Důvěra světové veřejnosti ve finanční sektor v důsledku krize i předcházejícího chování velkých bank výrazně poklesla. Iniciativa Dobrá banka se snaží přispět k její obnově. Projekt dal dohromady desítky expertů z celého světa. Prostřednictvím internetových i živých diskuzí několik měsíců hledali odpovědi na zásadní otázky budoucnosti bankovnictví a jeho role ve společnosti a ekonomice. Výsledky shrnula závěrečná zpráva. I po jejím publikování však pokračuje veřejný dialog. Po celém světě se také konají semináře věnované „dobrému bankovnictví“.
Podle expertů musí dobrá banka stát na třech pilířích: efektivitě, důvěře a inovacích. Efektivní banka zbytečně nenafukuje své náklady, bere na sebe pouze přiměřené riziko, pohybuje se výhradně v mezích zákona a myslí jak na dnešní zisk, tak na budoucnost značky. Důvěra široké veřejnosti, akcionářů i klientů je klíčovou hodnotou, její znovuzískání patří k prvořadým úkolům současných bank. Třetí pilíř, tedy inovace, je nezbytný hlavně z dlouhodobého hlediska. Pokud totiž banky nebudou inovovat, začnou nové služby nabízet firmy z nebankovního sektoru.
Hodnoty iniciativy Dobrá banka přijímá za své a plně podporuje také mezinárodní nezávislá organizace Mazars, která se specializuje na poskytování poradenských, auditorských, účetních a daňových služeb. „Všechny tři pilíře spolu úzce souvisejí. Efektivně řízená banka vzbuzuje důvěru a zároveň generuje zisk, který je možno investovat do inovací. Správně směrované inovace pak přispívají ke snižování nákladů a zvyšování efektivity banky,“ uvedl Milan Prokopius, řídící partner společnosti Mazars. „Z našeho pohledu vidíme dvě cesty, jak podporovat vývoj: jednak právem a jednak skrze samotné účastníky trhu. Obě cesty jsou potřebné a navzájem propojené,“ dodal Prokopius.
Tři základní pilíře však v sobě zároveň mají potenciální konflikt, dokonce si v určitém smyslu odporují. Banky například musejí obtížně hledat kompromis mezi snahou obstát v konkurenční soutěži, která vyžaduje velké investice, a finanční stabilitou. Efektivita zase žádá inovace, ovšem každá novinka je riskantní, protože může ohrozit důvěru veřejnosti. Navíc různé skupiny klientů bank mají různé zájmy a nelze vyhovět všem. Jedním z možných řešení je diverzifikace a specializace bank na konkrétní služby a úseky trhu.
Poznámky:
1. Mazars (www.mazars.com / www.mazars.cz) je mezinárodní, integrovaná a nezávislá organizace v oblasti auditorských, účetních, daňových a poradenských služeb, které k 1. září 2013 poskytuje v 71 zemích světa a zaměstnává více než 13 500 odborníků. Prostřednictvím dohod o spolupráci, joint ventures a zastupujícím kancelářím působí Mazars v dalších 21 zemích. Pro klienty tak společně pracují týmy odborníků, kteří poskytují své služby ve stejné kvalitě a v rámci shodně technicky a eticky nastavených standardů. Kompletní, přizpůsobená a flexibilní škála poskytovaných služeb předurčuje Mazars jako partnera pro velké národní a nadnárodní firmy včetně subjektů veřejného zájmu i střední a menší společnosti, vlastníkem řízené soukromé společnosti a úspěšné podnikatele.
2. V České republice působí společnost Mazars od roku 1993, poskytuje komplexní služby a zaměstnává více než 150 lidí. V současné době je sedmou největší auditorskou firmou v České republice.
3. Název « Mazars » označuje všechny společnosti skupiny Mazars, každá z nich je samostatným a nezávislým právním subjektem.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva