Děti základních škol se tak seznamují při návštěvě nemocnice s personálem a prostředím dětského oddělení. Nejoblíbenější je panenka Cecilka, na které děti poznávají lidské tělo a orgány a mohou ji i ošetřovat. Projekt se opět rozběhl tento týden. V průběhu roku se jej zúčastní zhruba šest set dětí.
Nemocnice Pelhřimov je držitelem certifikátu Nemocnice podporující zdraví. Kromě různých aktivit pro zaměstnance i širokou veřejnost se zaměřuje na systematické výchovné vzdělávání dětí. „Změnou svých postojů a návyků děti významně ovlivňují rodinu a jejich blízké okolí. Projekt zaměřujeme na zvyšování kvality péče o dětského pacienta, na cílenou prevenci u dětí,“ sdělila koordinátorka projektu Mgr. Pavlína Fridrichovská.
Projekt je realizován formou her a praktických seminářů probíhajících přímo v Nemocnici Pelhřimov nebo návštěvou zdravotnického pracovníka ve škole jako součást výuky. Cílem projektu je zajištění vhodných aktivit na podporu zdraví dle věkových skupin dětí, které se začleňují do vzdělávacích plánů v rámci Školního vzdělávacího programu. Děti jsou vedeny k aktivnímu zájmu o vlastní zdraví a podpoře zdravého životního stylu. „Pilotní projekt proběhl v roce 2011. Oslovili jsme ředitele základních škol v Pelhřimově a okolí a nabídli možnost přihlášení k účasti. Ukazujeme vše prakticky na modelu Cecilky. Snažíme se ukázat přátelské klima nemocnice. Významným přínosem je překonání strachu dětí z nemocnice,“ doplnila náměstkyně pro ošetřovatelskou péči Mgr. Vladimíra Macháčková.
Pro velký zájem základních škol jsme od roku 2012 projekt postupně rozšířili a rozdělili podle věkových kategorií. „Pro děti ve věku 5 až 8 let máme připravenou hru na lékaře a sestřičku s panenkou Cecilkou na téma poznej lidské tělo. Děti seznamujeme s orgány panenky Cecilky, s lékařským vyšetřením. Děti odpovídají na otázky lékaře, ukazujeme lékařské přístroje jako třeba otoskop, fonendoskop, ušní teploměr, tonometr, pulsní oxymetr. Děti si zkouší jednorázové oblečení – pláště, ústenky, čepice a rukavice. Poslouchají si vlastní srdíčko, bříško a dýchání fonendoskopem,“ prozradila o průběhu projektu Mgr. Fridrichovská.
U starších dětí do 10 let probíhají návštěvy nemocnice se zaměřením na ochranu zdraví, hygienu rukou, první pomoc a prevenci úrazů. Úrazovost dětí je velmi častá, proto zdravotníci poukazují na význam ochranných pomůcek při sportu a jak se chovat ve volném čase. Děti se učí například přivolat záchrannou službu a jak komunikovat s operátorem ZZS.
Dále se projekt zaměřuje na výživu a pohybovou aktivitu, zdravou svačinu a pitný režim. „Kontrolujeme například ve škole přinesenou domácí svačinu dětí a pitný režim. S dětmi připravujeme jednoduché zdravé občerstvení i se věnujeme problematice návykových látek,“ upřesnila Pavlína Fridrichovská.
Aktivním upevňováním zásad zdravého životního stylu, systematickou edukací a praktickým nácvikem dochází k eliminaci působení rizikových faktorů na život dětí, a tak k jejich bezpečnému chování. Aktivní účast dětí má pozitivní vliv na zdravotní stav dětské populace, zvláště v úrazovosti a změny životního stylu. Dle vyjádření a zkušeností učitelů si děti poznatky z nemocnice zapamatují více než ze školy. „Obvykle se děti setkají s nemocnicí, jen když jsou nemocné. Takto vidí prostředí i jinak. Hry a soutěže v projektu je baví,“ řekla za pedagogy B. Bartošková ze ZŠ Na Pražské.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva