Kraje budou usilovat o víc peněz na opravu silnic a kompenzaci výdajů na zvýšení platů řidičů. Finance by totiž chyběly jinde

29.01.2017 13:21

Dvě miliardy ze státního rozpočtu pro kraje a dalších cca 91 milionů korun pro hlavní město Praha. Tolik peněz by mohlo jít z rozpočtových rezerv v gesci Ministerstva dopravy, tedy ze Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), na opravu silnic II. a III. třídy ve správě krajů. Na jednání s Radou Asociace krajů ČR v Čeladné v Moravskoslezském kraji to řekl ministr dopravy Dan Ťok. Návrh chce v brzké době předložit vládě. V minulosti však kraje z národních zdrojů dostávaly více peněz, budou tedy usilovat o zvýšení dané částky. Stejně tak hejtmani požadují kompenzovat alespoň část výdajů, které souvisejí se zvýšením platů řidičů autobusů.

Kraje budou usilovat o víc peněz na opravu silnic a kompenzaci výdajů  na zvýšení platů řidičů. Finance by totiž chyběly jinde
Foto: Asociace krajů ČR
Popisek: Asociace krajů ČR

„Nejdřív to vypadalo, že letos od státu na opravu silnic II. a III. třídy kraje nedostanou žádné peníze. Dvě miliardy tak velmi vítáme a moc za ně děkujeme. Současně je ale třeba říct, že předloni byly k dispozici 4,4 miliardy, loni pak 3 miliardy,“ říká předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a dodává:„Letos bychom potřebovali dostat alespoň tolik, co loni. Téma tak chceme otevřít na jednání s vládou 20. února.“

Peníze ze SFDI se rozdělují podle délky komunikací – viz tabulka na 2. straně tiskové zprávy. Další finanční prostředky na opravu silnic jsou podle ministra dopravy k dispozici např. v Integrovaném operačním programu (IROP), který je v gesci Ministerstva pro místní rozvoj (MMR). Kraje z něj mohou vyčerpat v novém programovém období až 25 miliard korun. U evropských prostředků je však složitější administrativa a termíny pro podání žádostí ne vždy zohledňují reálné možnosti a praktické potřeby krajů. Mělo by se to změnit tak, aby finance šly skutečně do rozvoje území.  

Na jednání Rady Asociace krajů ČR rovněž zaznělo, že peníze na krajské komunikace by bylo možné získat změnou rozpočtového určení daní (RUD). Kraje by například mohly dostávat vyšší podíl ze spotřební daně. Obecně přitom platí, že kraje by ve financování silnic II. a III. třídy uvítaly ze strany státu jasný systém. Tak, aby bylo možné předvídat, kolik peněz bude k dispozici v jednotlivých letech a rekonstrukci komunikací šlo předem plánovat.

Tématem jednání bylo i zvýšení platů řidičů veřejné autobusové dopravy. Ze strany resortu dopravy zazněly stejné obavy, jako vyjádřili hejtmani. Tedy: zda peníze, které kraje mají poukázat dopravcům, skutečně půjdou na platy řidičů. Víc v dříve vydané tiskové zprávě, kterou najdete na tomto místě. Regiony v kontextu se zvýšením mezd řidičů po státu požadují víc peněz do krajských pokladen.

„Myslím, že je to otázka principu. Vláda rozhodla o navýšení mezd řidičů, neodpovídaly totiž podmínkám na trhu práce. Měla by tedy alespoň částečně kompenzovat zvýšené náklady krajů,“ říká předseda dopravní komise Asociace krajů ČR a hejtman Libereckého kraje Martin Půta a dodává: „V případě Libereckého kraje se jedná o 60 milionů korun. Máme je připravené, nicméně pokud je vláda nebude kompenzovat, bude náš kraj mít o to méně peněz například na opravy silnic, opravy škol nebo rekonstrukce domovů důchodců. Peníze budou prostě chybět jinde.“

Debatovalo se také o zajištění běžné a zimní údržby silnic. Resort dopravy drží memorandum, které dříve s kraji podepsal. Do 15. února 2017 je vypsáno výběrové řízení Ministerstva dopravy, do kterého se mohou přihlásit všechna krajská zařízení včetně příspěvkových organizací a akciových společností. Současně s tím je v Poslanecké sněmovně Parlamentu ČR (PSP ČR) novela zákona o pozemních komunikacích. Nedávno ji projednal hospodářský výbor PSP ČR a nyní půjde do třetího čtení.

Další jednání Rady Asociace krajů ČR se má uskutečnit 17. března 2017 v Praze.

O Asociaci krajů:

Asociace krajů České republiky je otevřenou zájmovou nestranickou a nevládní organizací, která byla založena na základě zákonů České republiky. Členy Asociace krajů jsou všechny regiony České republiky, včetně hlavního města Prahy, která je ze zákona současně obcí i regionem. Asociace je názorovou platformou, která si klade za prvořadý cíl hájit a prosazovat společné zájmy krajů. Základním a společným zájmem krajů je péče o všestranný rozvoj území a o potřeby občanů v něm žijících. Více na www.asociacekraju.cz.

Délka komunikací v České republice


ČR, kraje (bez Prahy)

                                 

Délka silnic II. a III. třídy [km]

Podíl silnic II. a III. třídy v rámci ČR

Středočeský

8 626

17,71 %

Jihočeský

5 445

11,18 %

Plzeňský

4 604

9,45 %

Karlovarský

1 847

3,79 %

Ústecký

3 650

7,50 %

Liberecký

2 076

4,26 %

Královéhradecký

3 301

6,78 %

Pardubický

3 126

6,42 %

Vysočina

4 562

9,37 %

Jihomoravský

3 868

7,94 %

Olomoucký

3 093

6,35 %

Zlínský

1 765

3,62 %

Moravskoslezský

2 735

5,62 %

Celkem kraje

48 697

100,00 %

Zdroj: Státní fond dopravní infrastruktury

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČEZ: V květnu si budou moci lidé prohlédnout vodní elektrárnu Hněvkovice

13:55 ČEZ: V květnu si budou moci lidé prohlédnout vodní elektrárnu Hněvkovice

Během čtyř květnových víkendů se budou moci lidé podívat do útrob unikátního vodního díla, vybudovan…