Ministr dopravy Ťok: Evropský komunikační standard GSM-R propojil českou železnici s rakouskou

16.09.2016 15:48

Státní organizace SŽDC (Správa železniční dopravní cesty) oficiálně převzala od zhotovitele Kapsch další dvanáct a půl kilometru dlouhý železniční úsek, na němž byla rozšířena rádiová technologie GSM-R. Strategická trasa ze Znojma přes Šatov až ke státní hranici s Rakouskem byla pokryta evropským standardem za necelý rok. „Postupně tím železnici technicky více zabezpečujeme a zrychlujeme. Použitím této technologie se také lépe propojujeme s naším jižním sousedem,“ řekl ministr dopravy Dan Ťok.

Ministr dopravy Ťok: Evropský komunikační standard GSM-R propojil českou železnici s rakouskou
Foto: szdc.cz
Popisek: Správa železniční dopravní cesty

Na setkání v Šatově zástupci rakouských drah ÖBB připomněli, že u nich mají systémem GSM-R pokrytou již téměř celou síť. Ocenili dlouhodobou kvalitní spolupráci mezi SŽDC, rakouskými drahami a zhotovitelem. Právě u posledního projektu GSM-R je zčásti využívána také infrastruktura ÖBB, zejména přenos prostřednictvím jejich sítě. „Podle evropských interoperabilních směrnic budeme mít v provozu tento systém minimálně do roku 2030,“ potvrdil Christian Sagmeister, ředitel divize Life Cycle Management Telematik ÖBB. Generální ředitel SŽDC Pavel Surý zdůraznil, že implementace GSM-R běží na tuzemských klíčových železničních cestách úspěšně již deset let. „Za tu dobu s našimi dodavateli v projektu nedošlo prakticky nikdy k nezvládnutí termínů nebo k řešení nějakých nedodělků či penále,“ dodal Surý.

Systém GSM-R slouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi vlakem a pozemním řízením provozu, přičemž klíčovou potřebou je především jeho stoprocentní spolehlivost. Zvyšuje bezpečnost klíčových železničních tratí, a proto jeho zavádění podporuje Evropská unie. „Rozšiřování technologie GSM-R je jedním z těch projektů, na které doprava v minulých deseti letech čerpala významné peníze z evropských fondů, celkem šlo o zhruba 60 milionů eur,“ doplnil ministr dopravy Ťok.

Výstavba sítě GSM-R je klíčová zejména z provozních důvodů, v konečném důsledku však její přínosy pocítí i cestující. Díky ní totiž dojde nejen ke zjednodušení, ale také k zrychlení železničního provozu, a to zejména mezinárodního. Na projektu pro SŽDC vedle firmy Kapsch spolupracovala řada tuzemských firem, mimo jiné AŽD Praha, ČD-Telematika, TEPLOTECHNA Ostrava či SUDOP Brno. „Úsek k rakouské státní hranici byl pro nás zvláště důležitý, protože i v Rakousku Kapsch realizuje GSM-R technologii. Jako globální lídr realizujeme projekty třeba i v Polsku, Maďarsku, Francii, Anglii nebo Španělsku,“ řekl Karel Feix, generální ředitel Kapsch v ČR.

Celkové náklady stavby s názvem GSM-R Znojmo - Šatov st. hr. činily 10 234 578 Kč bez DPH. Projekt byl financován ze zdrojů Státního fondu dopravní infrastruktury.

O systému GSM-R                 

Pro rozvoj aplikací potřebných pro moderní řízení provozu v železniční dopravě bylo nezbytné vyvinout a do tohoto prostředí implementovat rádiový systém, který poslouží k přenosu potřebných datových a hlasových informací mezi pevnou železniční infrastrukturou a mobilními vlakovými jednotkami. A právě pro toto specifické použití byl aplikován systém GSM-R. Spojení mezi vlakovou jednotkou a řízením provozu má řadu specifických požadavků, jako jsou prioritní volání, bezpečný datový kanál, přenos řídicích a zabezpečovacích údajů apod. Jde o komunikační systém mezi vlakem a pozemním řízením provozu, jehož podstatou není pouze samotná komunikace, ale její stoprocentní spolehlivost. Jedná se o bezpečnost, proto nesmí dojít k výpadku komunikace ani jejímu přerušení. „Prosazení původně jen evropského rádiového komunikačního systému pro řízení železniční dopravy i mimo Evropu ukazuje jeho opravdovou sílu a užitnou hodnotu. Afrika, Asie a Austrálie, to jsou kontinenty, kde se již systém GSM-R v železničním provozu používá nebo instaluje. I přesto, že se u tohoto systému v první řadě klade důraz na maximální bezpečnost a spolehlivost, jeho standardizace a široké rozšíření umožňuje rychle snižovat náklady na koncové terminály,“ uvedl Karel Feix, ředitel společnosti Kapsch.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

22:04 Ministerstvo spravedlnosti: Vítězství v soutěži Úřednický čin roku

Ministerstvo spravedlnosti gratuluje týmu z odboru strategie a koncepce justice, který získal presti…