Evropský projekt ČVUT přinese techniku a přírodovědu do mateřských škol

07.09.2014 11:36

Fakulta biomedicínského inženýrství Českého vysokého učení technického v Praze získala evropský projekt nazvaný „Technikou do nitra člověka“.

Evropský projekt ČVUT přinese techniku a přírodovědu do mateřských škol
Foto: ČVUT
Popisek: ČVUT

Projekt je určený pro mateřské školy Kladenska a Děčínska a jeho cílem je posílit úroveň polytechnického vzdělávání učitelek prostřednictvím využívání moderních metod výuky techniky a přírodovědně zaměřených kurzů dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků. Partnerem projektu je statutární město Kladno. Realizován bude v období druhé poloviny letošního roku až do konce června 2015. Rozpočet projektu je 12,5 mil. Kč.

V rámci projektu budou vytvořeny a pilotně ověřeny nové vzdělávací kurzy dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků, které podpoří profesní rozvoj učitelů mateřských škol v oblasti podpory polytechnického vzdělávaní tak, aby mohli nabyté vědomosti a dovednosti využívat ve své práci. Polytechnické vzdělávání je orientováno na interdisciplinární oblast průniku techniky a medicíny.

„Náš projekt vychází ze skutečnosti, že samotní učitelé mateřských škol nemají o této problematice dostatek znalostí a zkušeností, což je dáno jejich odlišným odborným zájmem a také časem, který uběhl od ukončení jejich vzdělání,“ říká Ing. Venuše Heřmanová, projektová manažerka z Fakulty biomedicínského inženýrství ČVUT.

Hlavním cílem projektu je vytvořit osmnáct zcela nových vzdělávacích modulů spolu s výukovými materiály. Každý modul bude obsahovat stručné uvedení do problematiky, která je náplní modulu, a praktických aktivit, kterými lze na úrovni dětského myšlení přiblížit a vysvětlit daný problém. K pochopení technických principů budou v úvodních modulech jednoduchým způsobem nejdříve probrány základní fyzikální, chemické a biologické principy s cílem vytvoření elementárního povědomí o možnostech technických principů diagnózy, terapie a náhrad, o jejich rozmanitosti, vývoji a neustálých proměnách. Polytechnické vzdělávání v interdisciplinární oblasti v takto komplexním pohledu umožní rozvoj znalostí o technickém prostředí a tím bude pomáhat k vytvoření správných pracovních postupů a návyků.

Dvojici modulů bude věnován jeden víkend. V závěru každého modulu bude test dovedností a po úspěšném ukončení všech modulů obdrží absolvent certifikát o absolvování programu, a evaluační konference. V průběhu řešení projektu bude celý program, resp. jednotlivé moduly, akreditované jako program dalšího vzdělávaní pedagogických pracovníků. Pilotní ověření projektu bude na Kladensku a Děčínsku. Obsahem je získání znalostí o metodách a formách práce tak, aby byly praktikovány v mateřských školách a školských zařízeních, přispěly k všestrannému rozvoji dítěte s pozorností zaměřenou na polytechnickou výchovu.

Jedná se o tyto vzdělávací moduly:

1. Biologie - základ života, z čeho se skládáme - buňky

2. Anatomie orgánových systémů v procesu vývoje

3. Svět chemických procesů, aneb před chemií neutečeš

4. Fyzika vody a teploty

5. Proč se podobáme rodičům? Naše geny - základ života

6. Životní prostředí kolem nás aneb chemie je všude, co ty na to přírodo?

7. To je krása, přírodo! Co se stalo, přírodo?

8. Fyzikální podstata metod k vyšetření vybraných orgánů

9. Podstata zobrazovacích metod k vyšetření vybraných orgánů člověka

10. Energie z chemie a na co ji využít

11. Elektřina, magnetismus, gravitační pole

12. Elektřina v lidském těle

13. Už vím, jak dýcháme

14. Elektrotechnika tajů zbavená

15. Jak vnímají stroje svět kolem sebe

16. Fyziologie řízení orgánových systémů a hierarchie řídících procesů

17. Lokomoční roboti

18. Náhrada lidské paže

Motto projektu je přiblížit učitelům mateřských škol a předškolních zařízení techniku využívanou ve zdravotnictví. Když chceme využívat techniku, musíme v první řadě znát, co chceme zkoumat a proč. Dále musíme vycházet ze základních fyzikálních, chemických a biologických principů. Další moduly jednoduchou a hravou formou přiblíží jednotlivé druhy techniky využívané pro zkoumání nitra člověka, dítěte a jeho svět.

Manažerka projektu Ing. Heřmanová k tomu dodává: „Cílem vzdělávacích aktivit těchto modulů je rozvíjet znalosti o technickém prostředí a pomáhat vytvářet pracovní postupy a návyky při využívání zdravotnické techniky, podporovat touhu tvořit a práci zdárně dokončit. Skladba modulů posiluje zájem o technické obory. Patří sem i používání jednoduchých nástrojů, netradičních materiálů a techniky jejího využití. Jednotlivé aktivity mají široké pole uplatnění, od činností vhodných při procházkách v přírodě, přes práci na zahradě ve všech ročních obdobích, až po různé aktivity a hry uvnitř školky.“ 
V rámci projektu budou zpracovány a vytisknuty návody k pokusům a další didaktické pomůcky v odpovídajícím množství. Těmito materiály se rozumí například nástěnné tabule, leporela, pexesa, omalovánky, pastelky, samolepící obtisky a jiné.

Počet účastníků každého modulu bude maximálně deset, protože při vyšším počtu již není možné získat praktické návyky při sledování experimentů. Obsahem je získání znalostí o metodách a formách práce tak, aby byly praktikovány v mateřských školách a školských zařízeních.

Významným prvkem projektu jsou desetidenní stáže pro učitele mateřských škol v zahraničí v mateřských školách města Aachen v Německu a Vitry sur Seine ve Francii.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Půta: Rezignovat na funkci se nechystám

17:17 Hejtman Půta: Rezignovat na funkci se nechystám

Tiskové prohlášení hejtmana Martina Půty k tzv. kauze Liberec