„Nákladní doprava se z regionálních silnic razantně přesunula na dokončenou D8. Ukazuje se, že kamiony preferují rychlost a komfort dálnice navzdory faktu, že na ní zaplatí dražší mýto než na silnicích nižších tříd,“ říká mluvčí MYTO CZ David Šimoník, podle nějž se reálná míra objíždění mýta v tuzemsku pohybuje jen kolem celoevropsky obvyklých tří procent. Lednové snížení počtu kamionů na severočeských silnicích 1. třídy dokazují i další čísla. Na I/30 se vybralo meziročně o 2,2 miliony korun méně, zatímco na hotové D8 o 15,5 milionu Kč víc. Rozdíl způsobily více než dvojnásobné kilometrové sazby dálničního mýta proti menším silnicím.
Mýtné rostlo v celé republice
„V prvním měsíci nového roku jsme od kamionů vybrali 786 milionů korun, což je historicky nejlepší lednový výsledek,“ říká Jan Rýdl, vedoucí oddělení komunikace ŘSD. Meziročně vzrostl výběr mýta o 8 procent, a to navzdory těžkým klimatickým podmínkám skončeného měsíce. Kromě dokončené dálnice D8, která stáhla kamionovou dopravu z okolních silnic a připsala si tak vyšší výběry, zaplatily kamiony více peněz rovněž na dálnici D1 a D5. Lze to připsat pokračujícímu hospodářskému růstu v Evropě. Proti lednu 2016 byl ten právě skončený silnější nejen ve výběrech, ale o 11 % vzrostly i mýtné transakce, tedy průjezdy jednotlivých kamionů pod mýtnými branami. Celkem registruje Česká republika za 121 měsíců provozu mýta už 78,3 miliardy vybraného mýta.
Výběry mýtného podle měsíců
Měsíc |
2016 (Kč) |
2017 (Kč) |
Rozdíl |
leden |
727 709 728 |
786 916 553 |
8,14 % |
únor |
798 359 219 |
|
- |
březen |
838 931 943 |
|
- |
duben |
859 661 133 |
|
- |
květen |
865 222 095 |
|
- |
červen |
880 390 967 |
|
- |
červenec |
762 419 328 |
|
- |
srpen |
818 420 410 |
|
- |
září |
861 059 979 |
|
- |
říjen |
861 143 146 |
|
- |
listopad |
887 081 902 |
|
- |
prosinec |
727 162 378 |
|
- |
Celkem |
9 732 139 723 |
786 916 553 |
8,14 % |
CELKEM |
78 309 789 954 Kč (121 měsíců) |
Zdroj: MYTO CZ
V lednu rovněž pokračoval ekologický efekt mýta. Nijak se nezbrzdil růst počtu kamionů v emisní třídě EURO VI na zaplaceném mýtném. Mezi prosincem a lednem vzrostl dokonce o tři procenta, kamiony šetrné k životnímu prostředí zaplatily 46,8 % celkem vybraného mýta. Protože platí nejnižší kilometrové sazby, absolutní výběry mýta jsou tak nižší, což je ale vyváženo pozitivním efektem na kvalitu životního prostředí.
O projektu MYTO CZ
Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy (cca 200 km). Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou Euro V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Společnost CGI provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.
Rok |
Mýtné (Kč) |
Meziročně |
2007 |
5 565 277 630 |
- |
2008 |
6 144 1521 02 |
+ 10,40 % |
2009 |
5 543 272 476 |
- 9,78 % |
2010 |
6 574 441 233 |
+ 18,60 % |
2011 |
8 126 016 899 |
+ 23,60 % |
2012 |
8 680 051 033 |
+ 6,82 % |
2013 |
8 554 998 250 |
+ 1,44 % |
2014 |
8 714 961 827 |
+ 1,87 % |
2015 |
9 732 139 723 |
+ 11,67 % |
2016 |
9 887 562 228 |
+ 1,6 % |
Zdroj: MYTO CZ
autor: komerční tisková zpráva