Projekt je určený pro mateřské školy Kladenska a Děčínska a jeho cílem je posílit úroveň polytechnického vzdělávání učitelek prostřednictvím využívání moderních metod výuky techniky a přírodovědně zaměřených kurzů dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků. Partnerem projektu je statutární město Kladno. Realizován bude v období druhé poloviny letošního roku až do konce června 2015. Rozpočet projektu je 12,5 mil. Kč.
V rámci projektu budou vytvořeny a pilotně ověřeny nové vzdělávací kurzy dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků, které podpoří profesní rozvoj učitelů mateřských škol v oblasti podpory polytechnického vzdělávaní tak, aby mohli nabyté vědomosti a dovednosti využívat ve své práci. Polytechnické vzdělávání je orientováno na interdisciplinární oblast průniku techniky a medicíny.
„Náš projekt vychází ze skutečnosti, že samotní učitelé mateřských škol nemají o této problematice dostatek znalostí a zkušeností, což je dáno jejich odlišným odborným zájmem a také časem, který uběhl od ukončení jejich vzdělání,“ říká Ing. Venuše Heřmanová, projektová manažerka z Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT.
Hlavním cílem projektu je vytvořit osmnáct zcela nových vzdělávacích modulů spolu s výukovými materiály. Každý modul bude obsahovat stručné uvedení do problematiky, která je náplní modulu, a praktických aktivit, kterými lze na úrovni dětského myšlení přiblížit a vysvětlit daný problém. K pochopení technických principů budou v úvodních modulech jednoduchým způsobem nejdříve probrány základní fyzikální, chemické a biologické principy s cílem vytvoření elementárního povědomí o možnostech technických principů diagnózy, terapie a náhrad, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách. Polytechnické vzdělávání v interdisciplinární oblasti v takto komplexním pohledu umožní rozvoj znalostí o technickém prostředí a tím bude pomáhat k vytvoření správných pracovních postupů a návyků.
Dvojici modulů bude věnován jeden víkend. V závěru každého modulu bude test dovedností a po úspěšném ukončení všech modulů obdrží absolvent certifikát o absolvování programu, a evaluační konference. V průběhu řešení projektu bude celý program, resp. jednotlivé moduly, akreditované jako program dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků. Pilotní ověření projektu bude na Kladensku a Děčínsku. Obsahem je získání znalostí o metodách a formách práce tak, aby byly praktikovány v mateřských školách a školských zařízeních, přispěly k všestrannému rozvoji dítěte s pozorností zaměřenou na polytechnickou výchovu.
Jedná se o tyto vzdělávací moduly:
1. Biologie - základ života, z čeho se skládáme - buňky
2. Anatomie orgánových systémů v procesu vývoje
3. Svět chemických procesů, aneb před chemií neutečeš
4. Fyzika vody a teploty
5. Proč se podobáme rodičům? Naše geny - základ života
6. Životní prostředí kolem nás aneb chemie je všude, co ty na to přírodo?
7. To je krása, přírodo! Co se stalo, přírodo?
8. Fyzikální podstata metod k vyšetření vybraných orgánů
9. Podstata zobrazovacích metod k vyšetření vybraných orgánů člověka
10. Energie z chemie a na co ji využít
11. Elektřina, magnetismus, gravitační pole
12. Elektřina v lidském těle
13. Už vím, jak dýcháme
14. Elektrotechnika tajů zbavená
15. Jak vnímají stroje svět kolem sebe
16. Fyziologie řízení orgánových systémů a hierarchie řídících procesů
17. Lokomoční roboti
18. Náhrada lidské paže
Motto projektu je přiblížit učitelům mateřských škol a předškolních zařízení techniku využívanou ve zdravotnictví. Když chceme využívat techniku, musíme v první řadě znát, co chceme zkoumat a proč. Dále musíme vycházet ze základních fyzikálních, chemických a biologických principů. Další moduly jednoduchou a hravou formou přiblíží jednotlivé druhy techniky využívané pro zkoumání nitra člověka, dítěte a jeho svět.
Manažerka projektu Ing. Heřmanová k tomu dodává: „Cílem vzdělávacích aktivit těchto modulů je rozvíjet znalosti o technickém prostředí a pomáhat vytvářet pracovní postupy a návyky při využívání zdravotnické techniky, podporovat touhu tvořit a práci zdárně dokončit. Skladba modulů posiluje zájem o technické obory. Patří sem i používání jednoduchých nástrojů, netradičních materiálů a techniky jejího využití. Jednotlivé aktivity mají široké pole uplatnění, od činností vhodných při procházkách v přírodě, přes práci na zahradě ve všech ročních obdobích, až po různé aktivity a hry uvnitř školky.“
V rámci projektu budou zpracovány a vytisknuty návody k pokusům a další didaktické pomůcky v odpovídajícím množství. Těmito materiály se rozumí například nástěnné tabule, leporela, pexesa, omalovánky, pastelky, samolepící obtisky a jiné.
Počet účastníků každého modulu bude maximálně deset, protože při vyšším počtu již není možné získat praktické návyky při sledování experimentů. Obsahem je získání znalostí o metodách a formách práce tak, aby byly praktikovány v mateřských školách a školských zařízeních.
Významným prvkem projektu jsou desetidenní stáže pro učitele mateřských škol v zahraničí v mateřských školách města Aachen v Německu a Vitry sur Seine ve Francii.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva