MD: V případě kandidatury Hamburku na olympiádu získá ČR nové přístavní území

21.09.2015 17:49

Ministr dopravy Dan Ťok dnes jednal v Hamburku o budoucnosti českého přístavního území, jehož využití by omezila výstavba spojená s kandidaturou města na pořádání Letních olympijských her v roce 2024. Ministr se s představiteli Hamburku dohodl na tom, že v případě kandidatury na olympiádu získá ČR za své dotčené území adekvátní náhradu. Ta zajistí ČR i v dalších letech plnohodnotné využití přístavu, včetně námořní dopravy.

MD: V případě kandidatury Hamburku na olympiádu získá ČR nové přístavní území
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ministr dopravy Dan Ťok

„Vedení města se ke smluvním závazkům a našim potřebám postavilo férově. Podporu jsem našel i u spolkového ministra dopravy Alexandera Dobrindta. Pokud obyvatelé Hamburku potvrdí kandidaturu, je město připraveno nabídnout nám náhradu za tu část přístavu, které by se budování olympijského areálu dotklo. Výměna za nové území by zajistila přístup k námořní dopravě, a nahradila tak adekvátně současný český přístav,“ řekl Ťok.

Vláda v dubnu potvrdila svůj zájem přístavní území v Hamburku dále využívat pro logistické účely firem podnikajících v dopravě. Ministerstvo dopravy předložilo plán obnovy stávajících stavebních objektů i skladových ploch, kterou stát v posledních dvaceti letech zcela zanedbal.

Nyní ovšem ČR čelí nové situaci vyvolané kandidaturou Hamburku na olympijské hry v roce 2024. Výstavba sportovních areálů by měla přímý dopad na území takzvaného Sálského přístavu (Saalehafen) a Vltavského přístavu (Moldauhafen). Tato přístavní území nebudou přímou součástí areálu LOH, ale díky bezprostřední blízkosti by nemohla být užívána pro přístavní a logistickou činnost. Plány související s olympiádou se netýkají Peutského přístavu  (Peutehafen), který je ve vlastnictví ČR.

Ministr dopravy Ťok dnes o aktuální situaci a plánech města jednal s primátorem Svobodného a hanzovního města Hamburk Olafem Scholzem a zemským ministrem hospodářství, dopravy a inovací Frankem Horchem. Nabídka na výměnu území by se detailně připravila v případě, že letos na podzim Hamburk potvrdí svou kandidaturu na LOH. Pokud se tak stane, budou jednání o náhradním přístavním území pokračovat a ministerstvo tomu přizpůsobí plán rozvoje přístavu. Zároveň by pokračovaly investice do Peutského přístavu, který ve vlastnictví ČR zůstává v každém případě.

Sálský a Vltavský přístav byly v roce 1929 na základě Versailleské smlouvy propůjčeny Československu na 99 let, tedy do roku 2028. Hamburk zůstává nejbližším námořním přístavem dostupným z ČR po vodní cestě. Zároveň je i cílem většiny zboží, které z ČR putuje na moře. V případě kontejnerové dopravy jde přes Hamburk zhruba 70 procent všech přeprav navazujících na námořní dopravu.

"Hamburk dnes již nemá stejné využití jako za první republiky, ale pořád jde o velmi důležitý bod pro české dopravce. Chceme, aby jim české přístavní území sloužilo jako zázemí pro obchodní jednání, krátkodobé skladování a ideálně nabídlo i přímý překlad na námořní lodě,“ uzavřel Ťok.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

22:03 Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

Počínaje prvním březnovým pondělím začala Česká pošta na vybraných poštách testovat inovované stejno…