Při cestě na dovolenou zaplatíte za benzín až 10 000 Kč. Výběrem jiného pohonu ušetříte i polovinu

19.06.2014 8:46

Češi při cestách do oblíbených destinací, jako je Chorvatsko, Itálie nebo Řecko, stále využívají jako hlavní dopravní prostředek osobní automobil. Kvůli růstu ceny pohonných hmot v posledních letech ale náklady na cestu vzrostly o tisíce korun. Méně zaplatíte, pokud zvolíte automobil s moderním pohonem. Rozdíly přitom mohou činit až 50 %.

Při cestě na dovolenou zaplatíte za benzín až 10 000 Kč. Výběrem jiného pohonu ušetříte i polovinu
Foto: E.ON
Popisek: E.ON

Pokud na dovolenou cestujete automobilem, zaplatíte za pohonné hmoty od 4 000 do 12 000 Kč. Platí to alespoň pro nejoblíbenější destinace Čechů – Chorvatsko, Itálii nebo Řecko –, kde čeští turisté urazí při cestě tam i zpět vzdálenost od 1 400 až do 3 000 km. Nejméně se přitom vyplatí volba vozu se zážehovým motorem, který má nejvyšší provozní náklady. Naopak moderní řešení v podobě elektromobilů nebo vozů na zemní plyn CNG dokážou při cestování na dovolenou ušetřit tisíce korun.

Rozdílnou ekonomiku provozu zmíněných typů automobilů potvrzuje také případ modelu Škoda Octavia, který se v České republice od června 2014 prodává také ve verzi pro stlačený zemní plyn CNG. Náklady na palivo jsou u CNG verze o zhruba 50 % nižší než u benzínu, konkrétně se pohybují na úrovni zhruba 1 Kč za ujetý kilometr. Dovolená na Hvaru v Chorvatsku vás díky tomu vyjde o zhruba 4 000 Kč levněji. Pokud vyrazíte na Olympskou riviéru v Řecku, zaplatíte za palivo dokonce až o 6 000 Kč méně.

V ČR i zahraničí natankujete bez problémů

Zemní plyn CNG je u nás nejrozšířenějším alternativním druhem paliva – využívá jej přes 7 000 motoristů, kteří dnes mohou pohodlně čerpat na 55 stanicích.

Při cestě do Chorvatska z Prahy je jen na našem území možné využít celkem 11 stanic, 7 přímo v hlavním městě a poté další 4 u dálnic D1 a D2. V Rakousku po cestě potkáte zhruba 40 stanic. „Jen kolem Vídně je dnes v provozu celkem 30 plniček zemního plynu, další jsou u města Graz poblíž hranice se Slovinskem. Tam můžete natankovat například v Mariboru. V Chorvatsku jsou stanice v Záhřebu nebo přímo v Rijece,“ vyjmenovává Radek Patera, odborník na CNG ze společnosti E.ON Energie a.s. 

Ani u dalších oblíbených tras na dovolenou není potíž najít místa k natankování. Pokud se rozhodnete cestovat do Řecka, CNG stanice jsou dostupné na hlavních silničních tazích nejen na Slovensku a v Maďarsku, ale také v Srbsku nebo Makedonii. Počty tankovacích míst navíc neustále rostou. Vzorem je Rakousko, kde plánují rozšířit současnou síť 170 čerpacích míst o několik desítek dalších. Také v České republice je plánován růst až na 150 veřejných čerpacích stanic.

Investice do CNG se vrátí už za rok

V posledních měsících také poklesla pořizovací cena vozů na CNG a téměř se již neliší od benzínových nebo naftových automobilů. „U modelu Škoda Octavia činí rozdíl mezi CNG a naftou ve verzi Active pouhých 10 000 Kč. Vyšší kupní cena se proto řidiči vrátí již po prvních maximálně 15 000 km,“ vysvětluje Radek Patera. Výhodou modelu Škoda Octavia v provedení na zemní plyn je také víceprvková náprava, za jejíž absenci byl tento model kritizován. Na českém trhu jsou také k dispozici vozy dalších výrobců, například Fiat, Mercedes nebo Volkswagen.

Vedle ekonomických aspektů splňuje CNG také kritéria týkající se bezpečnosti a komfortu provozu při delších cestách. Kromě nádrže na zemní plyn disponují tyto automobily také doplňkovou nádrží na benzín, která zvyšuje dojezd často na více než 1 300 kilometrů. Pro CNG neplatí ani žádná omezení známá v případě automobilů na LPG. CNG vůz sami natankujete a můžete s ním parkovat v garážích. Navíc produkuje o 65–70 % méně emisí než benzín nebo nafta.

Tabulka s vyčíslením nákladů na cestu osobním automobilem Škoda Octavia Active

Poznámka: Kalkulováno s průměrnými náklady na 1 km: 0,90 Kč (CNG), 1,36 Kč (nafta), 1,78 Kč (benzín). Zdroj: Katalog CNG vozů vydávaný společností CNG Company s.r.o.

O společnosti E.ON Energie a.s.

Energetická společnost E.ON patří v oblasti aktivit podporujících využívání CNG mezi hlavní hráče na českém trhu a v tomto ohledu se zároveň řadí mezi nejaktivnější společnosti.

Strategie E.ON se v oblasti CNG opírá o tři hlavní pilíře. Výstavba a provoz veřejné infrastruktury (veřejné plnicí stanice CNG), dále vývoj unikátních produktových balíčků s jasnou ekonomickou a ekologickou výhodou pro zákazníka a v neposlední řadě se jedná o nabídku individuálních řešení areálových plnicích stanic, šitých na míru dle požadavků zákazníka. Mezi další významné aktivity patří osvětová činnost. Díky podpoře CNG dáváme našim zákazníkům možnost provozovat jejich vozidla ekologičtěji a efektivněji, čímž jim pomáháme šetřit peníze i přírodu.

V současné době provozuje E.ON vlastní vozový park vozidel s pohonem na CNG, který je tvořen více než 70 vozy – od servisních vozů, přes referentské až po vozy manažerské.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

10:04 MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

Hlavní město chce podpořit rozvoj elektromobility prostřednictvím dvou projektových záměrů. V případ…