LEO Express zažaloval České dráhy za predátorské ceny na trase Praha – Ostrava

06.07.2014 9:00

Společnost LEO Express dnes podala k Městskému soudu v Praze žalobu na náhradu škody na České dráhy (ČD) kvůli zneužití dominantního postavení na trhu ve smyslu zákona o ochraně hospodářské soutěže. Protiprávního jednání se ČD dopouštějí na trase Praha – Ostrava pomocí uplatňování tzv. predátorských cen a jeho účelem je snaha vytlačit konkurenci z trhu.

LEO Express zažaloval České dráhy za predátorské ceny na trase Praha – Ostrava
Foto: LEO Express
Popisek: Nová souprava LEO Express se poprvé předvedla v Česku

„České dráhy v současné době úmyslně jezdí za podnákladové ceny a financují svoji ztrátu na trase Praha-Ostrava z jiných dotovaných tratí, a to za účelem vytlačení konkurence z trhu,“ tvrdí Leoš Novotný, generální ředitel společnosti LEO Express.

Podle nezávislého znaleckého posudku, který si LEO Express nechal zpracovat, by České dráhy měly v průměru za jízdenku na trase Praha – Ostrava u rychlíků EC/Ex a R účtovat minimálně 380 korun a u Pendolina dokonce 1190 korun, aby tak pokryly alespoň eliminovatelné náklady.

„Pokud bychom připustili, že České dráhy pod náklady v současné době nejezdí, znamenalo by to, že v době před vstupem soukromé konkurence, kdy trať mezi Prahou a Ostravou zajišťovaly v rámci závazku veřejné služby, dosahovaly České dráhy jenom na Pendolinu zisku přibližně 225%, a přesto navíc státu deklarovaly, že jsou ve ztrátě a braly dotace,“ upozorňuje Novotný.

Po vstupu soukromých dopravců na trasu Praha – Ostrava se ceny jízdného ČD na této trase snížily o více než polovinu. U rychlíků je nyní cestujícím účtována částka i 200 korun a u Pendolina dokonce částka 234 korun, přičemž v roce 2010 to bylo 638 korun! „Náklady Českých drah přitom prokazatelně meziročně rostou,“ komentuje to Novotný.

Nepoměr je podle Novotného patrný i z cen účtovaných na ostatních dotovaných trasách, kde ČD doposud nemají žádnou konkurenci. „Z Prahy do Nymburka přijde cestující jeden kilometr na korunu padesát, zatímco do Ostravy na šedesát haléřů,“ vysvětluje ředitel LEO Express.

„Jakmile se Českým drahám podaří vytlačit konkurenci z trhu, opětovně zvýší ceny jízdného minimálně na původní úroveň, což významně pocítí právě cestující, kteří dosud netuší, proč by se i jim mělo současné chování ČD nelíbit,“ varuje Leoš Novotný a dodává: „Situaci na trase Praha – Ostrava považujeme za dlouhodobě neudržitelnou, a proto apelujeme na všechny orgány, které se v tuto chvíli případem zabývají, aby tento nebezpečný precedens, kdy se státem vlastněný dopravce snaží zlikvidovat soukromou konkurenci, co nejdříve zarazily.“

LEO Express vyčíslil k 30. 4. 2014 škodu v podobě ušlého zisku, kterou mu ČD svými protiprávními praktikami způsobily, na 418 milionů korun. Ve sporu se státním dopravcem zastupuje společnost JUDr. Pavel Dejl, Ph.D., LL.M., advokát a specialista na soutěžní právo z advokátní kanceláře Kocián Šolc Balaštík:

„Předmětná žaloba je důležitá pro rozvoj konkurenčního prostředí v železniční osobní dopravě nejen v ČR, ale v celé Evropské unii (EU). Má za cíl reparovat škody způsobené snahou ČD, jako dřívějšího monopolisty, znemožnit konkurenčním soukromým dopravcům, jako LEO Express, vstup na trh osobní železniční dopravy a soutěžit na něm bez dotací členských států EU. “ dodává Dejl.

Leoš Novotný na závěr dodává: „Současné protiprávní jednání ČD považujeme za chybu minulého managementu Českých drah, který současný management vystavil velmi riskantní pozici z pohledu odpovědnosti statutárních zástupců. Není to tudíž nic osobního proti panu Kuruczovi ani panu Prachařovi – naopak, oběma jsem férově dopředu o našich krocích řekl. Dokonce měli pochopení, na mém místě by se chovali stejně. Ministr řekl, že když ČD prohrají, budou požadovat náhradu škody po zodpovědném managementu.“

LEO Express a. s. je český železniční soukromý dopravce, který v listopadu 2012 začal přepravovat cestující zcela novými švýcarskými vlaky na trase mezi Prahou a Ostravou, na konci roku 2013 přidal navíc trasu Praha – Staré Město u Uherského Hradiště. Společnost LEO Express již od poloviny roku 2013 dosahuje kladného provozního výsledku hospodaření, tedy nejrychleji ze všech soukromých dopravců v Evropě. Za rok 2013 dopravce převezl více než 800 000 cestujících. Zakladatelem a generálním ředitelem společnosti je Leoš Novotný. Více o LEO Express na www.le.cz

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: LEO Express

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo zahraničí: První Národní rozvojový den v Černínském paláci

13:21 Ministerstvo zahraničí: První Národní rozvojový den v Černínském paláci

Ve čtvrtek 25. dubna se na Ministerstvu zahraničních věcí uskuteční historicky první Národní rozvojo…