Retro jízdy s BusLine přilákaly téměř tisíc šest set návštěvníků akce na Ještědu

22.09.2013 13:02

BusLine v rámci významného 40. výročí otevření Ještědu provezl téměř tisíc šest set účastníků akce.

Retro jízdy s BusLine přilákaly téměř tisíc šest set návštěvníků akce na Ještědu
Foto: BusLine
Popisek: BusLine

Cestující tak měli možnost spolu s BusLine nejen zavzpomínat na historii cestování, ale také posoudit výkon historických autobusů, které spolu s nimi vystoupaly až téměř k samotnému vysílači Ještěd. Na cestě je v roli průvodčího doprovázel známý herec Ivan Vyskočil, který v těchto veteránech procestoval svoje mládí.

„Historické autobusy patří mezi sběratelské klenoty naší společnosti a využíváme je především k vyhlídkovým jízdám v rámci pořádání různých akcí pro veřejnost, objednat si jeho služby ale může i jednotlivec. Zájem o ně roste, během letních měsíců jsme letos poprvé zavedli speciální „retro linku“ na Jičínsku, která sklidila velký úspěch. Dnes jsme provezli nejen návštěvníky „Oslav 40. výročí Ještědu“, ale také akce „Den evropského dědictví“ pořádané v Jablonci nad Nisou a těší nás, že si „retro jízdy“ našly tolik příznivců. Bylo pro nás i zajímavé otestovat výkon našich veteránů, podobné převýšení v horském terénu jsme s nimi sice již absolvovali, ale nikoliv v takové intenzitě jako na této akci“, sdělil generální ředitel společnosti BusLine a.s., Tomáš Roubiček.

První jízda startovala v 9:25 hod. z parkoviště pod kabinovou lanovou dráhou na parkoviště u Ještědky a zpět. Autobusy jezdily v půlhodinových intervalech, poslední jízda se konala v 17:30 hod. a celkem najezdily 160 km. Skoro na samotný vrchol a zpět se svezlo téměř 1.600 účastníků akce, mezi nimi i nejvyšší představitel Libereckého kraje, hejtman Martin Půta. Retro jízdu ve veteránu ŠL 11 Turist absolvoval se svojí rodinou a zhodnotil ji jako příjemnou nostalgickou vzpomínku na svoje mládí, protože v tomto typu historického autobusu jezdíval na fotbal.

„Je skvělé, že i po tolika letech má veřejnost možnost se provézt v historických autobusech, které společnost BusLine zrenovovala. Jízda na Ještěd pro mě představovala premiéru, protože jsem zde byl poprvé. A symbolika, že jsme oslavili čtyřiceti leté výročí otevření tak významné architektonické památky, která je téměř stejně stará jako historické autobusy, je myslím více než příjemná. Navíc autobusy doslova „praskaly ve švech“, jaký o ně byl zájem,“ dodal Ivan Vyskočil.  

Jízdy na Ještěd zajistily dva historické autobusy, a to Škoda 706 RTO – JELCZ z roku 1968 a ŠL 11 Turist z roku 1972. První z nich byl vyroben v podniku LIAZ Rýnovice, disponuje 43 místy k sezení a jeho délka je téměř 11 metrů. Celková hmotnost je více než 14.000 kg, počet rychlostí 5 + 1 a za hodinu ujede maximálně 75 km. Vozidlo bylo opraveno v letech 2007 – 2009 v dílnách společnosti BusLine. Autobusový veterán ŠL 11 Turist byl vyroben ve Vysokém Mýtě a jeho kapacita je 47 míst k sezení a délka více než 11 metrů. Celková hmotnost je téměř 14.000 kg a dosahuje rychlosti až 100 km za hodinu.

Technická specifikace historického autobusu:

ŠKODA 706 RTO
výrobce: Jelczanskie zaklady samochodowe - JELCZ, Polsko
rok výroby: 1968
výrobce: LIAZ Rýnovice
motor: čtyřdobý, vznětový, kapalinou chlazený šestiválec OHV,
umístěný podél nad přední nápravou
zdvihový objem: 11 781 cm3
výkon: 117,8 kW
převodové ústrojí: převodovka v boku s motorem, pohon zadní nápravy dvoudílným spojovacím hřídelem
počet rychlostí: 5 + 1
podvozek: rám žebřinový, nýtovaný z ocelových U profilů
výrobní číslo: 72037
pneumatiky: 11.00-20
celkové rozměry: délka 10 840 mm
šířka: 2 500 mm
výška: 2 980 mm
hmotnost – celková: 14 000 kg
provozní: 8 650 kg
počet míst: 41 + 2 k sezení, 30 ke stání
maximální rychlost: 75 km/hod.
vozidlo bylo opraveno v letech 2007–2009 ve společnosti BusLine a.s.
celkem bylo odpracováno 3600 hod.

ŠL11-1307 Turist 
výrobce: Karosa, národní podnik Vysoké Mýto
rok výroby: 1972
karoserie: druh samonosná ocelová
výrobce Karosa, národní podnik Vysoké Mýto, výrobní číslo 2668
motor: výrobce Liaz, národní podnik Jablonec nad Nisou, typ ML 634,
čtyřdobý, vodou chlazený motor, palivo motorová nafta, objem válců 11940 cm3, počet válců 6
počet míst: 47 – 47 k sezení
celkové rozměry: délka 11 170 mm
šířka 2 500 mm
výška 3 120 mm
rozvor: 5 500 mm
hmotnost – celková: 13 765 kg
pohotovostní: 9 220 kg
užitečná: 4 465 kg
obsluhy: 80 kg
počet náprav: 2 – 1
kola a pneumatiky na nápravě: zadní zdvojená, 10 x 20 R
brzdy: provozní vzduchová, nouzová vzduchová, parkovací pružinová, zpomalovací výfuková
maximální rychlost: 100 km/hod.
vozidlo bylo opravováno od září 2009 do července 2010 na středisku Jilemnice
při rekonstrukci bylo odpracováno celkem 2 660 hod.

Mgr. Nikola Bradíková
PR manager

reklama

autor: Tisková zpráva

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

10:04 MHMP: Praha podá dvě žádosti o dotace z evropských fondů na vybudování dobíjecích stanic

Hlavní město chce podpořit rozvoj elektromobility prostřednictvím dvou projektových záměrů. V případ…