SANEP: Králem letošních Vánoc je tradičně a neodmyslitelně Ježíšek

12.12.2017 14:01

Pod stromečkem nám neudělá radost poukaz na adrenalinové zážitky, prostředky na hubnutí, či erotické pomůcky. Naopak radost udělá drobnost z lásky nebo kniha. Utrácet za dárky se bude více než loni.

SANEP: Králem letošních Vánoc je tradičně a neodmyslitelně Ježíšek
Foto: Praha 10
Popisek: Vánoční strom

Český Ježíšek nedává svým konkurentům u domácí populace žádnou šanci. Stejně jako vminulých letech i letos tak bude Ježíšek neohroženým králem tradičních křesťanských svátků pro téměř dvě třetiny domácí populace. Jak ukázal aktuální průzkum společnosti SANEP, Ježíšek bude na Štědrý večer nadělovat dárky 65,2% českým domácnostem. Oproti tomu hojně reklamně a produktově propagovaný Santa Claus, pak o letošních Vánocích nadělí dárky 0,3% českým rodinám a Děda Mráz rovněž 0,3% veřejnosti.

Jak dále ukázalo exkluzivní šetření společnosti SANEP, částku do výše 1000,-Kč hodlá investovat do vánočních dárků 8,7% respondentů, kteří představují reprezentativní vzorek domácí populace. Částku od 1000,-Kč do 3000,-Kč pak míní investovat do vánočních dárků 22,1% dotázaných a částku ve výši od 3000,-Kč do 5000,-Kč 20,1% dotázaných. Finanční obnos ve výši od 5000,-Kč do 10000,-Kč pak hodlá do dárků investovat 24,2% dotázaných a obnos přesahující částku 10.000,-Kč 13,1% respondentů. Na vánoční dárky pak nemá žádné finanční prostředky 4,2% dotázaných.

Za nejlepší dárek pod vánočním stromkem považuje 8,3% drobnost z lásky a 5,8% veřejnosti knihu. Nejlepším dárkem pro 4,9% dotázaných je ten, o nějž si sami řeknou. Nicméně každého dárku si váží 48,1% dotázaných.

Naopak za nejméně žádaný nebo spíše nevhodný dárek považuje 11,9% dotázaných poukázku na adrenalinový zážitek. Jako nejhorší dárek pod stromečkem je dle názoru 7,7% veřejnosti, prostředek na hubnutí. Nevhodné je coby vánoční dárek i erotické prádlo či erotické pomůcky, a to zpohledu 5,9% respondentů. Vžebříčku nejhorších vánočních dárků následuje alkohol (4,8%), věci do domácnosti (3,7%) či ponožky (3,2%).

Vánoční svátky vnímá i přes předvánoční shon jako období klidu a pohody 30,2% veřejnosti. Tradiční křesťanské hodnoty a symboliky oslavuje o vánočních svátcích 19,1% dotázaných. Pro 17,2% respondentů představují Vánoce příležitost krodinnému setkání. Jako radost pro děti pak představují Vánoce pro 13,4% dotázaných. Ovšem pouze jako chaos a stres vnímá Vánoce 8,4% dotázaných a jako nákupy dárků a předvánoční shon 8,9% respondentů.

Kvůli nákupu vánočních dárků je ochotno se zadlužit vsouhrnu 7,4% dotázaných. Což je o 1,2% více než vminulém roce a o 2,9% více než v roce 2015.

Větší finanční prostředky na pořízení vánočních dárků hodlá oproti loňskému roku vynaložit 23,4% dotázaných, což je o 1,3% více než tomu bylo loni a dokonce o pět a půl procentního bodu více než v roce 2015.

Jakkoli je zřejmé, že si jednoznačná většina domácí populace spojuje vánoční svátky sJežíškem vsouhrnu 77,8% veřejnosti se domnívá, že Vánoce jsou již spíše komerční událostí než právě křesťanským svátkem. Ktomuto většinovému názoru nepochybně přispívá obchodně konzumní předvánoční atmosféra, která jednoznačně převyšuje duchovní rovinu těchto významných křesťanských svátků.

O letošních Vánocích hodlá na sobě šetřit 13,6% dotázaných. Na všem, co ktěmto svátkům patří šetřit, pak letos bude 10,1% veřejnosti a na stromečku a výzdobě 5,4% respondentů. Naopak letos nebude šetřit 43,1% dotázaných.

Zatímco v minulém roce vinou řady teroristických útoků připustilo ovlivnění vánoční atmosféry z obavy další eskalace násilí vsouhrnu 22,8% dotázaných, tuto obavu o letošních vánočních svátcích již připouští v souhrnu pouze 11,9% veřejnosti.

V porovnání sminulými roky je evidentní nárůst finančních prostředků na dárky, ale i větší ochota k zadlužení. To může souviset jak s nízkou mírou nezaměstnanosti, tak zejména se zlepšující se ekonomickou situací ČR. Nicméně v této souvislosti přesto nelze opomínat i značný počet domácí populace, která nemá na vánoční dárky žádné finanční prostředky.

Exkluzivní internetový průzkum společnosti SANEP byl proveden ve dnech 26. 11. - 3. 12. 2017 na vybrané skupině 2.839 dotázaných, kteří představují reprezentativní vzorek obyvatel ČR ve věku 18+ let. Celkově se průzkumu společnosti SANEP zúčastnilo v rámci respondentního panelu více jak 220 tisíc registrovaných uživatelů 22.745 dotázaných. Reprezentativní vzorek byl vybrán metodou kvótního výběru a odpovídá sociodemografickému rozložení obyvatel ČR dle údajů Českého statistického úřadu. Statistická chyba u uvedené skupiny obyvatel se pohybuje v rozmezí +- 2,5 %. Kontrola daného vzorku byla provedena triangulační datovou metodou.

Více na www.sanep.cz

SANEP je členem mezinárodní aliance výzkumných agentur AIMRI (AllianceofInternational Market ResearchInstitutes).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Tisková zpráva

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

7:02 CzechTourism: Česko jako destinace pro golfisty získává na popularitě

Česko posiluje svůj potenciál evropské golfové destinace. Golfový turismus patří k významným zdrojům…