Kbelští cvičili zásah vrtulníku v horách

22. 2. 2016 14:42

Neukáznění lyžaři, podcenění vlastních schopností nebo technická závada na lanovce. Nehoda, jež vyžaduje pomoc bez větší časové prodlevy. Dostat se ke zraněnému po zemi je vzhledem k extrémním klimatickým podmínkám a těžko přístupnému terénu velmi komplikované. Jedinou možností se proto stává záchrana ze vzduchu.

Kbelští cvičili zásah vrtulníku v horách
Foto: Jakub Chrudina
Popisek: Bitevní vrtulník Mi-24

Aby při náročném zásahu leteckých záchranářů byla záchrana co nejefektivnější, k tomu už několik let přispívají pravidelná součinnostní cvičení složek Integrovaného záchranného systému. Ve dnech 17. až 18. února se výcvik uskutečnil na Šumavě v katastru města Železná Ruda – Špičák.

Cvičení létajícího personálu 243. vrtulníkové letky 24. základny dopravního letectva Praha-Kbely s hasiči – leteckými záchranáři Hasičského záchranného sboru Plzeňského kraje nedaleko Špičáku je velmi přínosné a jak všichni shodně zdůrazňují, každá hodina takového výcviku je nesmírně důležitá. Letové posádky 243. vrtulníkové letky totiž zajišťují Leteckou záchrannou službu a službu pátrání a záchrany SAR. A společně s leteckými záchranáři mohou být kdykoliv nasazeni k řešení krizové situace. Díky pravidelnému výcviku tak získávají cenné zkušenosti, které mohou mít zásadní význam při záchraně lidského života, kdy jde zejména o koordinaci a čas.

Létání v horách patří k nejnáročnějším

„Létání v zasněženém horském terénu pro nás znamená vrchol pilotáže. Jde o jednu z nejnáročnějších činností, kterou může pilot ve vrtulníku absolvovat. Důvodem je zejména nevyzpytatelnost směru a rychlosti větru, sněhová pokrývka terénu a výkon vrtulníku,“ říká velitel vrtulníkové letky podplukovník Peter Smik a dodává: „ Při vzletu nebo přistání může zvířený prachový sníh vrtulník zabalit do koule. To by posádce způsobilo velice špatnou prostorovou orientaci. Je to bílá tma. V prachovém oblaku pilot vidí maximálně dva tři metry od kabiny. Této skutečnosti se podřizuje technika pilotáže.“

Pilot však nemůže ztratit vizuální kontakt se zemí. Proto se orientuje podle pevných bodů, jichž se drží, než se prašan takzvaně vyfouká a on s vrtulníkem přistane. Souhra posádky je v této fázi klíčová. Důležitou úlohu sehrává také palubní technik, který sleduje situaci pod strojem. „Jsou to moje druhé oči, které mi hodně pomáhají. Já se soustředím na přesné visení a on mě vede bezpečně nad místo zásahu, abych se nad ním přesně udržel a nikoho na zemi neohrozil. V té chvíli se stávám řízeným modelem palubního technika,“ s úsměvem vysvětluje podplukovník Smik.

„Jednoznačně lze říci, že společně nastolená pravidla zásahů Letecké záchranné služby přináší lepší výsledky při zajišťování dostupnosti neodkladné zdravotnické péče. Letečtí záchranáři jsou nasazováni také při dalších operacích v jinak nedostupných terénech – na vodě, ve skalách, ve stržích a průrvách, na horách. Prostě všude tam, kam se jiná technika kromě vrtulníkové nedostane. Naši letečtí záchranáři se často musejí co nejrychleji přemístit i do míst, kde hrozí krize, havárie či jiné vyhrocené situace,“ doplnil instruktor hasičů – leteckých záchranářů nadpraporčík Ondřej Kolečko.

cvičení IZS Šumava

Cvičení IZS Šumava.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Diskuse obsahuje 0 příspěvků Vstoupit do diskuse Tisknout

Další články z rubriky

Finanční a ekonomický institut: Finanční politika Merkelové se mi líbí, říká ekonom Petr Gapko

8:32 Finanční a ekonomický institut: Finanční politika Merkelové se mi líbí, říká ekonom Petr Gapko

Většina lidí v Česku, ale už i mnozí v Německu jí nemohou přijít na jméno. Angela Merkelová. Jenže o…