Několikaleté jednání se slovenskými nevládními organizacemi a obchodními partnery letos vyústilo v rozšíření působnosti Fairtrade Česká republika na Slovensko. Na Slovensku se neustále zvyšuje zájem obchodníků o zapojení do prodeje nebo zpracování výrobků, které jsou obchodované v souladu s etickými standardy Fairtrade. S tím je zároveň důležité podpořit povědomí slovenských spotřebitelů o Fairtrade.
„Už dlouho cítíme, že naši slovenští obchodní partneři potřebují větší podporu z České republiky, kde má systém Fairtrade oficiální zastoupení. Rozšířením působnosti na Slovensko s nimi budeme moci lépe a intenzivněji spolupracovat. V další fázi budeme také pracovat na tom, aby slovenští spotřebitelé dostávali o Fairtrade víc informací,“ sděluje Tomáš Bílý, předseda Fairtrade Česko a Slovensko.
Fairtrade Česko a Slovensko je součástí sítě Fairtrade International od roku 2009, ale podpoře fair trade se věnuje již od roku 2004. V loňském roce se jejími členy staly slovenské organizace Živica a Integra, které se dlouhodobě věnují podpoře fair trade na Slovensku.
„Mnoho lidí na Slovensku známku Fairtrade nezná. A mnozí si ji stále pletou s charitou. Jsem přesvědčený, že se nám společným úsilím podaří jak u zákazníků, tak u obchodníků ukázat Fairtrade jako životaschopnou a férovou alternativu ve světě globálního obchodu,” říká Juraj Hipš, ředitel organizace Živica, která se zabývá vzděláváním v oblasti udržitelné spotřeby.
„Sami nemůžeme přinášet změnu v uvažování a rozhodování slovenského zákazníka v jeho vztahu k spravedlivému obchodu. Proto je důležitá naše spolupráce, vzdělávání veřejnosti o významu Fairtrade,“ říká Allan Bussard, ředitel nadace Integra, která podporuje znevýhodněné lidi v rozvojových zemích prostřednictvím vzdělávání, přístupu na trh a investic
Známka FAIRTRADE® je dnes nejznámější a nejrozšířenější etickou známkou na světě. Roční obrat produktů označených zelenomodrým logem přesahuje 4,8 miliard euro a prodávají se ve 125 zemích světa. Fairtrade International je mezinároní síť organizací zastupujících systém Fairtrade. Slovensko je po České republice druhou zemí ve střední a východní Evropě, ve které má systém Fairtrade zastoupení.
„Je skvělé vidět, jak se rozrůstá Fairtrade do dalších zemí a dále se rozvíjí. Podpora z České republiky partnerům na Slovensku je skvělou příležitostí přivést k odpovědné spotřebě co nejvíce spotřebitelů v regionu střední Evropy. Přeji kolegům z nově rozšířené platformy Fairtrade Česko a Slovensko mnoho úspěchů na jejich trhu a pevně věříme, že slovenští spotřebitelé jsou připraveni podpořit fairtradové pěstitele a pracovníky svými každodenními nákupy,“ říká manažerka pro nové trhy, Andrea Richert z Fairtrade International.
Fair trade je způsob obchodu, který zaručuje pracovníkům z rozvojových zemí spravedlivou odměnu za jejich práci. Pěstitelé a řemeslníci v rámci fair trade dostávají za svou práci takovou výkupní cenu, která odpovídá nákladům na výrobu a zaručuje jim důstojný život. Mezi základní principy fair trade patří férové obchodní podmínky, dodržování lidských a pracovních práv, šetrnost k životnímu prostředí nebo vyplácení tzv. sociálního příplatku, který je investován do projektů místního rozvoje.
Fairtradový výrobek lze rozpoznat například podle označení ochrannou známkou FAIRTRADE® na obalu.
Fairtrade Česko a Slovensko zastupuje Fairtrade International (FLO) v ČR a na Slovensku, zabývá se marketingovou podporou certifikační známky Fairtrade, podporou prodeje fairtradových výrobků a monitoruje český a slovenský trh s fairtradovými produkty. www.fairtrade-cesko-slovensko.cz
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva