Alternativní doprava už dávno není jen zábavou nadšenců. Sériovou výrobu vozidel na CNG nebo elektřinu již zahájila většina významných automobilek, výrazná je také podpora moderních pohonů ze strany Evropské unie či členských států, které usilují o jejich rozšíření v soukromé i veřejné přepravě. „Každé z paliv má trochu jiný potenciál, zdaleka nejrozšířenějším je v České republice stále ještě LPG, naopak nejrychleji roste CNG, tedy stlačený zemní plyn,“ říká Jiří Lachout, odborník na alternativní pohony ze společnosti E.ON Energie. Právě na CNG dnes jen v Evropě jezdí přes 1,9 milionu vozidel. To jasně ukazuje, že se alternativní pohony výrazně prosazují do běžné dopravy.
LPG (propan-butan)
Nejrozšířenějším pohonem po benzínu a naftě je u nás dlouhodobě LPG, tedy propan-butan. K prvním přestavbám automobilů na tento pohon docházelo již za komunistické éry, po revoluci se stalo LPG symbolem levnějšího provozu v dobách růstu cen pohonných hmot. Dnes u nás jezdí desítky tisíc těchto vozů. Oproti některým moderním pohonům má ale LPG několik technologických a bezpečnostních nevýhod.
Podle odborníků se nicméně budeme s vozy na propan-butan na českých silnicích ještě v příštích letech potkávat: „Pro LPG mluví poměrně dostatečně široká síť čerpacích stanic jak u nás, tak v zahraničí. Jestliže bude navíc státem garantována nižší spotřební daň na LPG, bude o něj i nadále zájem,“ domnívá se Igor Sirota, mluvčí Ústředního automotoklubu (ÚAMK).
Výhody:
+ Velké množství čerpacích stanic
+ Nízká cena paliva
+ Nižší emise
Nevýhody:
− Méně bezpečný provoz
− Snížení výkonu vozu a komfortu při jízdě
− Nemožnost parkování v garážích

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva