Prohlášení DPP k mylným a zavádějícím interpretacím zprávy o kontrole NKÚ

08.09.2015 16:11

Dopravní podnik hl. m. Prahy (DPP) se důrazně vymezuje vůči mylným a zavádějícím informacím o výstavbě úseku metra V.A, které v těchto dnech zveřejnila některá média, např. ČT24 v ranním vysílání dnes 8. září. Tyto informace pocházejí z nepřesných interpretací výsledků kontroly NKÚ, které tento úřad sdělil ve své tiskové zprávě.

Prohlášení DPP k mylným a zavádějícím interpretacím zprávy o kontrole NKÚ
Foto: Hans Štembera
Popisek: Logo Dopravního podniku hlavního města Prahy

DPP níže uvádí výčet nepřesných a mylných informací z médií, které využívají jako zdroj zprávu o výsledcích kontroly NKÚ a připojuje fakta k jednotlivým tématům.

1. Cena za výstavbu úseku metra V.A

Mylně publikováno:

Celková cena za výstavbu metra V.A vzrostla proti původnímu rozpočtu na 27,2 mld. Kč. DPP tvrdí, že celková cena za výstavbu předmětného úseku dosáhne 23,6 mld. Kč.

Fakta DPP:

Výše uvedená čísla DPP nikdy nikde oficiálně neuváděl, naopak, opakovaně informoval, že původní rozpočet na výstavbu činil 22,6 mld. Kč (bez DPH), což lze snadno ověřit v mediálních vyjádřeních představitelů DPP a města před i po samotné výstavbě. DPP aktuálně zpřesňuje celkovou cenu díla na 19,5 mld. Kč bez DPH, tedy více než 3 mld. Kč pod původním rozpočtem. K dnešnímu datu je v rámci stavby profinancováno 17,5 mld. Kč bez DPH. NKÚ ve své zprávě pracuje s cenou zahrnující DPH, což odporuje běžné ekonomické praxi. Navíc suma s DPH není v žádném případě srovnatelná s původní sumou vyjádřenou bez daně, a tudíž není možno hovořit o růstu nákladů.

2. Údajný nárůst ceny za jednotlivé zakázky

Mylně publikováno:

Cena metra narostla vinou nepovedených veřejných soutěží na stavební práce a technologie.

Fakta DPP:

Tato informace je naprosto mylná a zavádějící. U stavební části navýšily vícepráce cenu o cca 4,22 %, nicméně celkově oproti vysoutěženým cenám došlo k úsporám, proto je cena výrazně nižší než původně předpokládané náklady.

3. Údajná (ne)možnost kontroly čerpání dotací z fondů EU

Mylně publikováno:

NKÚ neměl možnost zkontrolovat prostředky na výstavbu, protože DPP nepožádal o výplatu prostředků z fondů EU.

Fakta DPP:

DPP s ročním časovým předstihem upozornil NKÚ, že v průběhu samotné kontroly (s počátkem v říjnu 2014) nebude stavba dokončena a tudíž nebudou poskytnuty prostředky z fondů EU, které tím pádem nebude možné zkontrolovat.

DPP poskytoval NKÚ v průběhu kontroly veškeré materiály, které byly ze strany NKÚ požadovány. NKÚ v závěrečném protokolu vyhověl technickým připomínkám DPP a protokol byl oběma stranami bez výhrad podepsán. Protokol neobsahoval žádné závažné skutečnosti s dopadem na čerpání evropských dotací.

Kontrola NKÚ probíhala intenzivně, korektně a trvala cca 7 měsíců. Obě strany následně vyjádřily spokojenost s průběhem kontroly. NKÚ až poté v tiskové zprávě konstatoval, že nemohl předmětné výdaje prověřit.

DPP je opět připraven při následné kontrole poskytnout NKÚ veškerou součinnost.

Čerpání finančních prostředků Operačního programu Doprava (OPD) na výstavbu metra V.A podléhá pravidelné kontrole Ministerstva dopravy. V listopadu 2014 provedlo ministerstvo další kontrolu týkající se stavebních souborů a provozních objektů. Kontrola nezjistila žádná pochybení. Stavbou se rovněž pravidelně zabývá představenstvo a dozorčí rada DPP na svých jednáních.

4. Srovnání nákladů na výstavbu s ostatními projekty v EU

Mylně publikováno:

Výstavba nového úseku metra patří mezi nejdražší v evropském měřítku.

Fakta DPP:

Média při porovnávání zahrnují do celkové částky například i náklady na rekonstrukci souprav metra, které se samotnou výstavbou metra neměly žádnou souvislost. DPP by tyto soupravy rekonstruoval i bez prodloužení úseku metra A. Navíc neexistuje v rámci ostatních evropských měst jednotná metodika zabývající se strukturou nákladů tak, aby tyto náklady bylo možno reálně porovnat.

Dopravní podnik hl. m. Prahy, akciová společnost

Dopravní podnik hl. m. Prahy, a.s. je největším dopravcem zajišťujícím městskou hromadnou dopravu v České republice. Obsluhuje celkem 148 autobusových linek, dále 22 denních a 9 nočních tramvajových linek a 3 linky metra. K 1. 1. 2015 bylo ve vlastnictví společnosti 1 194 autobusů, 922 tramvajových vozů a 730 vozidel metra. Společnost ročně přepraví více než miliardu osob a ujede cca 167 000 000 kilometrů. Podnik má k 1. 1. 2015 celkem 10 799 zaměstnanců, z toho 4 191 tvoří řidiči MHD. Jediným akcionářem Dopravního podniku je hlavní město Praha, množství dopravních spojů a zadání pro jízdní řády v Praze určuje společnost ROPID (Regionální organizátor Pražské integrované dopravy). Více informací o Dopravním podniku naleznete rovněž na http://www.dpp.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

22:03 Úřad vlády: Vláda odvolala na vlastní žádost z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou

Vláda na vlastní žádost odvolala z funkce hlavní hygieničku Pavlu Svrčinovou. Do jmenování nového hl…