Každá pátá pozvánka uspěla – na mamograf loni přišlo o 120 tisíc žen více než před sedmi lety

03.07.2015 15:05

Každá pátá pozvánka, kterou loni VZP poslala svým klientkám s výzvou, aby nepodceňovaly hrozbu rakoviny prsu a nechaly se preventivně vyšetřit, se setkala s úspěchem. Celkem takto v uplynulém roce největší tuzemská pojišťovna pozvala na vyšetření přes 318 tisíc žen, z nichž skoro 62 tisíc pak skutečně přišlo na mamografické vyšetření. Tím lze zjistit nádor už v počátečním stadiu, což může snížit úmrtnost o třetinu. Ročně přitom umírá v Česku na rakovinu prsu kolem dvou tisíc žen.

Každá pátá pozvánka uspěla – na mamograf loni přišlo o 120 tisíc žen více než před sedmi lety
Foto: Hans Štembera
Popisek: Budova ústředí VZP v bývalém hotelu Flora

Při srovnání let 2013 a 2014 se počet všech klientek VZP, které přišly v daných letech na preventivní mamografické vyšetření (tedy ať již na pozvánku či samy od sebe), zvýšil jen o zdánlivě nevýznamných 5 % (z 372 na 390 tisíc).

To je však výrazně zkresleno tím, že už v roce 2013 udělala VZP mimořádnou preventivní akci, při níž nabídla zaplacení mamografu i těm ženám, které by na to ještě vzhledem k nižšímu věku neměly ze zákona nárok a musely by si tedy vše platit samy. Tuto nabídku využilo v roce 2013 skoro 27 tisíc klientek VZP. Nebývalý zájem o prevenci rakoviny prsu tehdy podpořil příběh hollywoodské hvězdy Angeliny Jolie, která zveřejnila, že si nechala kvůli velkému vrozenému riziku rakoviny odstranit obě mléčné žlázy.

Pětiprocentní nárůst v roce 2014 je tedy proto třeba vnímat jako nárůst vůči roku, kdy už byl počet mamografických vyšetření enormně zvýšený mimořádnou preventivní akcí VZP. V předchozích letech byla docházka žen o desítky až stovky tisíc nižší (rok 2008 – 273 tisíc žen, 2009 – 250 tisíc žen, 2010 – 318 tisíc žen, 2011 – 327 tisíc žen, 2012 – 347 tisíc žen).

Kolik klientek VZP přišlo na mamografické vyšetření v letech 2013 a 2014

 

 

2013

2014

2014/2013

Praha

38 756

39 773

102,6%

Středočeský kraj

39 073

41 773

106,9%

Jihočeský kraj

23 538

27 114

115,2%

Plzeňský kraj

21 762

21 320

98,0%

Karlovarský kraj

12 169

13 063

107,3%

Ústecký kraj

31 911

34 085

106,8%

Liberecký kraj

20 051

19 889

99,2%

Královéhradecký kraj

20 188

21 569

106,8%

Pardubický kraj

20 002

22 273

111,4%

Kraj Vysočina

28 195

28 453

100,9%

Jihomoravský kraj

43 198

45 323

104,9%

Olomoucký kraj

19 449

20 043

103,1%

Moravskoslezský kraj

28 708

27 526

95,9%

Zlínský kraj

25 019

28 484

113,8%

Celkem

372 019

390 688

105,0%

 

Lepší obrázek proto dává úspěšnost adresných pozvánek, které VZP svým klientkám rozeslala. Ta dosáhla skoro 20 %. To je obzvláště dobrý výsledek už proto, že pozvánky se rozesílaly pouze těm klientkám, které na prevenci samy od sebe z nejrůznějších důvodů nechodí a lze je tedy z tohoto pohledu hodnotit jako skupinu, která příliš nedbá na své zdraví. Díky pozvánkám se ale i přesto podařilo každou pátou z nich na mamograf přece jen přivést.

Úspěšnost pozvánek, které VZP loni rozeslala klientkám ignorujícím mamograf

 

 

Pozváno klientek

Kolik pozvaných přišlo

Efektivita zvacích dopisů

Leden

27 421

7 163

26,1%

Únor

26 273

6 570

25,0%

Březen

30 349

6 861

22,6%

Duben

28 688

6 385

22,3%

Květen

28 898

5 726

19,8%

Červen

26 660

5 120

19,2%

Červenec

27 010

5 183

19,2%

Srpen

25 054

4 577

18,3%

Září

25 555

4 196

16,4%

Říjen

24 588

3 752

15,3%

Listopad

23 830

3 397

14,3%

Prosinec

24 034

3 037

12,6%

Celkem

318 360

61 967

19,5%

 

To, že největší úspěšnost měly pozvánky na začátku roku a poté kontinuálně klesala, souvisí téměř jistě s tím, jak celé věci věnovala pozornost média. Společný projekt ministerstva zdravotnictví a zdravotních pojišťoven totiž startoval loni na začátku roku. Zpočátku budil větší zájem médií (a jejich uživatelé se o něm tedy více dozvídali), tento zájem ale postupně klesal. Ukazuje se tedy, že média mohou sehrát významnou roli v přístupu veřejnosti k preventivním prohlídkám a pomoci tak zachraňovat zdraví a životy svých čtenářů, pokud o podobných akcích informují.

 

 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: VZP

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

7:23 Tak určitě! Nová kampaň na obrazovkách České televize propaguje pozitivní hodnoty ve sportu

Fair play, boj proti předsudkům, všestrannost a nutnost spolupráce rodičů a trenérů. To jsou témata …