Ministerstvo životního prostředí reaguje na poplach kolem poplatků za stará auta

15.05.2015 12:47 | Zprávy

Vláda tento týden odsouhlasila věcný návrh zákona o výrobcích s ukončenou životností, který řeší zpětný odběr a životní cyklus elektrických a elektronických zařízení, včetně solárních panelů, baterií a akumulátorů, pneumatik a vozidel, a mimo jiné počítá do budoucna se zpoplatněním registrace a první přeregistrace vozidel s emisní třídou EURO 3. Zpoplatnění registrace ojetých vozidel v ČR není žádná novinka a v ČR funguje už od roku 2009, od kdy se poplatek začal platit za vozidla emisní třídy EURO 2 a starší. Zpráva o možnosti zavedení tohoto poplatku zvedla vlnu zájmu médií a veřejnosti a vyvolala množství zavádějících informací. Ministerstvo životního prostředí je nyní uvádí na správnou míru.

Ministerstvo životního prostředí reaguje na poplach kolem poplatků za stará auta
Foto: Hans Štembera
Popisek: Silnice, ilustrační foto

Předem je třeba zdůraznit, že poplatek není žádnou novinkou, funguje už od roku 2009 a hradí se při první registraci nebo první přeregistraci vozidla v emisní třídě starší než EURO 1, EURO 1 a EURO 2. Platí se vždy pouze jednou a informace o jeho zaplacení se zapisuje do technického průkazu. Pokud vejde v platnost nový zákon, bude se nově zpoplatňovat i třída EURO 3, což představuje zhruba 12 a více let stará vozidla. Změny, jež nastávají ve výši poplatků: Za EURO 1 a starší se bude platit 10 000 Kč, za EURO 2 to bude 5000 Kč a za EURO 3 pak 3000 Kč.

Cílem navrhovaných změn v poplatcích je, aby lidé nenakupovali starší vozidla s vyššími emisemi, vyšší poruchovostí a možností vzniku dopravních nehod. Tedy aby docházelo k postupnému omlazování vozového parku, jehož průměrné stáří je podle dostupných údajů v ČR více než 14 let. Stav ovzduší se dle Zprávy o životním prostředí za rok 2013 dlouhodobě nelepší a navrhované změny v cenách poplatků za emisní třídy jsou jedním z mnoha kroků, jak tento neuspokojivý stav ovzduší zlepšit.

Tímto krokem MŽP zároveň plní platné nařízení vlády P. Nečase (tzn. vlády ODS a TOP O9) z 9. listopadu 2011, podle nějž mělo spolu s MPO předložit do roku 2012 návrh na zpoplatnění emisní třídy EURO 3 a aplikovat jej už v roce 2013.

Důležité je také upřesnit, že tyto změny by dle nového odpadového zákona o výrobcích s ukončenou životností měly začít platit až v roce 2017, tedy v té době se bude jednat už o 12-16 let staré automobily, rozhodující pro výši poplatku je však emisní třída. Předpokladem je schválení nového zákona Parlamentem ČR a podpis prezidenta.

MŽP nenavrhuje tzv. "plošnou silniční daň", jakou mají ve většině evropských států EU28 a která by znamenala zásadní sociální zátěž. Např. na Slovensku platí za znečištění ovzduší každý, kdo si pořídí auto, principem každý znečišťovatel platí. Výše poplatku se určuje dle výkonu motoru. Nejnižší poplatek na Slovensku tak činí v přepočtu zhruba 4600 Kč (vozidla 80-86 kW).

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Práce

Dobrý den, máte pravdu, že život je víc než práce, ale bez práce se neobejdete a více co mi na tom přijde nejsmutnější? Že i když pracujete, často máte i dva úvazky, stejně s penězi, co za práci dostanete sotva vyjdete. A můj dotaz tak je, zda máte řešení?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Skupina ČEZ vydala Zprávu o udržitelnosti, poprvé podle evropských směrnic

8:54 Skupina ČEZ vydala Zprávu o udržitelnosti, poprvé podle evropských směrnic

Jako jedna z prvních společností v Česku vydala Skupina ČEZ Zprávu o udržitelnosti podle nových evro…