GENERALI: Od soboty bychom měli jezdit na zimních pneumatikách

01.11.2014 8:09

Čeští řidiči si rychle zvykli na povinnou zimní výbavu svých vozů. Podle exkluzivního průzkumu pojišťovny Generali pravidelně přezouvá pneumatiky 96% řidičů. Jedno procento nepřezouvá a v zimě nejezdí. Zbývají tři procenta hazardérů, kteří přiznávají, že pneumatiky nemění, ale v zimě jezdí.

GENERALI: Od soboty bychom měli jezdit na zimních pneumatikách
Foto: Pojišťovna Generali
Popisek: Pojišťovna Generali

„Osmaosmdesát procent řidičů uvádí, že se při špatném počasí cítí v autě se zimními gumami bezpečněji. Deset procent tvrdí, že nepozoruje rozdíl a dvě procenta se z nějakého důvodu bezpečněji necítí,“ shrnuje tiskový mluvčí pojišťovny Generali Jiří Cívka.

Čtvrtina řidičů v průzkumu přiznala, že neví, jaká je minimální přípustná hloubka vzorku na zimních pneumatikách. Naopak 62% má správně zafixováno, že jedná o 4 milimetry. Zbytek se přiklání k různým hloubkám dezénu. Jen polovina dotázaných ví, že letní pneumatiky přestávají být bezpečné ve chvíli, kdy venkovní teplota klesne pod 7°C. Celých 22% se domnívá, že nebezpečí přichází až s bodem mrazu, 13% řidičů považuje za zrádnou již teplotu 10°C a 15 % přiznává, že neví vůbec.

„Čeští řidiči mají svůj názor na čas, kdy gumy měnit,“ uvádí výsledky průzkumu Jiří Cívka. „Jen třicet tři procent z nich nechává měnit pneumatiky podle data uvedeného v zákoně. Více než polovina nechává „přezout“ auto podle počasí, tedy i dříve než k 1. listopadu. Necelá desetina řidičů čeká na špatné počasí a jedno procento na první sníh,“ doplňuje Jiří Cívka z Generali.

Největší skupina českých motoristů (46%) jezdí na výměnu pneumatik do servisu, na nějž jsou zvyklí.  Téměř třetina (29%) si pneumatiky vymění sama a v pěti procentech případů pomůže s přezutím kamarád. Servis podle slev nebo aktuální nabídky volí pouze 7% řidičů. Většina (78%) motoristů má zimní a letní pneumatiky na zvláštních discích, ostatní vyměňují na jedněch discích.

Více než polovina řidičů (55%) uvádí, že jim zimní pneumatiky vydrží čtyři sezóny. 24% má gumy na pět a 13% na šest zim. 8% majitelů aut je přesvědčeno, že zimní gumy může používat více než šest let. Pokud jde o uložení náhradní sady pneumatik, 59% motoristů je uskladňuje ve své garáži, 21% ve sklepě. Sklady pneuservisu využívá 10% řidičů a zbylých 10% skladuje na jiném místě.

Co říká zákon

Podle zákona mají řidiči povinnost mít na svém vozidle zimní pneumatiky mezi 1. listopadem a 31. březnem a zároveň pokud se na pozemní komunikaci nachází souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, nebo lze vzhledem k povětrnostním podmínkám předpokládat, že se na komunikaci během jízdy může vyskytovat souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza.

V praxi to znamená, že není bezpodmínečně nutné měnit letní „pneu“ za zimní. Nesmíte ale vyjet, pokud je venku souvislá vrstva sněhu, led nebo námraza, či hrozí, že takové podmínky nastanou. A pak jsou tu ještě úseky silnic označené dopravní značkou Zimní výbava, která zavádí na konkrétních úsecích bezpodmínečnou povinnost jet na zimních gumách. 

Podle statistik pojišťovny Generali jsou čeští řidiči poměrně zodpovědní. Každou zimu řeší její likvidátoři jen několik případů, kdy za nehodu prokazatelně mohly letní gumy. „Pokud se prokáže přímá souvislost vzniku nehody s letními pneumatikami, musí řidič – viník počítat s tím, že bude vzniklou škodu pravděpodobně hradit sám,“ vysvětluje Jiří Cívka a doplňuje jeden příklad z loňské zimy.  Hlášení pojistné události: „Při jízdě po vozovce s vyšším sklonem jsem zjistil, že je vozidlo při další jízdě neovladatelné a zastavil jsem. Ovšem i přes zařazený rychlostní stupeň a zataženou ruční brzdu se vozidlo z kopce vzápětí rozjelo i se zablokovanými koly a sjelo do silničního příkopu,“ uvedl motorista. V případě použití plášťů se zimním dezénem by k nehodě pravděpodobně nedošlo.

Dušičky

Pro nadcházející víkend budou specifické takzvané „dušičkové cesty“, které přinášejí zvýšený provoz i na silnice druhých a třetích tříd.  Podle zkušeností policistů a likvidátorů Generali vyrážejí častěji na delší trasy i řidiči, kteří toho během roku moc nenajezdí a po této cestě auto na zimu odstaví. „Vzhledem k tomu, že se jedná o víkend, na nějž připadá Památka zesnulých, lze na silnicích očekávat zvýšený počet svátečních řidičů. Podle našeho exkluzivního průzkumu se 59% českých řidičů vydá uctít památku zesnulých tento či příští víkend. 41% tak již učinilo v průběhu uplynulého víkendu či státního svátku,“ uzavírá Jiří Cívka.

Pojišťovna Generali patří s tržním podílem 6,9 % (k 31. 12. 2013) mezi největší české pojišťovny. Kromě individuálního pojištění nabízí pojistná řešení pro malé, střední a velké firmy v oblasti podnikatelských, průmyslových, technických a zemědělských rizik.

Pojišťovna Generali je součástí skupiny Generali, jednoho z největších světových pojistitelů s předepsaným pojistným ve výši 66 miliard eur (v roce 2013). Se 77 tisíci zaměstnanci po celém světě a se 65 miliony klientů ve více než 60 zemích zaujímá skupina Generali vedoucí postavení na trzích západní Evropy.

Stále významnější pozici získává v Asii a také v regionu střední a východní Evropy. V 10 zemích tohoto regionu je skupina Generali jedním z předních poskytovatelů pojištění prostřednictvím holdingové společnosti GPH.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Pojišťovna Generali

Ing. Jana Bačíková, MBA byl položen dotaz

Jak dlouho myslíte, že vaše důchodová reforma vydrží?

Dobrý den, zajímalo by mě, k čemu je dobrá důchodová reforma, na které nepanuje mezi vládou a opozicí shoda? Protože co když se nějaká schválí a jiná (další) vláda, ji zase zruší? Myslíte, že to prospěje něčemu pozitivnímu? Proč je takový problém se dohodnout? Vy jste sice opozici k jednání přizvali...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika, spojená s podepisováním plných mocí

16:08 Změna dodavatele? ERÚ upozorňuje na rizika, spojená s podepisováním plných mocí

Stále více spotřebitelů mění dodavatele energií. Řada z nich se přitom o proces přechodu mezi obchod…