Roční působení Filmového centra České televize přineslo novou formu spolupráce s producenty

21.06.2013 11:10

Nadcházející 48. ročník Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech je příležitostí k bilanci ročního působení Filmového centra České televize. Právě zde před rokem Filmové centrum vznikalo a v letošním ročníku soutěže se letos objeví i první snímky vzešlé z jeho aktivit. V průběhu ročního fungování se Filmovému centru České televize podařilo nastavit jasný a průhledný systém spolupráce s nezávislými producenty a podpořit vznik nových koprodukčních filmů. Další prioritou Filmového centra je podpora studentské tvorby.

Roční působení Filmového centra České televize přineslo novou formu spolupráce s producenty
Foto: ČT
Popisek: Nové logo České televize

Spolupráce s producenty probíhá na bázi tzv. co-developmentu, v jehož rámci Česká televize vyvíjí společně s autory námět od samotného počátku. Při výběru koprodukčních projektů klade Filmové centrum důraz nejenom na kvalitu, ale také pestrost žánrů. O kvalitě filmů, na jejichž vzniku se Česká televize podílí, svědčí i vysoké zastoupení filmů v hlavní soutěži letošního ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. Podporu české kinematografie vnímá Česká televize jako součást své služby veřejnosti.

„Role České televize jako největšího koproducenta českých filmů je v době nejasného financování české kinematografie významnější než kdy dříve. Nespočívá ale pouze v samotné investici do konkrétních filmů, chceme také mnohem více aktivně pečovat o kvalitu české kinematografie a spoluvytvářet filmové prostředí.

Proto jsme loni zřídili Filmové centrum, obsadili ho uznávanými odborníky, s nimiž se společně snažíme nabízet filmařům takovou formu spolupráce, která povede ke kvalitním českým filmům, navazujícím na tradici české filmové školy,“ říká generální ředitel ČT Petr Dvořák.

Jedním z hlavních cílů nově zřízeného Filmového centra bylo vytvořit strategii aktivní dramaturgie. „Nečekáme jen pasivně na projekty, které nám na Kavčí Hory donesou nezávislí producenti. Snažíme se chodit kvalitě naproti. Hledáme náměty a projekty v zárodku, leckteré sami iniciujeme. Propojujeme lidi naladěné na stejnou vlnu,“ říká dramaturg Filmového centra Jaroslav Sedláček.

Mezi odborníky, kteří pomáhají s posudky, figurují přední čeští režiséři, literáti a scenáristi, jakými jsou Petr Zelenka, Vladimír Michálek, Lenka Procházková či Edgar Dutka. V dramaturgické radě, se kterou se každých čtrnáct dní zástupci Filmového centra schází nad složitějšími či kontroverznějšími projekty, je např. scenárista Sexmise Pavel Hajný, dramaturgyně filmů o Panu Tau Marcela Pittermannová, scenárista Hořícího keře Štěpán Hulík, analytik Ivo Trajkov, dramaturg Kristián Suda nebo talentovaná mladá scenáristka Kristina Dufková.

„V rámci České televize jsme obnovili výrobu krátkých filmů, které jednak zažívají celosvětový boom a jednak nám umožňují otestovat si vzájemnou spolupráci s mladými talentovanými tvůrci. A to nemluvím o podpoře studentských filmů. Zkrátka snažíme se, co to jde, ale všichni víme, že je to běh na dlouhou trať,“ uzavírá Jaroslav Sedláček.

Přestože nabídka ze strany producenta bude stále tvořit nejčastější způsob vzniku koprodukce v české televizi, snahou Filmového centra je nové projekty aktivně vyhledávat a následně se na nich podílet podle potřeb ČT. Úlohou Filmového centra je pak propojovat autory, režiséry, producenty a látky, např. právě formou co-developmentu.

„Development je vždycky hon na mnoho zajíců, protože během procesu vývoje mají někteří zajíci tendenci uniknout, další se mění v jiná zvířata, než jaká jste začali honit na začátku. Obecně se snažíme iniciovat vznik filmů, které tady prostě chybí. Jednak náročnější látky, jako je portrét zpěvačky Evy Olmerové z pera scenáristy Hořícího keře Štěpána Hulíka nebo ambiciózní příběh o skupině hokejových reprezentantů v čele s Božou Modrým, které komunisti poslali do lágrů. A pak samozřejmě komedie, těch není nikdy dost. Zvlášť v době, kdy nejsou žádné,“ říká kreativní producent Tomáš Baldýnský.

Filmové centrum vzniklo v České televizi k 1. červenci 2012 jako kontaktní místo pro filmaře, nositel filmového know-how a koordinační místo pro posuzování a zpracování filmových koprodukcí s účastí České televize. Spolupracuje s tvůrčími producentskými skupinami. Výsledkem posuzování je prezentace projektu Programové radě, která předkládané projekty schvaluje. V průběhu realizace projektu Filmové centrum zodpovídá za dramaturgii, koordinuje výrobu, distribuci a další aktivity. Česká televize nemá ambice být plánovaně hlavním producentem filmu. V tomto ohledu nechce konkurovat nezávislým producentům, ale jako veřejnoprávní subjekt chce být silným a respektovaným partnerem, a to ve všech fázích výroby filmu. Jejím úkolem je vytvořit pro nezávislé producenty průhledné a srozumitelné podmínky, které je budou motivovat k tomu, aby vytvářeli filmy nejen v dostatečné kvalitě, ale také žánrové pestrosti.

Koprodukční dokumenty ČT

Samostatnou kapitolou koprodukční tvorby jsou dokumenty. Záměrem České televize je vyhledávat náměty, které jsou zajímavé a jejichž realizací naplňují úlohu veřejné služby. V takovém případě se snaží být u projektů od jejich počátku. Mezi nejvýznamnější tituly uplynulého roku patří například dokument Olgy Sommerové Věra 68, který nedávno bodoval na festivalu v Šanghaji, nebo dokument s celospolečenským přesahem Šmejdi, kterému se podařilo otevřít debatu nad praktikami předváděcích akcí, které jsou zaměřené na seniory.

„Kromě Šmejdů se také velmi těšíme z dokumentu DK režisérky Báry Kopecké. Originální portrét výjimečného člověka a architekta Davida Kopeckého divákům doslova bere dech. Po skončení filmu diváci ještě dlouho sedí v kině totálně oněmělí, jakoby v Davidově životě našli podstatné kusy svých vlastních životů,“ vykresluje dramaturgyně dokumentů Filmového centra Ivana Pauerová Miloševič.

Unikátní pohled do života výjimečných lidí slibuje i dokument Hoteliér. Josef Abrhám mladší v něm zachytil odvážný projekt režiséra Jana Kačera a dalších legend Činoherního klubu, kteří se pokoušejí vrátit prostřednictvím jeho vlastní hry do života Pavla Landovského, legendu českého filmu a divadla, opuštěně žijícího v chalupě kdesi za Prahou, zmítaného zdravotními problémy a životní skepsí, kterou skrývá za vulgární agresivitu.

„Obecně se dá říct, že prostřednictvím našich dokumentů chceme buďto měnit svět, sem spadají třeba Šmejdi, nebo nabízet velké strhující příběhy, což je třeba případ filmů DK a Hoteliér,“ uzavírá Ivana Pauerová Miloševič.

Česká televize na Mezinárodním filmovém festivalu v Karlových Varech

O kvalitě filmů, na jejichž vzniku se Česká televize podílí, svědčí i vysoké zastoupení filmů v hlavní soutěži letošního ročníku Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech. „Přiznávám se, ve Filmovém centru jsme slavili, i když jde zároveň také o zásluhu našich předchůdců - pět filmů v soutěžních sekcích a jedna světová premiéra, to ve Varech Česká televize ještě neměla!“ říká kreativní producent Filmového centra Tomáš Baldýnský.

Možná ještě zásadnější je podle Tomáš Baldýnského „akce, při níž se festival nechává poprvé v historii kontaminovat televizí“. Jedná se o odborný diskusní panel v rámci programu filmového festivalu s názvem Universality in TV development, jehož snahou je reflektovat současný mimořádný vzestup prestiže televize jakožto kreativního a úspěšného média a spojit filmové a televizní producenty a tvůrčí talenty z USA, střední a východní Evropy, aby se tím otevřel prostor ke spolupráci a koprodukcím.

Diskuse se zúčastní zahraniční hosté: David Levin, viceprezident původní tvorby americké HBO, díky kterému vznikla Pravá krev a Hra o trůny, Anthony Root, viceprezident původní tvorby HBO pro střední Evropu, Cary Brokaw, vysoce uznávaný a oceňovaný filmový a televizní producent s rozsáhlými zkušenostmi v oblasti výroby, vývoje, marketingu a distribuce, který stojí za projekty, jako jsou Andělé v Americe nebo Na dotek, či prezidentka talentové a producentské společnosti Conspiracy Melinda Jason. Za Českou televizi se panelu bude účastnit Petr Dvořák. Moderovat bude producent, scénárista, kreativní producent Filmového centra ČT Tomáš Baldýnský. Začleněním odborné diskuse o televizní tvorbě do programu filmového festivalu jenom dokládá blízkost a úzkou propojenost obou oblastí zabývajících se audiovizuální tvorbou. I proto se v rámci festivalu veřejnosti poprvé představí vznikající televizní projekt České televize s názvem České století režiséra Roberta Sedláčka.

Česká televize, která se tak jako každý rok stala i letos hlavním mediálním partnerem Mezinárodního filmového festivalu v Karlových Varech, bude ve svém vysílání zprostředkovávat divákům dění v průběhu festivalu, zapojí se do různých aktivit po dobu jeho konání a v neposlední řadě naváže na velký ohlas Domu České televize v loňském roce a na Divadelním náměstí nabídne návštěvníkům interaktivní prostor pro setkání s fanoušky, tvůrci i partnery. „Každý den po celou dobu festivalu v něm kromě pravidelných diskusí Jolky Krásné s tvůrci pod názvem Čaj o třetí bude připraveno mnoho různých besed, projekcí, koncertů a dalších doprovodných aktivit, jejichž prostřednictvím chce Česká televize představovat veřejnosti své nejnovější projekty a další plány v oblasti televizní a filmové tvorby,“ říká ředitelka komunikace a marketingu České televize Daniela Němcová. Návštěvníkům bude k dispozici také relax zóna s kavárnou, soutěže a aktivity pro děti, celodenní program skončí každý večer před Domem ČT živým koncertem. Návštěvníci se mohou těšit například na Jana Buriana, kapely ČOkoVOko, Dva, Please the Trees a další.

Studentský maratón na Letní filmové škole a studentské okno na ČT art

Svou významnou roli chce hrát Česká televize také na poli studentské tvorby, ať už formou Studentského maratonu na Letní filmové škole, nebo samostatným programovým oknem na novém kanálu ČT art.

Česká televize již v průběhu minulého roku zahájila jednání s filmovými školami o oboustranně přínosné spolupráci. V letošním roce se tak uskuteční první ročník Studentského maratonu – přehlídky toho nejlepšího ze studentské tvorby. „Bude to komponovaný tříhodinový přímý přenos z Letní filmové školy v Uherském Hradišti, v rámci kterého divákům představíme to nejlepší a nejzajímavější, co v uplynulém roce vzniklo na českých a slovenských filmových školách. Navíc v rámci tohoto přímého přenosu poprvé představíme nový magazín o studentském a amatérském filmu, který bude od podzimu k vidění na programu ČT art,“ říká vedoucí Filmového centra ČT Helena Uldrichová.

„Spolupráce s filmovými školami je pro nás samozřejmě prioritou, chceme mladé, talentované a odvážné tvůrce, všichni sem,“ říká Uldrichová. „První vlaštovkou, kterou jsme podpořili, budiž absolventský film režiséra Tomáše Pavlíčka a producenta Tomáše Michálka Parádně pokecal, což je lehkonohá komedie o tom, jak jsme zacyklení a jak těžko někdy hledáme sami sebe,“ dodává.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Česká televize

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Policie ČR: Přidělování bytů - obvinění 6 osob

22:04 Policie ČR: Přidělování bytů - obvinění 6 osob

Kriminalisté Národní centrály proti organizovanému zločinu služby kriminální policie a vyšetřování (…