Od září výběry mýta zrychlují na novou úroveň, padají denní i týdenní rekordy

18. 10. 2017 9:13

Hospodářská konjunktura táhne výběry mýta v Česku k novým rekordům. Každý pracovní den teď kamiony zaplatí do rozpočtu SFDI kolem 40 milionů korun! Týdenní výběry stoupají až k 220milionové hranici. „V září jsme kamionů a autobusů vybrali 895 930 765 korun mýtného, což je o čtyři procenta více než před rokem,“ říká Jan Rýdl, vedoucí komunikace mýtného provozovatele ŘSD ČR. Zatímco zářijové výsledky ovlivnil ještě svátek připadající na všední den, říjen se sobotním svátkem může atakovat rekord za takřka jedenáct let fungování mýta v tuzemsku. Za 129 měsíců stát získal z mýtného už 85,3 miliardy korun při aktuálně patnáctiprocentních provozních nákladech.

Od září výběry mýta zrychlují na novou úroveň, padají denní i týdenní rekordy
Foto: mytocz.eu
Popisek: Mobilní kontrola výběru mýtného - ilustrační foto

V porovnání s loňskem zatím zůstává nejsilnějším měsícem březen s 935 miliony korun. Poslední měsíc ale padají týdenní rekordy. Přes 218 milionů korun přinesl 38. i 40. týden. V září překročil podíl kamionů v nejekologičtější emisní třídě EURO VI padesátiprocentní hranici, pokračuje tak pozitivní efekt mýta na životní prostředí. Z letos zatím celkově vybraných 7,73 mld. korun činili dosud provozní náklady 1,14 mld. korun.

Další čísla a statistiky:

  • 3. kvartál skončil s výsledkem 2,571 mld. Kč, což je proti stejnému kvartálu loni o 5,3 % více
  • dominanci ve vybraném mýtu drží kamiony s hmotností nad 12 tun (91,42 %), na lehká nákladní vozidla zbývá 7,16 % a autobusy zaplatily 1,42 % vybraného mýta
  • v září kamiony učinily na tuzemské zpoplatněné síti celkem 40.066.294 transakcí, tedy jednotlivých pípnutí OBU pod mýtnicemi, což byl zatím čtvrtý nejvyšší počet letos
  • dál pokračoval ekologický efekt mýta – podíl vozidel v emisní třídě EURO VI na vybraném mýtném překročil 51% hranici, kamiony s EURO V si drží 32procentní podíl
  • počet aktivních palubních jednotek k mýtným účtům je k 31.8. celkem 516.742 kusů (z toho 88 procent pro kamiony nad 12t)
  • nezávislým auditorem měřená účinnost výběru mýta je za změřených osm měsíců o 99,58 %

O projektu MYTO CZ

Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy (cca 200 km). Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou EURO V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Společnost CGI provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Tisková zpráva

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Ministerstvo kultury:  UNESCO má novou generální ředitelku

22:30 Ministerstvo kultury: UNESCO má novou generální ředitelku

Ve dnech 30. 10. – 14. 11. 2017 se v Paříži konala 39. Generální konference UNESCO. Během ní byla př…