Loňský rok přinesl rekord v investicích do české železnice

05.02.2016 13:04

Správa železniční dopravní cesty (SŽDC) má za sebou náročné období, ve kterém dokázala proinvestovat desítky miliard korun z fondů Evropské unie určené nejen na zlepšení parametrů železniční infrastruktury.

Loňský rok přinesl rekord v investicích do české železnice
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

Právě skončený Operační program Doprava (OPD) byl největším v České republice – připadlo na něj 5,821 miliardy eur, tedy zhruba 22 procent ze všech prostředků pro ČR z fondů EU pro období 2007–2013. Z této částky bylo pro stavby železniční infrastruktury vyhrazeno přibližně 71,3 miliardy Kč, a to včetně navýšení o prostředky určené pro pokrytí tzv. korekcí provedených ze strany EU.

Zdroje bylo možné čerpat v rámci celkem tří prioritních os:

  • Prioritní osa 1 – Modernizace železniční sítě TEN-T (vč. zajištění interoperability)

  • Prioritní osa 3 – Modernizace železniční sítě mimo síť TEN-T

  • Prioritní osa 7 – Technická pomoc (podpora přípravy a řízení projektů)

„Přestože bylo programové období ohraničeno roky 2007 až 2013, vlastní financování projektů probíhalo v případě staveb SŽDC v letech 2008–2015, dokdy bylo ze strany EU stanoveno uskutečnění úhrady zdrojů OPD vůči zhotovitelům,“ říká náměstek generálního ředitele SŽDC pro modernizaci dráhy Mojmír Nejezchleb. Jak dodává, stavby zahrnuté do programu byly z větší části zdrojově pokryty dotací OPD, o uhrazení menší části nákladů se zpravidla postaraly národní zdroje získané od Státního fondu dopravní infrastruktury (SFDI), případně úvěr Evropské investiční banky (EIB) anebo dotace Ministerstva dopravy.

„V závěru loňského roku se SŽDC podařilo nejen dočerpat veškeré alokované prostředky, ale zároveň naše organizace využila možnosti čerpat i další zdroje, které se nepodařilo uplatnit ostatním příjemcům,“ připomíná generální ředitel SŽDC Pavel Surý. Podle zatím neoficiálních údajů se takto uplatnilo dalších 7 miliard Kč nad rámec původní alokace vymezené pro stavby železniční infrastruktury. Čerpání zdrojů OPD se tak dosud zastavilo na částce 78,2 miliardy Kč. Celé období přitom můžeme rozdělit do tří časových etap:

Slibný začátek (2008–2010)
První indikativní seznamy staveb plánovaných pro OPD vznikaly před rokem 2007, tehdy v nich ještě figurovaly projekty jako železniční uzel Brno anebo modernizace trati Praha – Kladno s odbočkou na letiště Ruzyně. Mezi první stavby uskutečněné s podporou OPD patřily zejména akce na 3. a 4. tranzitním železničním koridoru (Planá u Mariánských Lázní – Cheb či Benešov – Strančice), ale také další stavby, jako byla elektrizace trati Letohrad – Lichkov. V prvních třech letech se čerpání úspěšně dařilo, další projekty se připravovaly, přičemž čerpání dosahovalo průměrně 9 miliard Kč ze zdrojů OPD za rok, nic nesignalizovalo možné ohrožení dočerpání zbývajících prostředků.

Náročné období (2011–2013)
Parlamentní volby v roce 2010 přinesly velké změny ve vedení rezortu dopravy, začalo období výrazných úspor a organizačních změn, v rámci kterých byly sloučeny bývalé stavební správy Praha a Plzeň a došlo k dočasnému pozastavení přípravy a realizace staveb. Tehdejší vedení ministerstva zároveň již v roce 2010 uvažovalo o tzv. realokaci, jejímž důsledkem mělo být pozastavení vybraných staveb (včetně koridorových) a převedení asi 9 miliard Kč na výstavbu silnic, záměr se ale nakonec neuskutečnil. Útlum se i tak výrazně dotkl čerpání prostředků OPD, v důsledku pozastavené přípravy se zadávalo malé množství staveb do realizace a zásadním způsobem poklesl objem prostředků na přípravu akcí. Na přelomu let 2011 a 2012 došlo k zásadní změně situace.

Nové vedení Ministerstva dopravy si již plně uvědomilo hrozící riziko nedočerpání zdrojů OPD, v lednu roku 2012 předpokládalo na základě hodnocení rizik v přípravě staveb, že SŽDC bude schopna vyčerpat 72 procent z přidělených prostředků OPD.

V té době již všechny příslušné organizační složky SŽDC připravují množství tzv. náhradních projektů, které mají umožnit dočerpání evropských zdrojů po útlumu výstavby v předešlých letech. Nyní už víme, že šlo o zlomový časový úsek, kdy se akcelerací přípravy staveb podařilo předejít hrozícímu nevyčerpání evropských dotací. V lednu 2013 přichází pokyn ministra dopravy, aby akce pro zvýšení bezpečnosti na železničních přejezdech byly připravovány a realizovány jako projekty OPD.

Velké finále (2014–2015)
V roce 2014 pokračuje plným tempem příprava projektů OPD, k využití evropských dotací jsou připravovány prakticky veškeré investiční akce. Od nejmenší, kterou byla rekonstrukce budovy zastávky ve Žďáru nad Orlicí s celkovými náklady 1,8 milionu Kč, až po miliardové projekty. K čerpání z OPD se připravuje také pořízení vybraných speciálních hnacích vozidel (MUV), neinvestiční akce pro odstranění propadů rychlosti a další specifické projekty.

Stavby se také daří ve větší míře realizačně zahajovat. To platí například o modernizaci tratě z Prahy-Běchovic do Úval, která patřila dlouhodobě k nejrizikovějším projektům. Kvůli odvoláním účastníků územního řízení bylo mnohokrát zrušeno územní rozhodnutí, těžká byla i cesta k získání potřebných pozemků a vyřešení otázky protihlukových opatření. Rok 2014 se tak po dlouhé době stává prvním, kdy narůstá čerpání investičních prostředků, v případě přípravy staveb dokonce rekordně. V březnu toho roku vylepšuje Ministerstvo dopravy svou prognózu na vyčerpání 84 procent z přidělených prostředků OPD.

Investice jako čtyři roky předtím dohromady
Uplynulý rok zřejmě na dlouhou dobu překoná všechny rekordy v počtu realizovaných staveb, objemu proinvestovaných prostředků a všech souvisejících ukazatelích. Ze všech údajů stačí uvést dva:

  • V roce 2015 čerpala SŽDC investiční prostředky (včetně akcí pro odstranění propadu rychlosti) ve výši cca 40 miliard Kč, což odpovídá součtu investic za předešlé čtyři roky.

  • Díky převedení volných prostředků od jiných příjemců vyčerpala SŽDC v konečném výsledku z přidělených prostředků OPD přibližně 110 procent.

„Je potřeba vyzdvihnout odvedenou práci všech kolegyň a kolegů, kteří si prošli celým popsaným obdobím nebo jeho částí se všemi nastalými zvraty. K úspěchu přispěla i spolupráce s Ministerstvem dopravy a SFDI, která se v závěru období výrazně zlepšila. Všem je potřeba poděkovat za obrovské úsilí, díky kterému se podařilo Operační program Doprava v oblasti železničních staveb dovést do úspěšného konce,“ konstatuje generální ředitel SŽDC Pavel Surý.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

22:03 Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

Vláda na vlastní žádost odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Do jmenování nového hl…