DPP: Elektrobus jezdí po Praze téměř půl roku – zvládá i mrazivé teploty

16. 2. 2016 18:37

Již více než pět let se Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) věnuje testování elektrobusů a možnosti jejich začlenění do provozu pražské MHD. Aktuálně testuje elektrobus SOR EBN 11, který je již téměř v polovině svého zkušebního provozu s cestujícími. Jeho cílem je plnohodnotné otestování vozidla a nabíjecí technologie v různých provozních a zejména klimatických podmínkách.

DPP: Elektrobus jezdí po Praze téměř půl roku – zvládá i mrazivé teploty
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

Zkušební provoz elektrobusu se systémem nabíjení při provozních přestávkách během dne z tramvajové trakční sítě prostřednictvím dvoupólového pantografu byl v DPP zahájen 1. září 2015 a původně plánovaný roční horizont by mohl být o další rok prodloužen. V ČR unikátní celoelektrický vůz je v souladu s požadavkem DPP zcela bezemisní a je vybaven elektrickým topením.

Elektrobus je v provozu denně zhruba od 4:30 do 23:00 hodin a dosud má najeto 38 249 km. V pracovní dny jezdí vůz na pravidelné lince č. 213, o víkendu na lince č. 163. Od října loňského roku jezdí vozidlo s vytápěním elektrickým topením, jehož nastavení je průběžně optimalizováno. Plnohodnotný provoz zvládl i při mrazivých teplotách.

„Řada lidí stále vnímá elektromobilitu spíše jako science fiction, ale jsem přesvědčen, že jde o technologii, které bude patřit již velmi blízká budoucnost. Brzy oceníme, že jsme nezaspali dobu a jsme připraveni. Praha je město s obrovskou historií, ale zároveň musí být i lídrem v zavádění inovací a moderních technologií, což se v oblasti elektromobility daří,“ uvedl Petr Dolínek, náměstek primátorky a radní pro dopravu (ČSSD).

„Rozvoj elektromobility je s ohledem na šetrnost k životnímu prostředí jednoznačně strategickým cílem DPP, což potvrzuje dlouhodobou iniciativou v této oblasti. Konkrétní kroky z hlediska případného nákupu elektrobusů budou silně závislé na získaných technických, provozních i ekonomických zkušenostech z probíhajícího zkušebního provozu. Svou roli samozřejmě hrají předchozí zkušenosti DPP, informace profesních skupin i z různých evropských projektů, do nichž je DPP zapojen, jako například ZeEUS či Eliptic,“ uvedl Jaroslav Ďuriš, generální ředitel a předseda představenstva DPP.

Pro nabíjení je prioritní využití stanice v obratišti Želivského, důležitým parametrem pro zajištění optimální životnosti baterií je však i noční pomalé nabíjení a balancování baterií v garáži Hostivař. Výsledky za téměř půl roku provozu s cestujícími ukazují, že elektrobus je schopen zajistit celodenní výkony na běžných pražských autobusových linkách, a to i při využívání elektrického topení. Standardní dojezd elektrobusu s cestujícími se při využívání provozních přestávek pro nabíjení pohybuje v rozmezí 265 až 350 km (dle linky, provozních parametrů a typu dne – pracovní dny nebo víkendy).

Zkušební provoz nadále umožňuje sběr poznatků, připomínek a případných dalších požadavků na dílčí úpravy. Nezastupitelnou roli v celém projektu mají vybraní testovací řidiči. Ti předávají informace či připomínky o jeho provozu a důsledně evidují údaje o nabíjení a spotřebě, které jsou klíčovým parametrem pro vyhodnocení i plánování dalšího provozu. Velmi úspěšný provoz je mj. dán zapojením řady dalších útvarů DPP. Kromě těch autobusových lze uvést zejména tramvajové technické jednotky, které jednak zabezpečily přípravu a následný bezporuchový provoz nabíjecího stanoviště v terminálu Želivského a také zajišťují případné operativní servisní zásahy na elektrovýzbroji vozidla, což je výhoda DPP oproti čistě autobusovým dopravcům.

Získaná data a zkušenosti jsou přitom vyhodnocovány nejen v rámci DPP, ale budou využity i k porovnání s ostatními podobnými projekty v rámci odborných konferencí, na úrovni Sdružení dopravních podniků ČR i zapojením do vybraných aktivit EU či UITP (Mezinárodní asociace pro veřejnou dopravu). Komplexní vyhodnocení provozu bude dostupné po ukončení celého ročního zkušebního cyklu.

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 139 autobusových linek, dále 21 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2016 bylo ve vlastnictví společnosti 1 175 autobusů, 921 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 167,5 mil. kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2016 celkem 10 881 zaměstnanců, z toho 4 194 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Existují druhé strany dějin? Jak vnímají dějiny ženy? Tyto otázky položí Letní škola ÚSTR

22:26 Existují druhé strany dějin? Jak vnímají dějiny ženy? Tyto otázky položí Letní škola ÚSTR

Existují jedny dějiny všech, nebo více příběhů o minulosti? Čí dějiny učíme? Jak vnímají dějiny např…