Kupuj pneu: Internetové obchody čeká transformace, mnoho jich nepřežije

29.09.2013 12:05

V České republice roste každý rok počet aktivních e-shopů. Jen za loňský rok byl zaznamenán nárůst o 16 %, což znamená, že na našem trhu působilo přibližně 37 000 internetových obchodů. V nejbližší době nás tak čeká velice důležité období pro vývoj trhu. Zatímco velcí hráči si postupně rozdělí svá pole působnosti, mnoho menších e-shopů zanikne. Nebudou totiž schopny nabídnout to jediné, čím si mohou internetové prodejny vzájemně konkurovat – přidanou hodnotu.

Kupuj pneu: Internetové obchody čeká transformace, mnoho jich nepřežije
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Cena již nehraje klíčovou roli

Konkurence e-shopů se v době rychlého internetu a možnosti změnit ceny během několika vteřin již dávno nevztahuje k dlouhodobé cenové nabídce. Na jedné straně je samozřejmé, že v konkrétní okamžik nákupu zákazník nejčastěji hledá e-shop, který nabízí daný produkt co možná nejlevněji. Na straně druhé však z chování zákazníků vyplývá, že často nakonec dají přednost takovému obchodu, který přináší nějakou přidanou hodnotu. Tou může být například doprava zdarma, záruční a pozáruční servis nebo odborné poradenství. V neposlední řadě stojí také rychlost dodání. Nedávná doba ekonomické nestability nás totiž naučila investovat peníze rozumně. Hlavní roli již nehraje cena zboží, ale důvěryhodnost obchodu. Nízkou cenu je totiž schopné nabídnout velké množství obchodů, přidanou hodnotu však nikoliv.

Tři ukazatele důvěryhodnosti

Trend důvěryhodnosti bude určujícím faktorem i pro budoucnost. Již dnes můžeme například v našem obchodním segmentu, který se věnuje prodeji pneumatik, dobře pozorovat, že lépe se vede e-shopům, které kladou důraz na spolehlivost. Tu pro ně i jejich zákazníky zajišťují nejméně tři faktory. Prvním je již zmiňovaný záruční a pozáruční servis. Kupující se také často orientují podle toho, zda vedle e-shopu existuje i kamenná prodejna. Kromě zvýšení důvěryhodnosti totiž může navíc poskytovat další služby zákazníkovi. V rámci koupě pneumatik může jít například o bezplatný zpětný odběr starých pneu nebo o nejrůznější servisní služby, jakými je kupříkladu přezutí kol. Třetím velmi podstatným ukazatelem je dodací doba, kterou e-shop u konkrétního zboží na svých stránkách uvádí.

Dodací doba se stává určující

A právě dodací dobu bych si troufl označit za nejpodstatnější. Zatímco s reklamacemi se nebude potýkat každý zákazník a mnoho kupujících nikdy nenavštíví kamennou prodejnu, dodací lhůty se dotknou každého. Povinností každého prodejce je uvádět pravdivé informace nejen o samotném zboží, ale také o jeho skladové dostupnosti a termínu dodání. V opačném případě se totiž vystavuje nařčení z klamavého jednání a následné pokutě až 50 milionů korun. Přesto se občas stane, že se e-shop pokouší obejít tyto informace uváděním nejrůznější nejednoznačné terminologie. O tom, jak moc jsou údaje o dostupnosti zboží i termínu dodání podstatné, svědčí ostatně i aktivita Asociace pro elektronickou komerci (APEK). Ta svým členům nabízí možnost přistoupit na Etický Kodex terminologie lhůt dodání, jehož dodržování ověřuje namátkovými kontrolami. V rámci tohoto kodexu je specifikováno, za jakých podmínek smí obchodník označit zboží na e-shopu jako například „ihned k odeslání“.

Vize budoucnosti e-shopů

V následujících letech přežijí pouze takové e-shopy, které budou moci zákazníkovi nabídnout zakoupit zboží výhodně a zároveň mu zprostředkují zmiňovanou přidanou hodnotu. Pro malé e-shopy bude tato cesta výrazně nákladnější, z toho důvodu jich mnoho zanikne. Většina elektronických nákupů se navíc bude odehrávat jen u největších hráčů na trhu, kteří budou moci nabídnout vedle profesionálně zpracovaného e-shopu také kamennou prodejnu, která zprostředkuje kontakt se zákazníkem a možnost fyzicky si vyzkoušet zboží. Tyto firmy budou též umožňovat dodání ihned, v rámci velkých měst pak dokonce v řádu hodin, a budou podporovat nejrůznější technologické novinky, například platbu mobilem. Ačkoli bude pro zákazníka na jedné straně tento proces znamenat mnoho výhod, hrozí zde také riziko, kterým je postupná monopolizace jednotlivých sektorů, již můžeme už dnes pozorovat v kamenných prodejnách například s elektrem.


 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

23:08 Za DSZ - ZA PRÁVA ZVÍŘAT kandiduje do Evropského parlamentu 90 procent žen

Demokratická strana zelených - ZA PRÁVA ZVÍŘAT jde do nadcházejících eurovoleb s plnou kandidátní li…