KPPO: Den bez palmového oleje přerostl ve výzvu k bezpalmovému únoru

22.02.2017 8:39

České hnutí se šíří do zahraničí: má podporu i v europarlamentu a vzniká mezinárodní koalice.

KPPO: Den bez palmového oleje přerostl ve výzvu k bezpalmovému únoru
Foto: stoppalmovemuoleji.cz
Popisek: Koalice proti palmovému oleji - logo

Letos poprvé proběhl oficiální Den bez palmového oleje, který tuzemská Koalice proti palmovému oleji vyhlásila na 1. únor. K němu se přidaly i další státy, až nakonec vyústil ve vznik mezinárodní koalice Palm Oil Watch International. Jejími členy se teď stávají další vědci, biologové, nevládní organizace i lesníci z celého světa. Téma čím dál více rezonuje i v Evropském parlamentu, především díky aktivitě českých europoslanců.

Záměrem Dne bez palmového oleje bylo, aby si lidé v Česku alespoň symbolicky na jeden den vyzkoušeli vyhnout se palmovému oleji v potravinách, drogerii, kosmetice a dalších výrobcích. A aby oslovovali výrobce i prodejce, kteří palmový olej uvádějí na trh. Nakonec však téma nezůstalo jen v ČR, ale začalo se šířit i na Slovensko, do Polska, Portugalska či daleké Austrálie. „Pro velký úspěch jsme se navíc rozhodli navázat celým bezpalmovým únorem. V rámci 28denní výzvy každý týden zveřejňujeme tipy a návody, jak se v různých oblastech každodenního života palmovému oleji vyhnout a jak ho nahradit, včetně domácích receptů,“ popisuje Martina Skohoutilová, hlavní koordinátorka Koalice proti palmovému oleji (KPPO).

Česká KPPO bude zatím koordinovat nově založenou mezinárodní platformu Palm Oil Watch International. Češi jsou však lídry v problematice palmového oleje i na půdě evropského parlamentu. Mezi české politiky, kteří se k této problematice staví odpovědně a intenzivně se jí věnují, patří europoslanci Kateřina Konečná, která v současné době z vlastní iniciativy připravuje komplexní zprávu na téma palmového oleje, a Pavel Poc, jenž téma také dlouhodobě sleduje.

„Stojíme tváří v tvář jedné z nejhorších environmentálních hrozeb, přitom celá tato věc je jen a jen o zisku, který je generován na úkor planetárního ekosystému a lidského zdraví nejen v pěstitelských zemích, ale i zde v Evropě. Produkce palmového oleje navíc ani nepřináší místním obyvatelům pracovní místa. Namísto podpory udržitelného zemědělství je činíme závislými na externích podporách a dovozu potravin. To, co potřebujeme v místě produkce, je vymáhání práva a likvidační sankce, což v těchto zemích chybí. To, co potřebujeme my zde v Evropě, je spotřebitelské odmítnutí,“ uvedl Pavel Poc. Europoslankyně Kateřina Konečná upozorňuje: „Pokud se chceme bavit o snižování emisí skleníkových plynů, je právě odmítnutí nesmyslné produkce palmového oleje zásadní. Negativa takovéto produkce jsou jasná, ale nízká cena je schopna všechno přebít. Řídíme se raději krátkodobými ekonomickými zájmy než dlouhodobými zájmy udržitelnosti našeho života na Zemi. Máme finance, kapacity i síly, jde jen o to chtít.“

Jakub Kvapil, koordinátor kampaní organizace Lestari, k politice EU dodává: „V poslední době jsme v zemích EU mohli zaznamenat vlnu aktivity týkající se palmového oleje. Je to především díky hlasitým reakcím veřejnosti, která má dnes již možnost vidět, co všechno se za tímto byznysem ukrývá. EU před sebou má ve spojitosti s palmovým olejem dvě velké výzvy. Odstranění jeho podílu v biodieselu a zavedení efektivní certifikace. Oba tyto kroky jsou zásadní pro řešení současné ekologické krize, kterou je třeba řešit co nejrychleji.“

V kombinaci s odmítáním výrobků a jednáním na výrobní a politické úrovni je však potřeba komunikovat také s bankovním sektorem. „Palmovou apokalypsu v Indonésii podle našeho vyšetřování financují miliardami dolarů evropské banky v čele s britskou HSBC. Pokud chceme tento začarovaný kruh rozplést, musíme firmy, banky a vlády aktivně tlačit do změny systému, jakým se olejné palmy pěstují,“ říká Lukáš Hrábek z organizace Greenpeace.

Pro Koalici proti palmovému oleji je problematika palmového oleje jen začátek. Jak uvedla mluvčí KPPO Kateřina Holubová: „Palmový olej vnímáme hlavně jako určitou „vlajkovou loď“, na které lze nejlépe ukázat dopady neuvědomělého chování spotřebitelů i firem na přírodu. Naším základním cílem je prosazení environmentálně šetrnějších způsobů produkce a distribuce zboží napříč veškerým sortimentem obchodu a služeb.“

Více informací ZDE, ZDE, ZDE a ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Správa jeskyní ČR: Koněpruské jeskyně zakládají novou tradici kulturních pořadů v podzemí

16:05 Správa jeskyní ČR: Koněpruské jeskyně zakládají novou tradici kulturních pořadů v podzemí

Od letošního jara, souběžně s otevřením nového Domu přírody Českého krasu, uvádějí Koněpruské jeskyn…