Nová regulační opatření zdražují leteckou přepravu baterií až o 48 %, k navýšení cen baterií zatím nedojde

30.01.2014 8:05

K 1. lednu 2014 došlo ke zpřísnění pravidel pro leteckou přepravu lithiových baterií. Podle 55. vydání bezpečnostních regulací IATA musí být baterie nově přepravovány jako DGR cargo, tedy jako náklad obsahující nebezpečné zboží. Oproti předchozímu roku tak letos dojde ke zvýšení nákladů na jejich leteckou přepravu až o 48 %. Přeprava přitom tvoří přibližně 18 % z celkové ceny baterie, podle prodejců však ke zvyšování cen baterií zatím nedojde.

Nová regulační opatření zdražují leteckou přepravu baterií až o 48 %, k navýšení cen baterií zatím nedojde
Foto: Hans Štembera
Popisek: Dopravní letadlo, ilustrační foto

Mezinárodní asociace letecký dopravců (IATA) vydala nová regulační opatření pro přepravu lithiových baterií. Až dosud mohly být baterie přepravovány jako general cargo, pouze bylo nutné dodržet určité podmínky přepravy a náklad opatřit bezpečnostním certifikátem, který uváděl třídu nebezpečnosti zboží, složení baterie a další informace. Nyní by baterie měly být přepravovány jako nebezpečné zboží, pro které platí přísnější pravidla přepravy, což přepravu výrazně prodražuje.

„Přeprava baterií jako DGR cargo vychází průměrně o 40 % dráž než přeprava klasického nákladu general cargo. Obejít nové nařízení lze pouze za splnění poměrně přísných podmínek pro zabalení. Pravidla pro balení jsou však striktně dána a v případě přepravy nadlimitního množství zvyšují nejen koncový objem zásilky, ale samozřejmě i spotřebu obalového materiálu a tím pádem i náklady,“ sdělil Zdeněk Hamouz ze společnosti DSV Air & Sea.

Kvůli novému opatření rostou tuzemským prodejcům baterií výdaje. Náklady na přepravu tvoří 18 % výsledné ceny baterie. „Náklady na leteckou přepravu baterií nám od nového roku průměrně vzrostly o 41 %, u menších zásilek došlo k navýšení ceny přepravy až o 48 %. Zdražení baterií ale zatím neplánujeme, počkáme, jak se situace vyvine,“ sdělil Radim Tlapák, ředitel předního tuzemského e-shopu s bateriemi BatteryShop.cz.

Dražší leteckou přepravu mohou tuzemští prodejci baterií nahradit levnější přepravou po moři. Náklady na námořní přepravu mezi Českou republikou a Čínou jsou dokonce až o 92 % nižší než u letecké dopravy. Nevýhodou lodní dopravy je ale výrazně delší doba transportu. Také v námořní dopravě platí pro baterie zvláštní pravidla, která jasně stanovují, jak má být s bateriemi nakládáno, jak mají být zabaleny či jaké použít značení.

„Na přepravu baterií po moři se vztahuje bezpečnostní předpis IMDG CODE. Baterie totiž obsahují chemické látky, které mohou reagovat a tím způsobit škody na ostatním zboží, poškodit přepravní obal nebo v případě vytečení i palubu lodi,“ sdělil David Knobloch ze společnosti Geis CZ Air+Sea. „Rejdaři musí dodržovat předpisy o uložení kontejneru na lodi. Kvůli riziku vytečení musí být kontejner naloděný pouze na palubě lodi a nikoliv v podpalubí. U kusových přeprav se kvůli nutnosti speciálního uložení musí dopředu avizovat, že zboží obsahuje baterie,“ doplnil Knobloch.

O e-shopu BatteryShop.cz

Společnost BatteryShop.cz má v obchodování na internetu dlouhodobé zkušenosti, věnujeme se mu od roku 1998. Specializuje se výhradně na prodej baterií. Všichni pracovníci mají s produkty z oboru počítačové elektroniky bohaté zkušenosti. Obchodními partnery jsou společnosti z Asie a USA. Všechny prodávané baterie splňují přísné evropské normy a mají všechny certifikáty potřebné pro prodej v zemích Evropské unie.

O společnosti DSV Air & Sea s.r.o.

Společnost DSV Air & Sea s.r.o. je součástí nadnárodní logistické a přepravní skupiny DSV, která společně se svými smluvními agenty působí ve 110 zemích světa na všech kontinentech a v současné době je třetí největší evropskou silniční zasilatelskou společností. Profesionální přístup více než 21 000 zaměstnanců divizí Air & Sea, Road, Projects a Solutions a na míru řešené komplexní služby pro naše zákazníky nám umožňují uskutečňovat obrat ve výši 5,9 mld. EUR ročně.

O společnosti Geis

Skupina Geis má hlavní sídlo v německém Bad Neustadtu. Od svého založení v roce 1948 se neustále rozvíjí. Holding, který řídí přímo majitelé, je dnes globálním poskytovatelem komplexních logistických služeb. Zaměstnává kolem 4 150 lidí a v roce 2012 vygeneroval obrat 794,2 milionů EUR. Do holdingu patří společnosti v Německu, Švýcarsku, Lucembursku, Rakousku, Polsku, České republice a na Slovensku. Hlavní oblasti podnikání skupiny Geis jsou Road (balíkové/paletové/kusové/celovozové přepravy), Logistics (skladová logistika, výroba obalů) a Air+Sea (letecké a námořní přepravy, speciální projekty přeprav). V České republice patří do skupiny Geis firmy Geis CZ, s.r.o., Geis Parcel CZ, s.r.o., Geis CZ Air+Sea, s.r.o., a Spedition Feico, spol. s r.o. Na Slovensku je to Geis SK a Geis Parcel SK. Česko-slovenská část skupiny zaměstnává více než 1100 pracovníků na 29 pobočkách a specializovaných logistických pracovištích a v roce 2012 dosáhla obratu cca 3,5 mld Kč.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

22:03 Česká pošta: Pošťáci na přepážkách testují inovované stejnokroje

Počínaje prvním březnovým pondělím začala Česká pošta na vybraných poštách testovat inovované stejno…