V porovnání s loňskem zatím zůstává nejsilnějším měsícem březen s 935 miliony korun. Poslední měsíc ale padají týdenní rekordy. Přes 218 milionů korun přinesl 38. i 40. týden. V září překročil podíl kamionů v nejekologičtější emisní třídě EURO VI padesátiprocentní hranici, pokračuje tak pozitivní efekt mýta na životní prostředí. Z letos zatím celkově vybraných 7,73 mld. korun činili dosud provozní náklady 1,14 mld. korun.
Další čísla a statistiky:
- 3. kvartál skončil s výsledkem 2,571 mld. Kč, což je proti stejnému kvartálu loni o 5,3 % více
- dominanci ve vybraném mýtu drží kamiony s hmotností nad 12 tun (91,42 %), na lehká nákladní vozidla zbývá 7,16 % a autobusy zaplatily 1,42 % vybraného mýta
- v září kamiony učinily na tuzemské zpoplatněné síti celkem 40.066.294 transakcí, tedy jednotlivých pípnutí OBU pod mýtnicemi, což byl zatím čtvrtý nejvyšší počet letos
- dál pokračoval ekologický efekt mýta – podíl vozidel v emisní třídě EURO VI na vybraném mýtném překročil 51% hranici, kamiony s EURO V si drží 32procentní podíl
- počet aktivních palubních jednotek k mýtným účtům je k 31.8. celkem 516.742 kusů (z toho 88 procent pro kamiony nad 12t)
- nezávislým auditorem měřená účinnost výběru mýta je za změřených osm měsíců o 99,58 %
O projektu MYTO CZ
Český mýtný systém vybírá od nákladních automobilů kilometrové poplatky za použití dálnic a vybraných úseků silnic I. třídy (cca 200 km). Při jeho spuštění 1. ledna 2007 na takřka tisícovce kilometrů zpoplatňoval vozidla s hmotností vyšší než 12 tun, od roku 2010 se mýtná povinnost rozšířila na všechny automobily s hmotností nad 3,5 tuny a zpoplatněno je aktuálně 1428 kilometrů komunikací. Od září 2011 je v mýtném systému vyčleněna samostatná kategorie pro autobusy, na něž se vztahují nejnižší tarifní sazby. Obě zvýšení tarifů (2011 a 2012) vynechala kamiony s emisní třídou EURO V a vyšší. Masivní přeměna vozového parku ve prospěch ekologičtějších vozidel se v posledních letech projevuje na snižování výběrů mýta. Od roku 2015 stát přistoupil ke zvýšení kilometrových sazeb ve všech tarifních skupinách, zároveň s tím zavedl novou zvýhodněnou kategorii pro vozidla EURO VI+EEV. Za prvních deset let provozu mýta stát vybral 77,5 mld. korun. Provozovatelem mýta je Ředitelství silnic a dálnic ČR, na dodržování mýtné povinnosti dohlíží celníci, technický provoz systému pro stát smluvně zajišťuje společnost Kapsch. Společnost CGI provádí nezávislý audit účinnosti výběru mýta, který aktuálně činí 99,6 %.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva