Ministerstvo životního prostředí reaguje na poplach kolem poplatků za stará auta

15.05.2015 12:47

Vláda tento týden odsouhlasila věcný návrh zákona o výrobcích s ukončenou životností, který řeší zpětný odběr a životní cyklus elektrických a elektronických zařízení, včetně solárních panelů, baterií a akumulátorů, pneumatik a vozidel, a mimo jiné počítá do budoucna se zpoplatněním registrace a první přeregistrace vozidel s emisní třídou EURO 3. Zpoplatnění registrace ojetých vozidel v ČR není žádná novinka a v ČR funguje už od roku 2009, od kdy se poplatek začal platit za vozidla emisní třídy EURO 2 a starší. Zpráva o možnosti zavedení tohoto poplatku zvedla vlnu zájmu médií a veřejnosti a vyvolala množství zavádějících informací. Ministerstvo životního prostředí je nyní uvádí na správnou míru.

Ministerstvo životního prostředí reaguje na poplach kolem poplatků za stará auta
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Předem je třeba zdůraznit, že poplatek není žádnou novinkou, funguje už od roku 2009 a hradí se při první registraci nebo první přeregistraci vozidla v emisní třídě starší než EURO 1, EURO 1 a EURO 2. Platí se vždy pouze jednou a informace o jeho zaplacení se zapisuje do technického průkazu. Pokud vejde v platnost nový zákon, bude se nově zpoplatňovat i třída EURO 3, což představuje zhruba 12 a více let stará vozidla. Změny, jež nastávají ve výši poplatků: Za EURO 1 a starší se bude platit 10 000 Kč, za EURO 2 to bude 5000 Kč a za EURO 3 pak 3000 Kč.

Cílem navrhovaných změn v poplatcích je, aby lidé nenakupovali starší vozidla s vyššími emisemi, vyšší poruchovostí a možností vzniku dopravních nehod. Tedy aby docházelo k postupnému omlazování vozového parku, jehož průměrné stáří je podle dostupných údajů v ČR více než 14 let. Stav ovzduší se dle Zprávy o životním prostředí za rok 2013 dlouhodobě nelepší a navrhované změny v cenách poplatků za emisní třídy jsou jedním z mnoha kroků, jak tento neuspokojivý stav ovzduší zlepšit.

Tímto krokem MŽP zároveň plní platné nařízení vlády P. Nečase (tzn. vlády ODS a TOP O9) z 9. listopadu 2011, podle nějž mělo spolu s MPO předložit do roku 2012 návrh na zpoplatnění emisní třídy EURO 3 a aplikovat jej už v roce 2013.

Důležité je také upřesnit, že tyto změny by dle nového odpadového zákona o výrobcích s ukončenou životností měly začít platit až v roce 2017, tedy v té době se bude jednat už o 12-16 let staré automobily, rozhodující pro výši poplatku je však emisní třída. Předpokladem je schválení nového zákona Parlamentem ČR a podpis prezidenta.

MŽP nenavrhuje tzv. "plošnou silniční daň", jakou mají ve většině evropských států EU28 a která by znamenala zásadní sociální zátěž. Např. na Slovensku platí za znečištění ovzduší každý, kdo si pořídí auto, principem každý znečišťovatel platí. Výše poplatku se určuje dle výkonu motoru. Nejnižší poplatek na Slovensku tak činí v přepočtu zhruba 4600 Kč (vozidla 80-86 kW).

Zpoplatnění emisní třídy EURO 3 (a postupný přechod k vozům s EURO 4 a vyšším) povede k poklesu emisí oxidů dusíku a jemných prachových částic u naftových motorů. U benzínových očekáváme pokles emisí těkavých organických látek a oxidů dusíku.

MŽP také vychází ze zkušeností z roku 2009, kdy byl podle zákona o odpadech zaveden poplatek při registraci vozidel, které ukázaly, že zavedení poplatku významným způsobem snížilo počet registrovaných ojetin s horšími emisemi v ČR. V roce 2008 bylo registrováno 230 974 ojetých aut a v roce 2009, kdy vstoupila v platnost novela zákona o odpadech a byl zaveden poplatek za auta tehdy stará 8 let, to bylo už jen 144 602, tedy došlo k poklesu o víc než 37 %.

Od poplatku jsou osvobozeni těžce tělesně postižení, držitelé průkazu ZTP a ZTP-P, nebo osoby, které získají vozidlo v dědictví nebo při rozvodu (po doložení rozhodnutí soudu).

Otázky a odpovědi

Kde najdu údaj o emisní třídě?

Ve velkém technickém průkazu je uvedeno číslo evropské směrnice a údaj o emisní třídě lze zjistit např. na: této internetové adrese nebo v registru silničních vozidel.

Kde se poplatek platí?

Na příslušném úřadě obce s rozšířenou působností při prvním přihlášení nebo prvním přehlášení auta. Poplatek za EURO 3 se platí za dobu životnosti vozidla jen jednou. Úřad poté majiteli auta vydá potvrzení o zaplacení poplatku s identifikačním číslem vozidla (VIN).

Co se stane s penězi vybranými za poplatky?

Vybrané prostředky jednou měsíčně úřad pošle Státnímu fondu životního prostředí ČR. Ten je požívá na podporu ekologické likvidace autovraků a také na podporu dalších programů na zlepšení stavu ovzduší a snížení emisí.

Mám 10 let staré auto, ale splňuje normu EURO 4, budu také platit?

Ne, poplatek se bude vztahovat jen na vozy emisních tříd EURO 1 a starších, EURO 2 EURO 3.

Proč by měl občan platit daň z vozu staršího 10 let? Vždyť spousta mladších vozů je v daleko horším technickém stavu a daleko více zatěžuje životní prostředí?

Nejedná se o daň, ČR kromě silniční daně nemá jiné zdanění provozu vozidel. Jedná se o poplatek, který není žádnou novinkou, od roku 2009 se platí pro auta s třídami staršími než EURO 1, EURO 1, 2 a nevztahuje se na stáří vozidla, ale výhradně na mezní hodnoty vypouštěných emisí.

Na internetu jsem viděl různé varianty poplatků EURO 1, EURO 2 a EURO 3, co bude skutečně platit?

Návrh zákona o výrobcích s ukončenou životností počítá s variantou: vozidla, která neplní emisní normy (EURO 0) a EURO 1 = 10 000, EURO 2 = 5 000 a EURO 3 = 3 000 Kč.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

BESIP: Skrytá měření odhalila další rizikové místo v Libereckém kraji

7:14 BESIP: Skrytá měření odhalila další rizikové místo v Libereckém kraji

V Hajništi překračuje maximální povolenou rychlost v obci skoro 90 procent motoristů. Výjimkou nebyl…