V současnosti zbývá dokončit nejpozoruhodnější součást projektu – pohyblivý most přes zdymadlo. Stavbaři již připravují zkušební provoz unikátní zdvihací konstrukce, která jednak zachová dokonalou podobu kamenného mostu z roku 1905, a jednak umožní proplout lodím vysokým až sedm metrů.
„Od 1. dubna 2021 mohou opět lodě proplouvat velkou plavební komorou Hořín a končí tak omezení jejích délky a potřeba rozpojování sestav při proplouvání malou komorou směrem na Prahu. V zimě stavbaři dokončili kamenné obklady, kdy kolem 90 % původních kamenů se vrátilo zpět. Těším se, jak staronový most hmotnosti 400 tun umožní svým zdviháním plavbu až 7 m vysokých lodí osobních lodí i lodí s vysokým nákladem z Mělníka do Prahy,“ uvedl Lubomír Fojtů, ředitel Ředitelství vodních cest ČR.
Obloukový zdvižný most tvoří 100 tun ocelové příhradové konstrukce a 300 tun repasovaného kamenného obkladu. Celý most zvedají dvě dvojice hydraulických válců, každý o výtlaku cca 220 tun, poháněné dvěma hydraulickými agregáty na každém břehu. Bezpečný pohyb zajišťuje složitý počítačový řídící systém, aby ovládání mostu obsluhou zdymadla bylo de facto jediným tlačítkem.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: Tisková zpráva