvrtletí 2016.

Mezičtvrtletní vývoj spotřebitelských cen ve 3. čtvrtletí 2016 ovlivnilo zejména zvýšení cen v oddílech rekreace a kultura, doprava a zdraví. Růst cen v oddíle rekreace a kultura ovlivnilo sezónní zvýšení cen dovolených s komplexními službami o 9,3 %. V oddíle doprava vzrostly ceny pohonných hmot o 2,1 %. Ve zdraví přetrvával vliv sezónního zvýšení cen lázeňských pobytů.  Protisměrně, tj. na snižování cen, působil především pokles cen v oddíle odívání a obuv, kde klesly ceny oděvů o 2,5 % a obuvi o 4,0 % zejména vlivem letních výprodejů. Pokles cen v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje ovlivnilo snížení sezónních cen ovoce a zeleniny. Průměrná meziměsíční změna úhrnného indexu spotřebitelských cen ve 3. čtvrtletí 2016 byla 0,0 %, ve 2. čtvrtletí 2016 to bylo 0,2 %.

                        Indexy spotřebitelských cen (předchozí čtvrtletí = 100)

 

2015

2016

ODDÍL

3. čtvrtletí

4. čtvrtletí

1. čtvrtletí

2. čtvrtletí

3. čtvrtletí

ÚHRN

99,8

99,5

100,4

100,5

100,2

Potraviny a nealkoholické nápoje

98,0

99,1

100,8

99,8

99,5

Alkoholické nápoje a tabák

100,2

99,3

102,5

102,3

100,4

Odívání a obuv

97,3

105,3

96,0

103,4

97,4

Bydlení, voda, energie, paliva

100,1

100,2

100,3

99,9

100,0

Bytové vybavení, zařízení domácnosti, opravy

99,4

99,7

100,4

100,0

99,9

Zdraví

100,6

99,5

100,7

101,8

100,6

Doprava

100,1

97,7

97,6

101,7

100,7

Pošty a telekomunikace

99,6

99,9

99,9

100,0

100,4

Rekreace a kultura

102,9

97,8

102,2

98,8

102,0

Vzdělávání

100,4

100,7

99,9

99,9

100,7

Stravování a ubytování

100,5

99,9

100,3

100,5

100,5

Ostatní zboží a služby

99,8

100,0

100,5

100,7

100,1

 

Meziročně vzrostly spotřebitelské ceny ve 3. čtvrtletí 2016 proti 3. čtvrtletí 2015 o 0,5 %, což bylo o 0,3 procentního bodu více než v 2. čtvrtletí. Tento vývoj ovlivnilo jednak zmírnění poklesu cen zejména v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje a v oddíle doprava, jednak zrychlení růstu cen v oddíle ostatní zboží a služby. Poprvé od 2. čtvrtletí 2007 došlo ke zvýšení cen v oddíle pošty a telekomunikace díky přechodu z cenového poklesu v růst u telefonických a telefaxových služeb. V oddíle bytové vybavení, zařízení domácnosti se ceny nezměnily (ve 2. čtvrtletí pokles o 0,5 %). Opačně, tj. na snižování cenové hladiny, působilo zpomalení růstu cen především v oddíle rekreace a kultura, kde došlo ke snížení cen dovolených s komplexními službami o 0,2 %.

Změny ve vývoji cen ve 3. čtvrtletí 2016 se promítly v mírném zrychlení meziročního růstu tržních cen na 0,7 % z 0,3 % ve 2. čtvrtletí. Regulované ceny přešly z růstu o 0,2 % ve 2. čtvrtletí v pokles o 0,1 % ve 3. čtvrtletí.

Růst spotřebitelských cen v oddíle alkoholické nápoje a tabák byl ovlivněn růstem cen zejména tabákových výrobků o 5,7 % a cen alkoholických nápojů o 3,1 %. Na růstu cen cigaret se zčásti projevilo doznívající zvýšení spotřební daně od ledna 2016.

V oddíle bydlení zpomalil cenový růst vlivem poklesu cen zemního plynu o 6,9 % (ve 2. čtvrtletí pokles o 4,7 %). Ceny elektřiny byly v obou čtvrtletích shodně vyšší o 1,2 %. Shodný meziroční růst v obou čtvrtletích zaznamenaly i ceny vodného a stočného, které vzrostly o 1,6 %, resp. 5,3 %. Ceny čistého nájemného vzrostly o 1,9 % a tepla o 1,1 %.

V oddíle odívání a obuv došlo v 3. čtvrtletí 2016 ke zrychlení meziročního růstu cen vlivem zvýšení cen oděvů o 0,9 % a obuvi o 4,6 %.

V oddíle rekreace a kultura způsobil zpomalení cenového růstu zejména mírný pokles cen dovolených s komplexními službami o 0,2 % (z růstu o 3,2 % ve 2. čtvrtletí). Současně se zvýšil dlouhodobý pokles cen zařízení pro příjem, záznam a reprodukci obrazu a zvuku na −6,7 % (z −3,2 % ve 2. čtvrtletí 2016).

Na snižování hladiny spotřebitelských cen ve 3. čtvrtletí 2016 působily nadále ceny v oddíle potraviny a nealkoholické nápoje, které klesaly meziročně ve všech čtvrtletích roku 2015 a tento pokles pokračoval i v roce 2016. Tento vývoj ovlivnil zejména pokles cen ve skupině mléko, sýry, vejce, který činil ve 3. čtvrtletí 5,6 %, z toho ceny mléka klesly o 11,3 %, sýrů o 2,3 %, jogurtů o 8,5 %, ostatních mléčných výrobků o 2,5 %. Cenový pokles pokračoval ve 3. čtvrtletí i u většiny ostatních základních potravin. Ceny chleba klesly o 1,2 %, mouky o 13,6 %, másla o 4,4 %.  Ceny ovoce klesly o 4,8 % (ve 2. čtvrtletí o 3,6 %). Růst o 0,6 % zaznamenaly ceny zeleniny, z toho ceny brambor o 7,5 % (ve 2. čtvrtletí o 4,9 % resp. o 30 %).

V oddíle doprava pokračoval meziroční pokles cen započatý v 1. čtvrtletí 2015. Důvodem byl vývoj cen pohonných hmot, které od prosince 2014 soustavně meziročně klesaly s tím, že jejich pokles dosáhl v listopadu 2015 maxima (−17,6 %). Ve 2. čtvrtletí 2016 se meziroční pokles cen pohonných hmot zmírnil na −12,3 % a ve 3. čtvrtletí na −9,6 %. Po meziměsíčním růstu cen pohonných hmot ve všech měsících 2. čtvrtletí 2016 došlo v červenci a srpnu k jejich meziměsíčnímu poklesu, který v září přešel opět v růst.

 

Po 9 letech cenového poklesu přešly ceny v oddíle pošty a telekomunikace v růst. Důvodem bylo ukončení poklesu cen telefonických a telefaxových služeb, který se začal zmírňovat v polovině roku 2013. Ve 3. čtvrtletí 2016 byly tyto ceny vyšší o 0,3 %. Ceny poštovních služeb vzrostly o 15,2 %.

V oddíle zdraví skončil od 1. čtvrtletí 2016 meziroční pokles cen způsobený zrušením regulačních poplatků za návštěvu lékaře a výdej léků na recept v lékárně od ledna 2015, což se promítlo zvýšením cen v tomto oddíle ve 3. čtvrtletí o 2,7 %.

Zrychlení meziročního cenového růstu v oddíle ostatní zboží a služby bylo způsobeno zvýšením cen výrobků a služeb spojených s osobní péčí o 0,9 % (ve 2. čtvrtletí o 0,4 %) a zvýšením cen finančních služeb o 2,7 % (ve 2. čtvrtletí o 1,9 %).

V oddíle bytové vybavení a zařízení domácnosti přešly ceny z poklesu o 0,5 % ve 2. čtvrtletí v meziroční změnu 0,0 % ve 3. čtvrtletí. To bylo způsobeno především zvýšením cen u nábytku a bytového zařízení o 0,1 % (ve 2. čtvrtletí pokles o 0,8 %).  

Cenová změna u zboží úhrnem byla ve 3. čtvrtletí 2016 0,0 % (ve 2. čtvrtletí pokles o 0,5 %), růst cen služeb mírně zrychlil na 1,4 % (z 1,3 % ve 2. čtvrtletí).

Harmonizovaný index spotřebitelských cen v zóně EU28

Meziroční přírůstek harmonizovaného indexu spotřebitelských cen (HICP) 28 členských zemí EU byl podle údajů Eurostatu v červenci 0,2 % a v srpnu 0,3 %. V ČR byly meziroční hodnoty HICP v těchto měsících 0,5 %, resp. 0,6 %. Podle předběžných výpočtů vzrostl v září HICP v ČR meziročně o 0,5 %. Z níže uvedeného grafu je zřejmé, že vývoj inflace byl v ČR i EU obdobný. Od poloviny roku 2014 byly hodnoty HICP v ČR (s výjimkou konce roku 2015 a června 2016) vyšší než hodnoty HICP v EU28. V jednotlivých měsících roku 2015 i 2016 zaznamenala řada zemí EU meziroční pokles HICP. V srpnu se tento vývoj týkal dvanácti zemí s poklesem v rozmezí od −0,1 % (v Itálii, Lotyšsku a Maďarsku) do −1,5 % (v Chorvatsku).

Indexy spotřebitelských cen ve 3. čtvrtletí 2016

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …