Elektronické odbavení cestujících v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje a brněnské veřejné dopravě

22.04.2016 8:06

Brno a Jihomoravský kraj zjednoduší lidem cestování. K SMS jízdenkám a aplikaci POSEIDON přibude možnost nákupu předplatních jízdenek přes e-shop a platby za jednorázové jízdné bezkontaktní kartou.

Elektronické odbavení cestujících v Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje a brněnské veřejné dopravě
Foto: Martin Šimák
Popisek: Pohled na Brno shora, letecký snímek

Po možnosti nákupu jízdenek přes sms nebo aplikaci POSEIDON v mobilním telefonu začne v Brně a poté i v celém Integrovaném dopravním systému Jihomoravského kraje fungovat další novinka, která lidem usnadní cestování. Jihomoravský kraj a Statutární město Brno se dohodly na společné přípravě elektronického odbavení cestujících (tzv. EOC), díky kterému si cestující budou moci nakupovat jízdenky v e-shopu či za ně platit bezkontaktně platební kartou.

Novinka začne od 1. 1. 2017 fungovat v Brně a nejprve budou takto k dostání předplatní jízdenky na zóny 100 + 101. Poté přibudou i jednorázové jízdenky na území města Brna. Následně se tento systém rozšíří do celého regionu.

„Během několika posledních let došlo v oblasti odbavování cestujících k výrazným technickým inovacím. Chceme využít těchto nových, ale již ověřených možností a zavést pro cestující maximálně komfortní systém placení jízdného. Přinese výhody, které současné papírové jízdenky neumožňují,“ uvedl ředitel společnosti KORDIS JMK Jiří Horský.

K pokroku v projektu došlo po vzájemné dohodě města Brna a Jihomoravského kraje. Jejich spolupráce je zásadní kvůli tomu, aby EOC mohlo fungovat v celém Integrovaném systému Jihomoravského kraje. Koordinátorem IDS JMK je právě společnost KORDIS, v níž má 51 % akcií Jihomoravský kraj a 49 % akcií město Brno.

Vedení města Brna se k zavedení tohoto systému zavázalo v koaliční smlouvě. „Pro Brno bude spuštění této nové služby současně také odstartováním nové etapy využití elektronických platebních karet. Díky novému systému bude například možné propojit platbu za parkování na parkovištích Park and Ride s městskou hromadnou dopravou. Parkovací lístek tak začne sloužit i jako jízdenka. Stejně tak bude možné na tento systém navázat další služby a možnosti jeho využití,“ popsal náměstek brněnského primátora odpovědný za investice a dopravu Richard Mrázek.

Spuštění projektu EOC v rámci společnosti KORDIS JMK předfinancuje i Jihomoravský kraj, který je jejím většinovým (51 %) akcionářem. „Zastupitelé Jihomoravského kraje dnes schválili dvě smlouvy o příplatku mimo základní jmění KORDIS JMK, jako podíl Jihomoravského kraje na celém projektu EOC. První se týká částky téměř šesti milionů korun na vybudování Dopravního zúčtovacího centra, které bude základní obslužnou vrstvou elektronického odbavení, přičemž v letošním roce se bude jednat o částku tři miliony korun. Obdobně přispěje i Brno. Druhá je na částku přibližně 32 milionů korun. Ta poslouží k nákupu 1 000 nových odbavovacích zařízení v regionálních autobusech a vybraných městských autobusech brněnského dopravního podniku,“ řekl náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu a majetek Roman Hanák.

Jako druhý akcionář KORDIS JMK (49 %) se přidá také Statutární město Brno. KORDIS bude navíc usilovat o získání finančních zdrojů z Integrovaného regionálního operačního programu a pokud bude žádost úspěšná, může získat až 42 milionů korun z evropských fondů.

Na celém projektu se bude jako největší dopravce v regionu podílet samozřejmě Dopravní podnik města Brna (DPMB). „DPMB již delší dobu testuje a realizuje moderní systémy v odbavování cestujících, které zjednodušují využívání našich služeb. Po SMS jízdenkách zavedl DPMB od začátku roku 2015 i možnost odbavování cestujících pomocí platebních karet. Konkrétně se jedná o autobusovou linku 76, která odváží a přiváží návštěvníky metropole na letiště. Za šest měsíců ostrého provozu si cestující koupili téměř 600 jízdenek. Svědčí to o tom, že zákazníci DPMB mají o tyto služby zájem. Současně od roku 2014 v centru města fungují jízdenkové automaty na platební karty. Tyto systémy se nám osvědčily. Jsme proto rádi, že myšlenka a záměry realizované ve městě Brně položily základ novému projektu EOC, který bude sloužit cestujícím nejen ve městě Brně, ale i v celém JMK. Jako největší dopravce regionu jsme připraveni se na projektu podílet technicky, personálně i finančně,“ uvedl generální ředitel Dopravního podniku města Brna Miloš Havránek.

Jednoduchý a moderní systém

Cílem je co největší jednoduchost systému. Využít budou moci cestující i vlastní bankovní kartu, ke které si přiřadí časový předplatní kupón. Veškeré údaje o zakoupených jízdenkách budou uloženy v centrální databázi. Karta pak cestujícímu bude sloužit jako identifikátor. Při kontrole se v databázi rychle prověří, zda je k ní přiřazena jízdenka.

Toto řešení umožní zákazníkům po první registraci komfortní ovládání přes eShop z pohodlí domova. Pohodlně si zakoupí jízdenku například i platební kartou, nastaví trvalý příkaz k úhradě nebo povolí inkaso. Jízdní doklady se mu pak budou automaticky obnovovat a cestující se už nebude muset o koupi nových kupónů starat.

Velkou výhodou bude také možnost okamžitého zablokování původní karty při ztrátě či krádeži a rychlé přiřazení jízdenky k nové kartě bez ztráty financí.

Jednorázové jízdenky

„V případě jednorázových jízdenek připravujeme řešení, které nabídne jednoduchou koupi jízdenky prostřednictvím bezkontaktní platební karty,“ sdělil Horský. Ve vozidle městské dopravy v Brně postačí pouze přiložení karty k validátoru s případnou možností výběru jízdenky pro více zón, při cestě v regionálním autobusu bude možné u řidiče bezkontaktní platební kartou přímo zaplatit.

Odpadne tak nejen nutnost hledání drobných pro placení v jízdenkovém automatu či u řidiče, ale cestující už nebudou muset ani přemýšlet nad tím, jaká jízdenka se jim v daném dni vyplatí. Systém sám podle počtu cest vybere pro cestujícího nejvýhodnější cenovou variantu a odečte maximálně cenu příslušné denní jízdenky.

Do budoucna se počítá i s dalšími vylepšeními – například s automatickým prodloužením časové platnosti jízdních dokladů v případě zpoždění vozidla.   

Otevřený systém

Systém se připravuje jako otevřený s několika rozhraními pro napojení jiných aplikací. Bude připraven na rychlé rozšíření o zamýšlené nabídky města Brna v oblasti SmartCity.

Vedle propojení s aktivitami města Brna a případně dalších měst v rámci kraje se počítá i s propojením s tarifními systémy sousedních krajů, a to v oblasti předplatních i jednorázových jízdenek.

Změny se nebudou týkat jen elektronického odbavení cestujících

Nová odbavovací zařízení v regionálních autobusech umožní nejen zavedení elektronického odbavení cestujících a platby bezkontaktní platební kartou. Výrazně přispějí i k sjednocení dosud roztříštěných funkcí palubní informatiky ve vozidlech.

Centrální dispečink IDS JMK bude mít lepší informace o poloze vozidel a jejich provozních parametrech a bude tak moci operativněji reagovat na aktuální provozní situace. To umožní i on-line přenos informací do vozidel. Cestující se tak dozví například o návazných spojích v následujících uzlech nebo o reálné situaci v provozu.

Zavádění EOC bude postupovat po jednotlivých fázích

V současné době se předpokládají následující termíny zavádění elektronického odbavování:

• leden 2017 -  předplatní jízdenky na území města Brna
• druhá polovina roku 2017 – jednorázové jízdenky na území města Brna
• konec roku 2017 případně v průběhu roku 2018 – modernizace odbavovacích zařízení v regionálních autobusech a s tím související rozšíření EOC do regionu

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČOI: Hračka na baterie „Pistole LN 320/305“, která představuje vážné riziko

7:02 ČOI: Hračka na baterie „Pistole LN 320/305“, která představuje vážné riziko

Česká obchodní inspekce zjistila, že na tuzemském trhu je v nabídce výrobek, který představuje vážné…