Maloobchodní řetězce drží nízké ceny potravin

25.09.2014 21:01

Informace zveřejněné Potravinářskou komorou ohledně marží obchodníků považuje Svaz obchodu a cestovního ruchu za nepravdivé a zavádějící.

Maloobchodní řetězce drží nízké ceny potravin
Foto: Ekonomika.cz
Popisek: Biopotraviny

Dle informací získaných z Eurostatu jsou české potraviny šesté nejlevnější v Evropě, což je dokonce dlouhodobý trend. Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR (SOCR ČR) na tuto skutečnost upozorňuje již dlouhodobě.

Bohužel zákazníci si často myslí, a jsou o tom neprávem mediálně utvrzováni, že české potraviny jsou drahé a nekvalitní. Není to pravda a dlouhodobým cílem Svazu obchodu a cestovního ruchu ČR je změnit tento negativní obraz, který je s obchodníky spojován.



Zdroj: http://europa.eu/rapid/press-release_STAT-14-97_en.pdf
Pozn.: Potraviny - pečivo, cereálie, maso, ryby, mléko, sýr, vajíčka, olej a tuky, ovoce, zelenina, brambory, další potraviny a nealkoholické nápoje

Maloobchod v České republice patří k jedněm z nejvyspělejších v Evropě a využívá veškeré moderní technologie. Mezi jednotlivými obchodníky je opravdu velká míra konkurence, která přináší prospěch hlavně spotřebiteli, který získá v konečném efektu maximálně výhodnou cenu.

Vzhledem k vysoké konkurenci na českém trhu jsou jednotlivé firmy nuceny v maximální míře optimalizovat náklady na distribuci a prodej, aby mohly na trhu uspět. Z této skutečnosti vyplývá, že maloobchodní marže jsou u nás rozhodně nižší než v jiných vyspělých zemích s vyšší kupní silou.

Průměrná marže obchodníků činila za 1. čtvrtletí letošního roku 22,4 %. Nejde o číslo, které by si obchodníci „vycucali z prstu“, ale je to oficiální údaj Českého statistického úřadu. Jde přitom o marži za celý sortiment zboží, tzn., že průměrná marže za potraviny musí být nutně podstatně nižší. Tvrzení, týkající se výrobků uváděných Potravinářskou komorou, nezohledňují ani skutečnost, že takřka 50 % potravin je dnes prodáváno v akcích, stejně tak pomíjí výrobky, u nichž se marže blíží nule.

Na rozdíl od marží je podstatné zmínit zisk. Ten dosahuje u potravin i u těch největších obchodních řetězců v průměru 1,5 až 2%. Pro srovnání zisk největších výrobců potravin je i násobně vyšší.

Je také třeba uvést, že marže musí pokrýt všechny náklady obchodu, jako jsou elektřina, voda, ale také nájemné, náklady na logistiku, uskladnění, mzdy zaměstnanců a v neposlední řadě daně. Je na místě zdůraznit, že uvedená marže zahrnuje i nepotravinářské zboží, kde musí být marže nutně vyšší.

V současné době obchodníci a výrobci aktivně hledají možnosti řešení případných problémů formou jednání a hledání dohody. Nerozumíme tedy tomu, proč jsou za tohoto stavu šířeny takovéto nepravdivé a zavádějící informace. I přesto bude Svaz obchodu a cestovního ruchu ČR a jeho členové ve své snaze řešit případné rozdílné názory v jednání se všemi zainteresovanými subjekty samozřejmě pokračovat.

Bohužel v této situace se nám útok ze strany Potravinářské komory jeví jako velmi neadekvátní a nemístný. Cílem je jednat a nikoliv osočovat druhou stranu.

Marta Nováková
prezidentka SOCR ČR

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

22:04 Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

Ministerstvo spravedlnosti gratuluje týmu z odboru strategie a koncepce justice, který získal presti…