NPÚ: Rekonstrukce železničního mostu na Výtoni – perspektiva pro památku i potřeby města

27.11.2022 9:50 | Tisková zpráva

Správa železnic představila veřejnosti vítězný návrh stavební rekonstrukce a doplnění železničního přemostění přes Vltavu na pražské Výtoni – dlouho diskutovaného železničního mostu pod Vyšehradem, významné technické kulturní památky.

NPÚ: Rekonstrukce železničního mostu na Výtoni – perspektiva pro památku i potřeby města
Foto: red
Popisek: Národní památkový ústav

Jde v podstatě o soubor mostů z roku 1901, z nichž část je tvořena horizontálními nýtovanými ocelovými konstrukcemi a část klenutým viaduktem z pískovcových bloků. Most je zároveň strategickým železničním koridorem i jednou z vizuálně nejpůsobivějších pražských památek.

Výběr zvoleného řešení se uskutečnil formou tzv. soutěžního dialogu, kdy někteří soutěžící byli Správou železnic osloveni přímo, další se mohli zúčastnit při splnění vstupních podmínek. Cílem bylo nalézt optimální řešení pro nezbytnou rekonstrukci mostu včetně doplnění třetí koleje a nové zastávky v oblasti Výtoně. V hodnotící komisi byli zastoupeni představitelé Správy železnic, Magistrátu hl. m. Prahy, renomovaní architekti a mostní inženýři. Komise také spolupracovala s dalšími odborníky – v této skupině byl rovněž i zástupce Národního památkového ústavu, územního odborného pracoviště v Praze.

Anketa

Skončí válka na Ukrajině v roce 2023?

57%
43%
hlasovalo: 17940 lidí

Celý záměr představuje nesmírně komplexní problematiku, neboť nespočívá jen v obnově vlastního mostu, ale i v rozvoji infrastruktury spojené s potřebou vyhovět všem soudobým dopravním, technickým a bezpečnostním požadavkům. Již samo zadání spolu s nevyhovujícím stavem ocelových oblouků činilo opravu historických konstrukcí obtížnou a předpokládalo nemalé zásahy do památky. Přesto se v dané situaci nabízela celá škála způsobů, jak daný úkol řešit. Účelem dvoukolového soutěžního dialogu proto bylo jednotlivé postupy porovnat a vybrat řešení, které bude dále rozvíjeno.

Výchozí přístup Národního památkového ústavu vždy jednoznačně upřednostňoval opravu historické ocelové konstrukce mostu, případně pořízení její repliky. Z dvanácti došlých projektů v prvním kole zástupci Národního památkového ústavu favorizovali návrh, který zachovával stávající přemostění v posunuté poloze s redukovaným železničním provozem. Ten však do druhého kola nepostoupil. Vítězné řešení počítá s moderní mostní konstrukcí osazenou na stávající opravené a doplněné pilíře. Její forma vychází z tvaru historické konstrukce a využívá motivu oblouků.

Národní památkový ústav si je vědom, že na rekonstrukci železničního mostu je kladena řada často protikladných společenských, technických a kulturních požadavků. Řešení tohoto dilematu nutně spočívá v nalezení přijatelného kompromisu. Vítězný návrh jím za určitých podmínek být může, je však nutné jej dále rozvinout a dopracovat. Potřebné úpravy je Národní památkový ústav připraven konzultovat.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Tomio Okamura byl položen dotaz

migranti

V rozhovoru pro PL jste řekl, že hnutí SPD tady nechce žádné africké a islámské migranty. Ty ale podle všeho k nám ani nechtějí. Jak se ale stavíte k přijímání uprchlíků z Ukrajiny? A vracel byste na Ukrajinu bojeschopné muže? A pokud ano, jak?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Filharmonie Hradec Králové zve ke 47. koncertní sezóně

19:02 Filharmonie Hradec Králové zve ke 47. koncertní sezóně

V pondělí 20. května startuje ve Filharmonii Hradec Králové prodej předplatného na příští, 47. konce…