Era: Jak Češi nakupují aneb Jak dobře koupit a neprohloupit

28.02.2014 13:16

Sleva, výprodej či dokonce likvidace zboží. S těmito nápisy přicházíme do styku prakticky neustále. Dokážou však opravdu ovlivnit naše nákupní zvyklosti?

Era: Jak Češi nakupují aneb Jak dobře koupit a neprohloupit
Foto: erasvet.cz
Popisek: Era

Průzkum Ery ukázal, že více než samotná sleva zajímá zákazníky spíše aktuální potřeba daného zboží. Pokud tedy lidé zlevněnou věc nepotřebují, většinou je nezláká ani akční nabídka. Drtivá většina respondentů také potvrzuje současný trend ve využívání věrnostních karet od obchodníků. Vzhledem ke stále rostoucím cenám a celkové ekonomické situaci si lidé své nákupy předem důkladně plánují. 

  1.  Pozor na slevy

Průzkum Ery potvrzuje, že jsme opravdu národem milujícím slevy, letáky a speciální akce. Ovšem stále více zákazníků si začíná uvědomovat, že ne každá sleva je výhodná. Obchodníci totiž často neváhají použít všelijaké triky. Častým zvykem je umělé navýšení ceny před obdobím výprodejů nebo předražené zboží, které je i po slevě příliš drahé. Nenechte se tedy zmást lákavě vypadající nabídkou, ale doopravdy se zamyslete nad hodnotou zboží, které chcete koupit. Pokud máte čas, udělejte si před návštěvou obchodních center vlastní představu o cenách zboží. K tomu mohou posloužit internetové srovnávače cen. Co se týká slevových nabídek, Era zjistila, že slevové letáky preferuje téměř polovina lidí nad 56 let, v ostatních věkových kategoriích oslovují letáky zhruba 30 % respondentů. Mužům vyhovují e-maily a ženy upřednostňují kupónové knížky či letáky. Ušetřit pomáhají i věrnostní karty, které si cestu ke klientům našly poměrně rychle. „Více než 85 % dotázaných využívá věrnostní karty, které jim u obchodníka přináší určité výhody. Průměrně jich lidé vlastní čtyři až sedm a převážně se jedná o karty potravinových řetězců. Nejčastěji věrnostní karty využívají manželské páry v aktivním věku,“ informuje o výsledcích dotazníkového šetření Jan Doubek, ředitel Klientské komunikace Ery.

Rada navíc: Noste u sebe jen ty karty, které potřebujete.

  1. Dobrý nákupní seznam, klíč k úspěšnému nákupu

Předem připravený seznam je základem úspěchu pro efektivní nakupování. Celkem 70 % respondentů si ho píše sama, dalších 6 % předává tento úkol partnerovi. Oblíbenou formou zápisu je stále psaní na papír. „Podle průzkumu využívá k zápisu seznamu svůj telefon nebo tablet 11 % mužů a 8 % žen,“ dodává Jan Doubek z Ery. Lidé na nákupních seznamech oceňují hlavně fakt, že na nic nezapomenou. Druhým a neméně důležitým plusem je, že ušetří čas strávený v obchodě. V neposlední řadě také zabrání pořízení zbytečností. Nejčastější položkou na seznamu jsou potraviny, devět z deseti respondentů si píše rovněž drogistické zboží a parfumerii. Léky se objevují na nákupním seznamu u více než poloviny oslovených, naopak oblečení a obuv figurují na seznamech jen sporadicky.

K seznamu věcí můžete přidat i částku, kterou jste ochotni za danou věc utratit. Na konci měsíce budete spokojeni, že jste své peníze zbytečně nerozhazovali. Přehled o svých financích ale můžete získat i jiným a jednodušším způsobem. „V rámci Era portálu nabízíme službu Era osobní finance. Ta za vás automaticky roztřídí většinu výdajů do kategorií. Uvidíte tedy, kolik peněz jste v daném měsíci vynaložili za jídlo, za domácnost nebo třeba za dopravu,“ říká Jan Doubek. „Můžete si zde také nastavit limit pro útratu a hlídat tak své výdaje ještě efektivněji.“

Rada navíc: Služba Era osobní finance dokáže zpracovat také výdaje, které provádíte u jiných bank. Po nahrání historie transakcí systém automaticky roztřídí údaje ze čtyř největších bank (ČSOB, ČS, KB a UniCredit Bank).

  1. Schovávejte si účtenky

Už při nákupu myslete na budoucnost. Pokud si schováte účtenky, určitě toho později nebudete litovat. Podle průzkumu Ery jsou ženy pečlivější než muži, účtenky si nějakým způsobem eviduje téměř 65 % žen (o 10 % více než mužů). Hlavním důvodem, proč si lidé účtenky schovávají, je většinou obava z toho, že budou muset zboží v budoucnu reklamovat. „Celých 65 % respondentů si účtenky nechává také kvůli tomu, že pro ně představuje náhradu záručního listu,“ doplňuje Jan Doubek. Téměř všichni dotázaní si ukládají účtenky od elektroniky, oděvů a vybavení do domácnosti, a naopak nejméně ty za jídlo, léky nebo drogerii. Třetina respondentů si účtenky také třídí, a vedou si tak přehled o zboží, za které nejčastěji utrácejí.

Rada navíc: Najděte si svůj vlastní systém, jak si účtenky přehledně archivovat. Využijte k tomu i moderní technologie.

  1. Jak platit

Přemýšlíte, zda si před nákupem vybrat hotovost nebo uhradit nákup kartou? Nejjednodušší možností je bezkontaktní platba. Nemusíte u sebe mít hotovost a přitom pohodlně zaplatíte jedním mávnutím. U útraty do 500 korun navíc nemusíte zadávat ani PIN. Výhodou je, že kartu nemusíte dát z ruky a máte nad ní neustálou kontrolu. „Klienti, kteří využívají bezkontaktní kartu poprvé, někdy mívají obavy z náhodné platby bez jejich vědomí. Ta ale není možná, jelikož k provedení transakce je opravdu nutné kartu přiložit velice blízko ke čtecímu zařízení. Bezkontaktní platby jsou tedy bezpečné, rychlé a komfortní,“ vysvětluje Jan Doubek. Výhodně nakoupíte také například pomocí Era kreditky. Jednak získáte bezúročné období půjčky až 55 dní, dále se na zboží zaplacené Era kreditkou vztahuje výhodné pojištění proti poškození, zničení nebo odcizení zakoupeného zboží, a to po dobu šesti měsíců od nákupu a na některé zboží, třeba na audiovizuální techniku, získáte i o jeden rok delší záruku.

Rada navíc: Použijte Era kreditku nebo Era platební kartu při platbě pohonných hmot u čerpacích stanic ČEPRO EuroOil. Získáte slevu 0,40 korun na litr benzínu či nafty.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

komunikace

Jak víte, že když vy teď o důchodové reformě nechcete s vládou komunikovat, že oni pak budou komunikovat s vámi? Není tohle hlavní problém, že se na zásadních věcech nedokážete dohodnout? A ještě jedna věc, s kým budete chtít vládu tvořit, když to odmítáte se SPD a evidentně se stranami SPOLU se na ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Pomoc obětem diskriminace je společný cíl ombudsmana i nevládních organizací

19:02 Ombudsman: Pomoc obětem diskriminace je společný cíl ombudsmana i nevládních organizací

Nevládní organizace pomáhají Romům, lidem s postižením, samoživitelkám nebo seniorům. Ombudsman prot…