V přepočtu to znamená, že se na linku důvěry obrátí v průměru každou přibližně půl hodinu jeden klient. „Záběr témat řešených na lince je opravdu široký.
Nejrozšířenější jsou problémy v mezilidských vztazích jako například partnerské, manželské či rodinné krize, nevěry, rozchody, rozvody, mezigenerační vztahy, problémy v kolektivu na pracovišti a podobně,“ upřesnil ředitel Centra sociálních služeb Praha Tomáš Ján u příležitosti 25. výročí od vzniku Pražské linky důvěry (PLD).
Od té doby poskytuje linka 222 580 697 v nonstop provozu telefonickou krizovou intervenci a poradenství. O tom, že o službu mají nejenom Pražané velký zájem, svědčí i fakt, že za poslední tři roky její pracovníci zaznamenali v průměru přes 16.000 kontaktů ročně. „Jde o nízkoprahovou službu. Klient se nemusí nijak objednávat, pracoviště může kontaktovat kdykoli a odkudkoli. Pražská linka důvěry poskytuje své služby klientům bez omezení, tj. nezávisle na pohlaví, věku, místě bydliště či řešené problematice. Jedinou podmínkou je schopnost dorozumět se v českém jazyce,“ přibližuje vedoucí Pražské linky důvěry Jitka Gryga Medřická.
Linka důvěry postupně od svého vzniku rozšiřovala nabídku svých služeb o internetové (e-mailové) poradenství (od roku 2008) a chatovou krizovou intervenci a poradenství (od roku 2012 - 42 hodin týdně v pravidelných časech na adrese www.chat-pomoc.cz).
Jedním ze základních principů služby je oboustranná anonymita. Klienti se nemusejí představovat, konzultant nevidí číslo volajícího (nemá přístup k IP adrese na chatu apod.), hovory nejsou monitorovány.
S ohledem na šíři klientely a řešené problematiky nelze říct, kdo je „typickým klientem“ linky důvěry. Ve větší míře službu využívají ženy (cca ¾ kontaktů) a převládají dospělí volající v produktivním věku. Kromě řešení mezilidských vztahů, se lidé obracejí na linku důvěry i kvůli psychickým potížím, ať již jde o pocit samoty, stresu, psychického vyčerpání či vážnější psychické poruchy (deprese, úzkosti, psychózy apod.). Pracovníci samozřejmě řeší i telefonáty, kvůli kterým byly původně linky důvěry hlavně zřizovány, a to krizové hovory se sebevražednou tematikou. „Podpora linek důvěry se osvědčila také při zpracovávání prožitých traumat jako třeba úmrtí blízké osoby, znásilnění, dopravní nehoda, živelná katastrofa, domácí násilí, týrání a zneužívání, či šikana. Ve výčtu témat však nechybí ani finanční problémy, závislost ve všech jejich formách, zdravotní problematika spojená s nemocí, úrazem, umíráním, nebo sexuální problematika, či potíže spojené s přizpůsobením se nové životní roli, např. studiu, práci, mateřství, důchodu apod.,“ popisovala Gryga Medřická.
Podle ní ke každému telefonátu, chatu či e-mailu přistupuje pracovník individuálně a snaží se zohlednit aktuální možnosti a potřeby klienta. Vzhledem k dodržování principu anonymity však není možné uvádět konkrétní příběhy. „Případů, které by se asi daly označit za kuriózní či zajímavé, by se očima lidí zvenčí našlo patrně mnoho, i když po letech na lince důvěry už většinu pracovníků překvapí jen máloco. U většiny příběhů navíc neznáme konec, zpětná vazba je na linkách důvěry obecně velmi omezená. Výjimkou mohou být někteří klienti, kteří se na PLD obracejí opakovaně a my tak máme možnost do určité míry sledovat jejich vývoj“, doplňuje Gryga Medřická.
A co může vlastně Pražská linka důvěry a její pracovníci nabídnout? Profesionální a zároveň lidský přístup, oporu v krizové situaci, přijetí, bezpečí, podporu, prostor, respekt, možnost sdílení a provázení, základní sociální poradenství a informace potřebné k řešení problému včetně možnosti dalšího nasměrování v rámci sociálních či zdravotních služeb.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva