Kamiony v září jezdí stále častěji, na mýtném zaplatily v září proti loňsku o 4 % více

16.10.2013 15:56

„Září se stalo díky 755 milionům korun vybraného mýta zatím nejsilnějším měsícem letošního roku,“ říká Pavel Kočica, šéf ŘSD, které je provozovatelem českého mýtného systému. Jde o meziroční růst o 4,3 procenta, kterému ale určitě pomohlo, že letos vyšel státní svátek 28. září na sobotu a neovlivnil tak na rozdíl od loňska pracovní den. ŘSD také znovu upozorňuje uživatele, že nová legislativa od září přinesla změnu – kauce za palubní jednotky (1.550 Kč) propadají uplynutím 12 měsíců od posledního použití OBU k mýtné transakci.

Kamiony v září jezdí stále častěji, na mýtném zaplatily v září proti loňsku o 4 % více
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dálnice, ilustrační foto

Uvedené opatření má za cíl snížit počet palubních jednotek, které jsou aktivní v mýtném systému a uživatelé je už k platbě mýta nepoužívají. Přesto je nevrací, a státu vznikají zbytečné náklady na jejich udržování v činnosti. Nepoužívané OBU mohou uživatelé režimu PostPay vracet v na kontaktních místech, v režimu PrePay pak na jakémkoliv distribučním či kontaktním místě. Pokud to stihnout do roka od poslední mýtné platby a jejich jednotka je nepoškozená, vyinkasují zpět vratnou kauci 1.550 korun. V opačném kauce propadá státu.

Podle nezávislého auditora Logica byla v červenci účinnosti mýtného systému 99,67 %, což je nejvíc v takřka sedmileté historii českého mýta. Celkem již Česká republika vybrala od nákladních automobilů za období od roku 2007 přes 47 miliardy korun. Od této sumy je třeba odečíst dosavadní provozní náklady zaplacené konsorciu pod vedením Kapsch, které činí  9,9 mld. korun bez DPH, celkový provozní náklad tedy činí v Evropě obvyklých 21 %. Vedle toho stát investoval v prvních letech do vybudování mýtného systému celkem 3,4 mld. Kč bez DPH, přičemž Kapsch má podle smlouvy povinnost systém státu průběžně modernizovat tak, aby byl na konci první „desetiletky“ provozování jako nový.

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od těžkých nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic, rychlostních silnic a vybraných úseků silnic I. třídy již šest let. Při jeho spuštění 1. ledna na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun. Od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně více než 1300 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. V roce 2007 mýtné předepsalo 5,56 mld. korun, v roce 2008 přes 6,14 mld. Kč, o rok později 5,54 miliard a loni 6,57 miliard Kč. Loňský rok přinesl 8,13 mld. korun, právě skončený 8,68 mld. Kč. Za šest a půl roku pak stát vybral již takřka 45 miliard korun. Provozovatelem mýtného systému je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci GŘC, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Logica provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,5 %.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Půta: Rezignovat na funkci se nechystám

17:17 Hejtman Půta: Rezignovat na funkci se nechystám

Tiskové prohlášení hejtmana Martina Půty k tzv. kauze Liberec