Evropský den linky 112 je o reálné pomoci napříč Evropou

09.02.2017 17:43

Důležitost myšlenky vzniku jednotného evropského čísla tísňového volání a jeho následná realizace v roce 2009 se každým rokem jeví jako více a více významná. Jen v České republice bylo přes tuto linku přijato v loňském roce 3 302 487 hovorů. To znamená, že operátoři odbavili hovor každých 9 sekund.

Evropský den linky 112 je o reálné pomoci napříč Evropou
Foto: Archiv
Popisek: Mobilní telefon - ilustrační foto.

Operátoři tísňové linky 112 musí denně řešit desítky komplikovaných i leckdy kuriózních případů. Kromě poskytování pomoci v rámci České republiky roste v posledním roce i počet případů, kdy volají rodinní příslušníci českých občanů, kteří se dostali do kritické situace v zahraničí.

Tak tomu bylo například i při záchraně zraněného muže v rumunských Karpatech.

Operátoři tísňové linky 112 krajského operačního a informačního střediska HZS Libereckého kraje přispěli k záchraně Čecha, který havaroval s offroadem ve špatně přístupném terénu  v rumunských Karpatech. Událost ohlašoval jeho známý z Česka 27. 9. 2016 v 17:52 hodin a předal telefonické kontakty na zraněného muže v Rumunsku. Operátorka 112 HZS Libereckého kraje se ihned s mužem v Rumunsku spojila a snažila se od něj zjistit maximum informací potřebných pro jeho záchranu. Operátorce se podařilo muže v horách lokalizovat a během hovoru zjistit tolik potřebné GPS souřadnice. Ty byly poté předány rumunskému centru linky 112 do Bukurešti. Po 19. hodině se podařilo záchranným složkám dorazit ke zraněnému. Muži byla poskytnuta předlékařská pomoc, stabilizovány jeho životní funkce a pacient byl připraven na transport do nemocničního zařízení. Díky skvělým technologiím a propojení jednotného čísla tísňového volání 112 se záchrana člověka podařila.

Život se na operačním a informačním středisku hasičů odehrává po telefonu.

Operátoři tísňové linky musí během své směny odbavit desítky hovorů. Jejich práce ale zdaleka není jen o tom umět správně do systému zadat celou událost nebo umět odbavit hovor v cizím jazyce. Operátor musí poznat a uvědomit si v jaké jsou situaci lidé na druhé straně telefonního hovoru. Většinou jsou to lidé ve stresu, vystrašení a zcela bezmocní. Často ani nedokáží říct, kde přesně se nacházejí. Ke správnému zvládnutí situace pomáhají operátorům jednak jejich zkušenosti, ale především také technologie linky 112, která se neustále zlepšuje.

V prosinci roku 2015 byl spuštěn tzv. Národní informační systém integrovaného záchranného systému. Systém, který umožňuje dokonalejší příjem tísňových volání, efektivní vysílání sil a prostředků a hlavně koordinaci a rychlou komunikace mezi jednotlivými složkami integrovaného záchranného systému.

V letošním roce se do systému implementují další novinky, které ulehčí občanům situaci, pokud se ocitnou v tísni. Těmi hlavními bude služba spuštěná v červnu a bude se týkat schopnosti přijímat tzv. „lokalizační zprávy“ z mobilního telefonu. V praxi to znamená, že pokud si někdo zavolá pomoc na tísňovou linku 112, jeho mobilní telefon automaticky vyšle tuto zprávu, která bude obsahovat GPS souřadnice místa, ze kterého volá. Velmi často se totiž stává, že volající buď přesně neví, kde se nachází, nebo je prostě v takovém stresu, že tuto informaci není schopen operátorovi sdělit. Na operačním středisku v takovém případě dokáží lokalizovat volajícího jen pomocí předpokládané oblasti pokrytí vysílače mobilní sítě, přes který komunikace prochází. Určení polohy přes lokalizační zprávu bude velmi přesné, služba nevyžaduje instalaci žádné speciální aplikace ani registraci uživatele. Díky tomu dojde k významnému zkrácení času potřebného k poskytnutí účinné pomoci.

Druhým systémem, který bude spuštěný v září letošního roku, je již delší dobu zmiňovaný eCall. Systém eCall je elektronický bezpečnostní systém, který v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá operátora tísňové linky. I když bude posádka vozu v bezvědomí, systém bude okamžitě informovat záchranáře, kde se nehoda přesně stala. Kromě zajištění vyslání pomoci na místo předává centrum linky 112 informaci o nehodě do jednotného systému dopravních informací a tím snižuje riziko vzniku následných nehod a kolon.

Všechny členské státy EU musí mít v centrech tísňových volání naimplementovánu technologii eCall do 30. 9. 2017. Od března 2018 musí pak mít eCall zabudována ta nově schvalovaná osobní a lehká nákladní auta (dodávky), která budou uváděna na trh.

Na závěr se pojďme opět vrátit v případu pomoci řidiči v rumunských Karpatech. Pokud by se stejný případ stal v České republice po září 2017, řidič by měl hned několik nových pomocníků. Pokud by byl vážně zraněn a nemohl si pomoc přivolat, eCall by sám vyslal zprávu o dopravní nehodě i se souřadnicemi této nehody. Při zavolání na tísňovou linku by pak nevadilo, že je řidič offroadu v jemu neznámém terénu, protože jeho mobil by automaticky v průběhu hovoru vyslal lokalizační zprávu, která by obsahovala potřebné souřadnice.

Každoročně vyjíždějí hasiči k více než 100 000 událostem, z nich pak 1/3 tvoří dopravní nehody. Nedokáží při nich sice zachránit všechny životy, ale každým rokem jim nová technika a nové technologie umožňují být na místě události dřív, být na ni lépe vybaveni a tím jí i lépe zvládnout.

Akce konané u příležitosti dne Evropské linky 112 dne 11. února 2017 v České republice:

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

10:04 MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

Hlavní město chce podpořit rozvoj elektromobility prostřednictvím dvou projektových záměrů. V případ…