Cesta vánočního dárku: 12 600 kilometrů z Číny až pod váš stromek

13.11.2013 8:05

Vánoční dárky na internetu nakupuje stále více lidí. Stačí několikrát kliknout na webu a balíček vám doručí až přímo k vašim dveřím. Víte ale, jakou cestu dárek urazí, než skončí pod vaším vánočním stromkem? U zboží vyrobeného v Asii se jedná až o 20 000 kilometrů dlouhé putování po moři, železnici i dálnici. Pojďme se na tuto pouť z Číny přes Hamburk do e-shopu a odtud až do vašeho domu podívat blíže.

Cesta vánočního dárku: 12 600 kilometrů z Číny až pod váš stromek
Foto: Hans Štembera
Popisek: Vánoční stromek

Z Číny do Hamburku za 28 dní

Cesta vašeho dárku z Asie obvykle začíná v některém z čínských přístavů Ningbo, Yantian, tchajwanském Kaoshiungu nebo v největším přístavu světa Šanghaj. Kontejnerovou lodí se odtud vydává na 28 dní trvající výpravu až do německého přístavu Hamburk. „Loď na své pouti z Číny do Německa urazí přes 10 tisíc kilometrů kolem Indie, přes Adenský záliv a Suezský průplav, obepluje velkou část Evropy a vylodí se na severu v Hamburku,“ popisuje vodní část putování dárku Eva Děkanová z přepravní společnosti Geis, která realizuje nákladní lodní přepravu nejen z Asie do Evropy. Pokud loď navíc při své cestě zastavuje v dalších přístavech, může se její trasa prodloužit na více než 20 tisíc kilometrů. Jedná se tedy o dlouhou a často náročnou cestu. V oblasti Adenského zálivu loď dokonce čelí riziku útoku somálských pirátů, kteří ve zdejších vodách operují.

Tahačem a vlakem do skladu e-shopu

Po vyložení nákladu v Hamburku putuje dále váš dárek po dobu 4 až 7 dní až do skladů internetového prodejce. Do České republiky cestuje pozemní dopravou kombinující vlak a tahač. Náklad přitom musí projít řádným proclením, které je otázkou i několika hodin. Pokud si to internetový obchodník vyžádá, obstaravatel přepravy zajistí balení, etiketování či kompletaci zboží. Pro případ, že e-shop využívá také skladové a distribuční služby dodavatele, zůstává balík v jeho skladech až do objednání koncovým zákazníkem.

Nočním během do centrálního překladiště

Ve chvíli, kdy v internetovém obchodu potvrdíte objednávku, připravuje se váš vánoční dárek na další cestu po dálnicích a silnicích naší země. Před cestou software obchodníkovi vygeneruje adresní štítky s čárovým kódem, kterými balíky polepí a přichystá je k expedici. „Poté, co přepravce převezme balík, zašle klientovi e-mailové nebo SMS avízo s číslem zásilky a eventuální částkou dobírky. Na webových stránkách přepravní společnosti může zákazník od této chvíle sledovat, kde se balík aktuálně nachází,“ říká Eva Děkanová ze společnosti Geis, která realizuje balíkovou přepravu z e-shopů. Ze skladu putuje balík dodávkou či nákladním vozem spolu s dalšími zásilkami, které řidič vyzvedne u klientů na trase konkrétní svozové linky, do nejbližší pobočky přepravce. Zde se všechny svezené zásilky seskupí a cestují nočním během, tedy společnou cestou všech zásilek, do centrálního překladiště.

Dodávkou až k vašim dveřím

V centrálním překladišti probíhá třídění zásilek. Tentokrát jsou rozděleny podle směrů, kam míří. Ještě v noci pak balík putuje velkokapacitním vozem na doručující pobočku. Zde jsou po vyložení balíky rozděleny na rozvozové trasy podle jednotlivých poštovních směrovacích čísel. Odtud už tedy váš dárek míří dodávkou přímo k vám. „V den doručení naši řidiči telefonují příjemci balíku a upřesní si s ním termín dodání. Balíček je obvykle doručen již následující pracovní den po jeho vyzvednutí u obchodníka,“ sdělila Eva Děkanová ze společnosti Geis. Při cestě ze skladu prodejce až k vám už přitom má balík za sebou dalších, někdy až 600 kilometrů. Při nejkratší variantě lodní přepravy tak celkem urazí kolem 12 600 kilometrů a na cestách stráví téměř 40 dní. „V případě, že je pro obchodníka nejdůležitější co nejkratší čas dodání, doporučujeme využít leteckou přepravu,“ dodává Eva Děkanová.

O společnosti Geis

Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Od svého založení v roce 1948 se neustále rozvíjí. Holding, který řídí přímo majitelé, je dnes globálním poskytovatelem komplexních logistických služeb. Zaměstnává kolem 4 150 lidí a v roce 2012 vygeneroval obrat 794,2 milionů EUR. Do holdingu patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road (balíkové/paletové/kusové/celovozové přepravy), Logistics (skladová logistika, výroba obalů) a Air+Sea (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav). V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ, s.r.o., Geis Parcel CZ, s.r.o., Geis CZ Air+Sea, s.r.o., a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK a Geis Parcel SK. Česko-slovenská část skupiny zaměstnává více než 1100 pracovníků na 29 pobočkách a specializovaných logistických pracovištích a v roce 2012 dosáhla obratu cca 3,5 mld Kč.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hospodářská komora: Část firem kvůli daňovým limitům benefity omezila nebo zrušila

13:21 Hospodářská komora: Část firem kvůli daňovým limitům benefity omezila nebo zrušila

Po zavedení nových pravidel pro zdanění zaměstnanecké benefity zachovalo v nezměněné podobě jen 60 p…