Kontrola se týká období 2011 až 2014. NKÚ prověřoval na SFDI výdaje za zhruba dvě miliardy korun a pochybnosti má u částky, která netvoří ani dvě procenta z kontrolovaných výdajů. Kontrolní protokol NKÚ ve svém závěru uvádí, že v hospodaření s majetkem a peněžními prostředky státu nebyly ve většině kontrolovaných případů zjištěny nedostatky. Objektivní tedy je říci, že fond kontrolou prošel celkově dobře, což sám NKÚ v textu kontrolního protokolu konstatuje, tisková zpráva ale vyznívá podstatně jinak.
Ke konkrétním výtkám NKÚ:
SFDI má pouze dva interní právníky a rozděluje výdaje ve stovkách miliard korun. Je proto pochopitelné, že si na konkrétní a vysoce odborné služby najímal právní specialisty externě. Fond v daném období rozdělil zhruba 240 miliard korun, výdaj na zpochybněné externí právní a poradenské služby činil pouze 3,6 mil Kč, tj. 0,0015 % kontrolovaných výdajů. U všech zakázek na právní služby provedl SFDI porovnání cen, aby ověřil, že cena není vyšší než cena obvyklá. Všechny zakázky byly zadány v souladu se zákonem o veřejných zakázkách, jednalo se o nárazové služby v menším finančním objemu, a tedy v rozsahu zakázek malého rozsahu. Externí právníci byli využíváni především při realizaci nově zaváděných typů kontrol poskytovaných prostředků. Jejich postupy z těchto kontrol byly dále využívány v dalších letech samotnými zaměstnanci SFDI.
NKÚ dále v souvislosti s poskytováním příspěvků vytýká, že SFDI dosud nevyhodnotil efekt poskytnutých příspěvků na zavádění nových technologií do výstavby a oprav komunikací. Příspěvky na nové technologie jsou poskytovány teprve od roku 2012. Skutečný efekt přitom podle běžné praxe může být vyhodnocen až s odstupem 3 až 5 let, kdy je již zřejmé, jak se technologie osvědčily v reálném provozu. Příspěvky SFDI standardně kontroluje a vyhodnocuje i několik let po ukončení financování projektu
Pokud jde o výtku NKÚ směřující k ceně zakázky, která souvisela s kontrolou prováděnou SFDI na Správě železniční dopravní cesty (SŽDC), nejednalo se o pouze o samotnou kontrolu daných projektů. Zakázka zahrnovala také rizikovou analýzu toho, na které projekty kontrolu vůbec zaměřit. Předcházela tedy analýza řady dalších akcí.
Pochybení, která NKÚ zmiňuje při hospodaření s vozovým parkem v letech 2011 a 2012, byla jedním z důvodů pro provedené personální změny v těchto letech, nápravná opatření tedy již byla na SFDI provedena.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva