Národní galerie: Generální ředitel Jiří Fajt a odborná porota k aktuální diskuzi o logu NGP

09.05.2018 9:26

Vizuální identitu nelze v žádném případě redukovat pouze na logo, jak se ovšem s nepochopením mnohdy děje. Vizuální identita je sofistikovaný vrstevnatý systém vizuální komunikace, jakkoliv je logo její podstatnou součástí.

Národní galerie: Generální ředitel Jiří Fajt a odborná porota k aktuální diskuzi o logu NGP
Foto: Hans Štembera
Popisek: Odvolaný generální ředitel Národní galerie v Praze Jiří Fajt

V dnešní době přehlcené vizuálními motivy (v porovnání s dobou analogu před 15–20 lety) má logo mnohem více hodnotu jako princip, než jako symbol; logem tak může být i barevná kombinace nebo zvuková stopa, bez vlastní potřeby kodifikovat jeho obrazovou podobu. Jednotný vizuální styl, a nikoliv pouze logo, se pak propisuje do všech činností instituce a stává se nositelem základního poselství a institucionální nálady. Renomované pražské Studio Najbrt nabídlo vizuálně atraktivní a srozumitelné řešení vizuální identity, které kreativní silou podpoří tolik postrádanou celistvost Národní galerie ve veřejném prostoru, a přitom ještě zachovává požadovanou míru flexibility umožňující spolupráci s dalšími grafiky na pestrém galerijním programu.

Vlastní logo Studia Najbrt je postaveno na třech písmenech NGP a obdélníku vynechaném mezi nimi. Příbuzný princip využívají i loga Art Gallery of Western Australia v Perthu (AGWA) a Foundation for Art and Creative Technology v Liverpoolu (FACT), přičemž obě s volným obdélníkem zacházejí zásadně odlišně: australské řešení blíže neznámé geneze je nerozvinuté a poměrně konzervativní, liverpoolské pak zase stojí na zcela odlišných implementačních principech. Podobnosti lze dnes jednoduše „vygooglovat“ téměř na všechno, je to ale srovnávání jednotlivostí bez souvislostí, které jsou ale pro účin a vyznění vizuálního stylu nejdůležitější! Pražskému řešení se tedy mohou podobat pouze motivicky, tj. použitím onoho volného obdélníku, nikoliv však jeho zapojením do celkového komunikačního systému, tedy koncepčně. Anglická nadace navíc představila svou novou vizuální identitu nedávno, konkrétně 13. dubna 2018, tj. celý měsíc po vyhlášení výsledků prvního kola pražské soutěže, které se konalo 14. března 2018. To by mělo být dostatečně jasnou odpovědí na případné (nesmyslné) spekulace o „opisování“ a budeme muset přijmout skutečnost, že inovativní výtvarné myšlenky mohou vznikat, a skutečně i vznikají, na sobě nezávisle na rozlišných místech světa, jak nás ostatně učí řada příkladů z historie umění (např. zrození abstraktní malby). Podle mého soudu tato okolnost není žádnou překážkou pro zahájení implementace vysoutěžené vizuální identity. Jsem přesvědčený o tom, že podstatná a nezaměnitelná specifičnost pražského výtvarně-grafického řešení vyvstane právě při jeho zavedení do každodenního života NGP.

Komentář odborné poroty

Kritika vítězného návrhu se opírá o srovnání galerijních značek, které údajně vychází ze stejného principu typografické úpravy. Podobnost je na první pohled zřejmá, to ale ještě neznamená, že česká práce kompiluje australský příklad. Studiem a srovnáním australského příkladu galerie Art Gallery of Western Australia s novým návrhem na vizuální styl Národní galerie od Studia Najbrt lze zjistit, že jsou již ve funkčním srovnání a rozsahu zcela rozdílné. Zatímco australská instituce používá svojí značku pouze jako korporátní „nálepku“ ve smyslu klasické firemní komunikace známé od 60. let minulého století, pro nový vizuální styl NGP je nová značka pouze platformou pro rozmanitou škálu korporátních výstupů a prázdná plocha mezi písmeny obsahovým prostorem pro různé formy sdělení. Funkcí i formou je tedy navrhovaný vizuální styl NGP odlišný a z důvodů, které byly již zaznamenány v dřívějším sdělení NGP jej porota shledala jako nejlepší pro potřeby galerie.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Policie ČR: Přidělování bytů - obvinění 6 osob

22:04 Policie ČR: Přidělování bytů - obvinění 6 osob

Kriminalisté Národní centrály proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a vyšetřování (…