Moravskoslezsko: Za více než dva roky své existence vyřešili ombudsmani v krajských nemocnicích přes šest stovek podnětů

09.03.2016 9:40

Pokud pacienti nejsou spokojeni s léčbou nebo naopak chtějí pochválit nemocniční personál či mají jiný podnět a připomínku, mohou se už více než dva roky v krajských nemocnicích obracet na ombudsmany.

Moravskoslezsko: Za více než dva roky své existence vyřešili ombudsmani v krajských nemocnicích přes šest stovek podnětů
Foto: kr-moravskoslezsky.cz
Popisek: Moravskoslezský kraj

Zřízením této funkce v říjnu 2013 chtělo vedení Moravskoslezského kraje, který je zřizovatelem šesti nemocnic, mimo jiné zajistit bezproblémovou komunikaci mezi pacienty, jejich blízkými a zaměstnanci těchto zdravotnických zařízení v případě, kdy se pacienti dovolávají svých práv.

Od začátku své činnosti se ombudsmani zabývali celkem 654 podanými podněty, pro které bylo potřeba nalézt  přijatelné řešení pro všechny zúčastněné strany.

„Některé podněty vyžadovaly opakovaně komunikovat s žadatelem, hovory s personálem, prostudování zdravotnické dokumentace, konzultace s vedením daného úseku v nemocnici i vedením nemocnice, a další. Nejčastěji se jednalo o řešení problémů týkajících se zdravotního stavu pacientů a pobytu v nemocnici. Ombudsmani řešili i žádosti o prověření postupu lékařů při ošetření a léčbě. Mnohdy si ale pacienti chtěli pouze popovídat o zdravotních problémech, potřebovali vyslechnout a poradit. Pokud šlo o stížnosti, nejčastěji se týkaly komunikace a přístupu personálu,“ uvedl náměstek hejtmana pro zdravotnictví Jiří Martinek s tím, že reakce moravskoslezské veřejnosti na činnost ombudsmanů jsou pozitivní, občané si na tuto službu zvykli a chválí ji.

Lidé ombudsmanům důvěřují, což dokazuje mimo jiné i rostoucí zájem o jejich služby. Většinou se na ně obracejí osobně, ale také písemně nebo telefonicky. Důležité je, že mají jistotu, že v nemocnicích je někdo, kdo si na ně udělá čas a jejich dotaz či stížnost pomůže řádně vyšetřit. Ukazuje se, že mnohé je vysvětleno a pomoc či rada poskytnuta již při první návštěvě pacientů a jejich blízkých u ombudsmana. Ti pak většinou upouštějí od písemných stížností,“ dodal hejtmanův náměstek pro zdravotnictví Jiří Martinek.

Činnost ombudsmanů průběžně vyhodnocuje odbor zdravotnictví Krajského úřadu Moravskoslezského kraje, který v pátek 18. března pořádá v budově krajského úřadu celostátní konferenci. V Ostravě se setkají ombudsmani zdravotnických zařízení České republiky. Cílem konference je výměna zkušeností získaných nejen  při práci ombudsmana, ale i dalších osob podílejících se na řešení podnětů a stížností ve zdravotnických zařízeních napříč republikou. Konference je rozdělena do tří bloků. „První blok se zabývá právními otázkami a profesní odpovědnosti nemocnic. Ve druhém budou prezentovány zajímavé skutečnosti z praxe ombudsmanů a nemocničních právníků. Třetí blok je věnován workshopu, jehož cílem je zaměřit se na využití psychologie při práci ombudsmana,“ upřesnila vedoucí odboru zdravotnictví Krajského úřadu Moravskoslezského kraje Vratislava Krnáčová.

„Odborné studie ukazují, že to, jak lékař a další nemocniční personál komunikuje s pacientem, jak se nemocný v nemocničním prostředí cítí, má významný vliv na průběh i výsledky léčby. I proto jsme v krajských nemocnicích zřídili funkce ombudsmana, aby pacienti i jejich blízcí věděli, že když dojde k nějakému nedorozumění, je v nemocnici někdo, kdo je vyslechne, zastane se jich a problém bude řešit,“ řekl hejtman Moravskoslezského kraje Miroslav Novák. Dodal, že zřídit funkce ombudsmanů v krajských nemocnicích si dala za úkol krajská koalice ČSSD a KSČM hned po svém zvolení v krajských volbách, stejně jako zachovat páteřní síť krajských nemocnic, rozsah a dostupnost zdravotní péče a zvyšování její kvality a služeb.

KONTAKTY NA OMBUDSMANY V NEMOCNICÍCH ZŘIZOVANÝCH MSK:

Nemocnice s poliklinikou Karviná-Ráj:

Mgr. Andrea Kopáčková
Mobil: 734 354 341
E-mail: kopackova@nspka.cz
Úřední den: úterý, čtvrtek  9:00-11:00
Organizační zajištění mimo úřední den: sekretariát ředitele

Nemocnice Třinec:

Mgr. Libuše Magnusková
Tel.: 558 309 105
E-mail: ombudsman@nemtr.cz
Úřední den: pondělí 12:00-14:00

Nemocnice ve Frýdku-Místku:

Kamila Jadlovcová
Tel.: 558 415 000
E-mail: jadlovcova@nemfm.cz
Úřední den: úterý: 13:00-15:00
Organizační zajištění mimo úřední den: sekretariát ředitele

SZZ Krnov:

MUDr. Ivan Pavlák
Tel: 554 690 144, 554 690 121, 606 720 773
E-mail: pavlak.ivan@szzkrnov.cz
Úřední den: pondělí:13:00-16:00, čtvrtek: 09:00-12:00

Slezská nemocnice v Opavě

Mgr. Lenka Hanková
Tel.: 553 766 103, mobil: 603 852 598
E-mail: lenka.hankova@nemocnice.opava.cz
Ombudsman@nemocnice.opava.cz
Úřední den: úterý, pátek  8:00-10:00
Organizační zajištění mimo úřední den: sekretariát ředitele

Nemocnice s poliklinikou Havířov:

Mgr. Renata Tydlačková
Mobil:  596 491 201, mobil: 725 730 836
E-mail: renata.tydlackova@nsphav.cz
Úřední den: úterý, čtvrtek  9:00-11:00
Organizační zajištění mimo úřední den: sekretariát ředitele

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

Fakt si myslíte, že jsou Ukrajinci nacisti?

Proto, že se brání a brání svou zem nebo proč? Vy byste ČR nebránil, kdyby bylo potřeba? A nejsou Ukrajinci spíš hrdinové?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

České dráhy: Výroční zpráva už pouze online, symbolem té letošní je píšťalka

16:08 České dráhy: Výroční zpráva už pouze online, symbolem té letošní je píšťalka

Výroční zpráva Skupiny ČD v tištěné podobě je od letošního roku minulostí. České dráhy zveřejňují ho…