Na trati mezi Opavou a Hlučínem začala cestující vozit první lokomotiva na CNG

20.01.2015 19:30

Na základě Memoranda o spolupráci v oblasti rozvoje nízkoemisních druhů dopravy mezi společností Vítkovice a Moravskoslezským krajem ve čtvrtek 15. ledna 2015 oficiálně uvedla strojírenská skupina Vítkovice Machinery Group (VMG) na trať mezi Opavou a Hlučínem první lokomotivu s pohonem na CNG.

Na trati mezi Opavou a Hlučínem začala cestující vozit první lokomotiva na CNG
Foto: kr-moravskoslezsky.cz
Popisek: Moravskoslezský kraj

Tato 15 metrů dlouhá a čtyři metry vysoká lokomotiva patří k nejvýkonnějším svého druhu v Evropě. Vyvinuly ji Vítkovice Doprava ze skupiny VMG a Výzkumný ústav železniční. Vznikla přestavbou z dieselové lokomotivy řady 714 poskytnuté Českými drahami (ČD). Lokomotiva s označením 714.801 nyní potáhne osobní vozy ČD, a to na třech pravidelných spojích denně.

„Domovskou stanicí lokomotivy je nádraží Opava – Východ, v jehož blízkosti máme záměr vybudovat stacionární plnící stanici CNG. Plnit se z ní bude nejen lokomotiva, ale i autobusy příměstského přepravce a využívat ji mohou i všichni motoristé s auty na CNG,“ uvedl obchodní ředitel společnosti Vítkovice Doprava a.s. Martin Žák.

CNG lokomotiva dostala dva nové motory o výkonu 260 kW, přičemž byla odstraněna původní palivová nádrž a její místo zaujaly svazky tlakových láhví o průměru 360 mm, jejichž celkový objem činí 3430 litrů, což představuje zásobu asi 530 kg CNG. Na jedno naplnění je lokomotiva schopna urazit až 1500 kilometrů. Záleží však na profilu trati a hmotnosti samotného vlaku. Ten bude mít na trati mezi Opavou a Hlučínem převážně čtyři vagóny. V mezičasech bude CNG lokomotiva využívána také pro posun na vlečce v Opavě.

Za jednu motohodinu spotřebuje lokomotiva asi 10 kilogramů CNG a její provoz je o zhruba 40 procent levnější než u lokomotivy s podobnými parametry na naftu. Kromě toho je provoz ekologický – lokomotiva neprodukuje žádné prachové částice a má výrazně nižší emise oxidu dusíku, oxidu uhličitého a uhelnatého. „Bez nadsázky se dá říct, že jde o malou železniční revoluci. Pokud se na Opavsku CNG lokomotiva osvědčí, předpokládáme, že budou České dráhy uvažovat o možnostech dalších přestaveb těchto lokomotiv a jejich následném nasazení do provozu,“ dodal Rodan Broskevič za skupinu VÍTKOVICE MACHINERY GROUP. Z opavského východního nádraží bude CNG vlak ČD vyjíždět v 5:42, 13:42 a 15:42. Z nádraží v Hlučíně pak v 6:30, 14:30 a 16:30 hodin.

Hejtman Miroslav Novák za Moravskoslezský kraj a generální ředitel Jan Světlík za společnost VÍTKOVICE, a. s. ze skupiny VÍTKOVICE MACHINERY GROUP podepsali memorandum o spolupráci v oblasti rozvoje nízkoemisních druhů dopravy loni v lednu. Obě strany k dohodě vedla snaha podpořit využití environmentálně šetrného paliva – stlačeného zemního plynu (CNG) – ve veřejné i soukromé dopravě, a snížit tak tvorbu látek znečišťujících ovzduší.

„Propagováním a využíváním vozidel na CNG můžeme významně přispět ke zlepšení kvality ovzduší v celém kraji, a tím i životních podmínek občanů. Vozidla na zemní plyn totiž produkují výrazně méně škodlivin než ta s klasickým pohonem. Platí to nejen pro oxidy dusíku, uhlíku a pevné částice, ale i další zdravotně a ekologicky rizikové látky,“ uvedl náměstek moravskoslezského hejtmana pro dopravu a životní prostředí Daniel Havlík.

Moravskoslezský kraj tak se strojírenským holdingem Vítkovice spolupracuje při propagaci nízkoemisních způsobů dopravy, podporuje rozvoj infrastruktury CNG, tedy vznik sítě plnicích stanic stlačeného zemního plynu. Partneři si také vzájemně vyměňují informace a zkušenosti z tohoto oboru, vyhledávají a doporučují možné zdroje financování z nejrůznějších dotačních titulů.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Nadace ČEZ: V Pardubicích byly vysazeny tradiční odrůdy stromů

11:46 Nadace ČEZ: V Pardubicích byly vysazeny tradiční odrůdy stromů

Lokalita U Trojice v Pardubicích prochází změnou. Byly zde vysazeny tradiční odrůdy ovocných stromů.…