Novela zákona EIA z roku 2015 dosud zachránila 24,8 mld. z OP Doprava 2007-2013

20.03.2016 20:51

Díky novele zákona EIA, kterou v roce 2015 prosadila nová koaliční vláda, a to po 10 letech ignorace evropského práva ze stran bývalých vlád, se v Česku podařilo zachránit přes 100 miliard korun na různé stavební projekty.

Novela zákona EIA z roku 2015 dosud zachránila 24,8 mld. z OP Doprava 2007-2013
Foto: Hans Štembera
Popisek: Doprava - ilustrační foto

Jen za velké dopravní projekty financované z OP Doprava díky této novele dosud ČR získala 24,8 mld. Kč, když bylo ze strany EK aktuálně schváleno 12 z celkového počtu 23 velkých dopravních projektů. Poslední Evropou schválený projekt je silniční okruh kolem Prahy v úseku Lahovice – Vestec (stavba 513) za 3,8 mld. korun. Schvalování dalších projektů ze strany EK pokračuje.

Komise s Českou republikou zahájila tzv. infringementové řízení pro porušení povinnosti ve věci neplnění souladu se směrnicí již v roce 2006. Žádná z předchozích vlád nebyla schopná uvést českou legislativu do souladu s požadavky EU práva. To v roce 2014, téměř okamžitě po nástupu nové vlády, vyústilo ve varování Evropské komise, že pokud nebude neprodleně uvedena legislativa ČR do souladu s EU právem, pak České republice zastaví veškeré dotace na stavební projekty. V akutním ohrožení bylo okamžitě více než 100 miliard korun, které bychom nedokázali vyčerpat z programového období 2007–2013, mj. v rámci OP Doprava.

„Tato vláda je první vládou, která tento problém, jež předchozí vlády posouvaly a ignorovaly, okamžitě začala řešit. Vláda schválila v roce 2014 a Parlament v roce 2015 novelu zákona EIA a uvedla české právo po 10 letech nečinnosti předchozích vlád i poslanců do souladu s evropskou legislativou. Tím zachránila nejenom dotace na stavební projekty v rámci OP Doprava 2007–2013, ale dojednala i výjimky na posuzování projektů, které mají absolvovaný proces EIA právě před poslední novelizací zákona, konkrétně podle zákona 100/2001, formou tzv. ověření. Desítky projektů jsou tak dnes ověřovány ve zrychleném režimu a zcela standardně běží dál,“ komentuje situaci ministr životního prostředí Richard Brabec.

Ministerstvo životního prostředí spolu s rezortními kolegy z ministerstva dopravy a ministerstva pro místní rozvoj v létě 2015 vytvořili speciální pracovní skupinu, která ověřovala všech 23 téměř zrealizovaných dopravních staveb, které Česká republika požadovala financovat z OP Doprava 2007–2013. Evropská komise obdržela od MŽP závěry vyhodnocení ke všem těmto projektům, přičemž předmětem vyhodnocení byly změny projektů, které na dnes již (z velké části) zrealizovaných stavbách vyvstaly a byly realizovány mezi procesem EIA a vydáním stavebního povolení, případně kolaudací. Na základě vyhodnocení projektů začala Komise projekty proplácet.

V ČR ale existuje také až 100 silničních a železničních projektů, které mají stanovisko EIA vydané ještě podle zákona z roku 1992 (tedy před vstupem ČR do EU), tzn. 15 až 20 let staré, aniž by projekt získal stavební povolení nebo dokonce územní rozhodnutí. V tomto je ČR bohužel smutným unikátem v rámci celé EU. A právě o těchto projektech, které nebyly za 20 let od vydání stanoviska EIA ani zahájeny, nyní už řadu měsíců aktivně vyjednávají zástupci MŽP, MD, MMR i Úřadu vlády na půdě Evropské komise, a to jak na ministerské, tak na úřednické úrovni. „Konkrétně o tom, zda vůbec a především za jakých podmínek by Evropská komise byla ochotna umožnit zrychlené ověřování u menší části těchto velmi starých stanovisek EIA. Jednání jsou to velmi složitá, ale do konce března chceme mít jasno,“ pokračuje ministr Brabec.

„Každý den, o který předchozí vlády posouvaly řešení problému, oddálil možnou realizaci projektů právě teď, kdy jsou mnohé z nich v pokročilém stupni přípravy. Kdyby se novela zákona přijala už před několika lety, nikdo by žádné zdržení projektů aktuálně neřešil. Je opravdu neuvěřitelné, že nejvíce dnes křičí někteří politici z ODS a TOP 09, jejichž lidé ovládali ministerstvo životního prostředí od r. 2010 a kteří se hlavně podíleli na tom, že jsme museli na poslední chvíli zachraňovat ohrožené desítky miliard korun z operačního programu životního prostředí, což se nám nakonec podařilo. Na jejich místě bych dnes mlčel, ale pokora asi nebude jejich hlavním charakterovým rysem,“ dodává ministr Brabec.

reklama

autor: Tisková zpráva

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

22:04 Ombudsman: Po zvýšení příspěvku na péči je nutné zajistit i jeho pravidelnou valorizaci

Zvýšení příspěvku na péči, které v pátek odsouhlasila Poslanecká sněmovna, se nevztahuje na nejnižší…